Manglende kandidatpladser 2022

Hej studmed

Jeg har lige en mindre krise, da jeg lige nu læser bachelor på SDU, men bor i København (som så mange andre)

Da jeg læste om den nyoprettede kandidatuddannelse i Køge, blev jeg rigtig glad og tænkte at det lige var noget for mig. I dag faldt jeg desværre over dette nyhedsbrev fra KU, hvor der står, at de fra 2022 ikke vil optage studerende med bachelor fra andet universitet end KU:

“Fra 2019 optages der årligt 250 ekstra medicinstuderende på bacheloruddannelserne i medicin i Danmark, heraf 98 ekstra studerende på KU fordelt på 49 med studiestart i efteråret 2019 og 49 med studiestart i foråret 2020. Da der normalt er et frafald på bacheloruddannelsen på 10-15 %, og vi samtidig stopper med at optage studerende på kandidatuddannelsen fra de øvrige universiteter i Danmark, forventer vi, at meroptaget på kandidatuddannelsen bliver på ca. 20 studerende pr. semester. Antallet vil variere fra årgang til årgang, da de studerende ofte bliver forsinkede i løbet af deres studieforløb. Meroptaget rammer 1. semester af kandidatuddannelsen i efteråret 2022”

Jeg har lige skrevet med studievejledningen på KU, og den er god nok. For nu hvor der er kommet så mange flere pladser på bacheloren, skal de bruge alle pladserne selv på kandidaten.

Nu tænker jeg så bare, kan det virkelig passe, at de kan oprette 250 nye pladser på bacheloren, men ikke det tilsvarende på kandidaten? Kommer der ikke til at stå nogen, der ikke kan komme ind på kandidaten så? (hvis man fx holder nogle års pause)

Er i hvert fald mega træt af situationen, at jeg nu er låst i Odense de næste 6 år. Tror bare lige jeg havde brug for at dele det med nogen.

Er dette så en kattelem for studerende ved udenlandske universiteter? Jeg synes der har været nogle tråde om folk der har købt en studieplads i Polen eller Bulgarien - eller hvor det nu var. Dette mere eller mindre som springbræt tilbage til DK og genvej ind på medicinstudiet… Gad vide om de lukker for det optag eller ovenstående skal læses som at der gælder andre regler for bachelorkandidater fra udlandet…?

Hej Frold

Jeg tror muligheden lukker for alle, så det kun er KU’s egne, der kan få plads på kandidaten. Sådan lød det i hvert fald på studievejlederen.
Men bliver lidt spændende, hvad folk med udenlandsk bachelor så gør, da de vist primært plejer at blive optaget på SDU, fordi mange smutter til København og SDU gerne vil fylde op.
Men jeg har kun læst om det ved KU, så man kan muligvis stadig skifte til Aarhus/Aalborg/Odense.

1 Synes om

Hej Tammi,

Hvor surt for dig når du nu havde håbet på at komme til KU efter bacheloren. Men har du tænkt på at det ikke er noget man nødvendigvis kan regne med - altså at blive overflyttet? Det kræver jo at du klarer dig godt i optagelsesprøven og at de har pladser ledige på KU.
Hvor langt er du på studiet?

Dbh.
KmK

Hej KmK
Jeg er på 1. semester, så jeg er først lige startet :blush:
Det var selvfølgelig ikke nogen selvfølge, at jeg ville være kommet ind alligevel, men chancerne havde da været noget større end nu, hvor muligheden er fuldstændig lukket.
Men jeg ville heller ikke gå på KU. Det er den nye kandidatuddannelse i Køge jeg er helt forelsket i. Men desværre skal man optages igennem KU på almindelig vis, og først herefter søge om at komme til Køge. Det synes jeg er lidt ærgerligt, da jeg var af den overbevisning, at der ikke var så mange, der gad de nye kandidatuddannelser i hhv. Esbjerg og Køge.

Okay ja så kan jeg godt se at der er lang vej endnu på studiet i Odense for dig. Men du kan jo også overveje at tage springet og blive fynbo for en periode? Odense er faktisk rigtig hyggelig, og man har mange flere muligheder for at integrere sig på studiet hvis man bor i byen. Men det skal du selvfølgelig selv styre :wink: Jeg flyttede selv fra Aarhus til Odense da jeg blev optaget i sin tid og det har jeg bestemt ikke fortrudt :+1:
Omvendt kan jeg fortælle dig, at der ikke er så meget obligatorisk undervisning i løbet af bacheloren så hvis du ikke er typen der ønsker at komme til al undervisningen alligevel så kan du altså læse meget op selv og se youtube-videoer mm. Men det er jo også noget du selv skal vurdere og det er nok for tidligt endnu for dig at vurdere det.

Håber at du trods alt er kommet godt igang med studietstarten - og god rustur hvis du skal med på den (mener at det er i denne weekend I er afsted :blush:)

Dbh.
KmK

1 Synes om

Hvorfor skulle KU lave en optagelsesprøve i år, som forløber i april, hvis det var sandt at det kun er KU studerende der kam optages på kandidaten?

Nogle der kan svare på dette?

Jeg har talt med KU i dag. Det passer ikke, at de kun optager KU studerende. Selvfølgelig har studerende som har færdiggjort bachelor på KU og vælger at søge ind på KA indenfor 3 år retskrav, men de resterende pladser fordeles efter en optagelsesprøve medmindre der selvfølgelig er færre ansøgere end pladser - for så bliver alle optaget. Det skete eksempelvis ved sidste optag.

Så til alle som ønsker at søge på KU kandidat - DO IT.

4 Synes om