"Mannosylated Antigens"

Hejsa.

Håber, der er et par stud.med.`er derude, som kan hjælpe mig med at definere et begreb: “Mannosylated antigens”. Hvad menes hermed?

Tales der om antigener, der er blevet optaget via mannose-receptoren (som findes på dendritiske celler, makrofager m.fl.)?

Se evt. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fc … tion.30724 -> 2. afsnit, 4. linie.

(-:

Slet ikke nogen med kompetence indenfor immunologi?

  • Jeg er normalt ikke utålmodig; har blot lidt travlt…

OK, jeg er ikke nogen stor immunologi-ekspertise, men tror da det er rigtigt at det er antigener hvortil er koblet mannose (fra naturens side eller i laboratoriet), således at de kan optages via mannosereceptoren…

aporskrog: Tak for dit svar! (:

Men der står jo: “Mannosylated peptides and proteins are able to stimulate MHC class II restricted peptide specific T cells with 200-10,000 fold higher efficiency than peptides or proteins which have not been mannosylated.” Jf. reference.

D.v.s., at selve antigen-MHC-komplekset, hvor antigenet er blevet “mannosyleret”, stimulerer T-lymfocytter ekstra effektivt. Det er så her, jeg tænker, at “mannosylated” henviser til måden, hvorpå antigenet er blevet internaliseret.

At “manosyleret” (jf. forsforyleret) betyder, at mannose (kulhydrat/protein?) er blevet tilkoblet, lyder dog også som en plausibel forklaring.

Ok, jeg har undersøgt din “påstand”, aporskrog - det lader til, du havde ret.

Takker.

Mannose er et monosaccharid, det tør jeg godt afsløre :slight_smile: http://www.biosite.dk/staabi/mannose.htm

Håber du finder ud af det, synes ikke der står noget særligt om det hverken i mine bøger eller ved søgning på google.

Jeg tror måske optagelsen via mannose receptoren tricker den antigenpræsenterende celle til at producere nogle cytokiner så den stimulerer CD4 T-cellen kraftigere.

Eller også præsenterer den bare antigenet mere effektivt, når det er blevet optaget via mannose receptoren … Tjah…

Har selv fundet linket - men ellers tak :slight_smile:

Tja, selve præsentationen på MHCI/II bør være den samme lige meget, hvilket antigen, der er tale om. Men kunne måske i stedet tale om, at mannosylerede antigener (hvor MHC indgår i kompleks med mannose+antigen) er mere immunogene, end ikke mannosylerede antigener??

M.h.t. cytokinernes stimulering af CD4-celler: Har du evt. en reference?

Binding of mannosylated ligands to mannose-receptors leads to internalization and delivery to the late endosomal compartments (MIIC) where low pH releases the ligand from the receptor, which is subsequently recycled to the cell surface. Mannose receptor-mediated endocytosis is a very efficient process allowing multiple rounds of antigen binding and endosomal delivery and this can result in an up to 10.000-fold increased proliferative response of human T cells in vitro compared to the response to non-mannosylated antigen.

http://www.health.tno.nl/wie_we_zijn/bi … litis.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer … t=Abstract

Tror nok det sidste link kan bruges som forsvar for min påstand om cytokinerne… dvs må indrømme at jeg ikke lige kan huske hvilke cytokiner der stimulerer T-cellerne, det var mest bare min egen lille hypotese :wink:

Tror ikke at den med “mere immunogene” holder… det er jo netop peptider der er meget immunogene og ikke saccharider?

aporskrog: Min interesse for MR ligger hos de dendritiske celler. Men eftersom både DC og makrofager er APC, bør forholdene være noget lig hinanden.

M.h.t. det sidste:

" Antisense oligodeoxynucleotide (ODN) to mannose receptor (MR) mRNA inhibited the expression and function of MR in macrophages (…) and also inhibited the elevation of cytokine IL-1beta, IL-6, and GM-CSF mRNA levels induced by C. albicans attachment. Elevation of chemokine MIP-1beta, MIP-2, and KC mRNA levels induced by C. albicans was not affected in macrophages whose MR expression was suppressed by antisense ODN treatment. "

M.h.t. cytokinerne - de synes at være proinflammatoriske. IL1 stimulerer bl.a. CD4+ celler til proliferation og ekspression af IL2-receptorer. IL-6 skulle ligeledes være proinflammatorisk og stimulerer modning af T-celler.

Dette kan meget vel være forklaringen. Optag ved MR medfører en øget transskription af gener for cytokinerne IL-1, IL-6 m.fl. Genprodukterne (cytokinerne) stimulerer T-celler til proliferation, modning o.s.v. Man må vel så formode, at cytokinerne secerneres til T-cellen ved antigenpræsentation…?

Det skal måske nævnes, at jeg endnu ikke er stud.med. - blot overambitiøs 3.g´er (-; Mine spørgsmål her har dog stor relevans, idet de vedrører et projekt uden for gymnasiesammenhæng.

Jeg har sendt en artikel til din hotmail, sig til hvis du ikke modtager den, den er 648 KB

Tak for det.

Artiklen kastede lidt lys over MR (-;

I den og lignende artikler, fremgår det mere eller mindre implicit, at antigener genkendt ved MR også medfører præsentation af glykopeptider. Kan det passe?

Anders: Du snakkede om, at præsenterede antigener som oftest blot består af otte aminosyrer - evt. en reference? (: