Mac vs. PC

Det er tid til at min 10 år gamle stationære skal smides ud og erstattes med en bærbar.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad folk synes om Mac i forhold til en PC. Fordele, ulemper osv. Der skal dog siges, at jeg ikke spiller spil, så hvis vi ser bort fra dét, hvad er så mest anbefalelsesværdigt, når man ser på kvalitet, brugerglæde osv?

På forhånd, mange tak for svaret.

hvis du skal bruge en pocketpc så er du tvunget til at købe en pc.

Ang. bærbare, kig http://www.laptops.dk, de har billige IBM bærbare, som er solide.
Hvis du bare skal have en billigbærbar, hvor vægt ikke er et problem, så kig hos fx dell og ligende steder.

mvh
svend

Muligvis, men han er ikke tvunget til at bruge Windows.
Jeg har fuld kontrol over min ipaq via Linux (Ubuntu), uden de store problemer.

Du kan jo gå efter en af de nye intel macs, som du så kan dual/tripleboote med både OS X, Windows (og Linux). Jeg ved ikke hvad prisforskellen er på en kvalitets intel/amd laptop i forhold til en apple. Folk er generelt superglade for apple, og var det ikke fordi et hav af programmer kun fandtes til windows var der ikke noget at diskutere.

Apple kører et eller andet Apple on Campus på Panum pt hvor man får vist 10%, jeg ved ikke om du kan alliere dig med en stud.med og gøre brug af det.

Har ikke selv erfaring med MAC, men umiddelbart er de sgu lækre.
Det er ren Ferrari i forhold til laptops fra IBM og DELL, som mere er solide familiebiler.
Du betaler selvfølgelig lidt ekstra for navn og design, men de er altså også for fede!!

ang. kontrol af pocketpc via linux/mac, har jeg ikke selv erfaringer…samt at der ikke er nogen officiel support af pocketpc til linux/mac…som jeg kender.

mvh
svend

Hvis du køber Mac skal du lige være klar over de er ved at skifte arkitektur. Hvis du køber en G4 eller G5 baseret vil du om få år ikke kunne få programmer/opgraderinger af software til den. Så en Mac SKAL være en af de nye Intel baserede.
Prøv evt at gå ned i Fona og se om du kan lide Mac designet, men køb aldrig computeren i Fona, de aner ikke hvad de snakker om og prøver at snyde dig som en moralløs brugtvognsforhandler.
Med hensyn til programmer kan du sagtens bruge en mac hvis du bare skal bruge maskinen til Mail/Web/Office.

Så også noget med, at der er nogen der har lavet en “et eller andet”, så man kan køre windows på sin Mac. Men jeg har ikke så meget styr på det. Tænkte bare, at det kunne sætte en stopper for kompatibilitetsproblemerne…

Hej

Jeg har selv haft en Ibook i snart to år, og jeg har alt i alt været rigtig glad for den, og vil til ingen tid bytte den ud med en pc igen, der er dog lige et par ulemper som bør nævnes:

  • Apple er kendt for deres gode service, jeg har dog ikke oplevet den endnu. Jeg hoppede på deres kampagne med en Ipod og Ibook til en fordelagtig pris, hvor du ville få 1600 kr tilbage, når du havde indsendt en masse papirer der dokumenterede købet. Jeg fik ikke de lovede penge til tiden, først efter mange langvarige opkald, samt mindst 6 emails, og 5 måneders ventetid fik jeg pengene igen.
    -Nu har jeg som sagt haft computeren i 2 år, men batteriet er allerede nede på 33% af den oprindelige batteritid. Det kan selvfølgelig være mit batteri der er dårligt, men jeg har desværre også hørt fra venner, at de har haft problemer med batteriet, dog på Ipods. Apples produkter er generelt faldet i pris, men samtidig blevet forbedret, så et eller andet sted må de næsten spare.

Men der er også en masse gode ting. Programmerne kører bare flydende, og jeg har aldrig oplevet, at computeren lukker ned, pga du har udført en ulovlig handling, som Windows til tider gør:) Ydermere var omstillingen til Mac ret nem, idet systemet er meget intuitivt.
Når jeg er færdig med at bruge computeren, lukker jeg bare skærmen ned, hvorefter den går på en slags standby, og jeg kan derefter flytte den og tage den med i tasken - hvilket er vildt praktisk!
Jeg havde på et tidspunkt “Virtual Windows” på min Mac, men det kørte simpelthen for langsomt og fyldte for meget. På den nye frække Powerbook er der Windows og ifølge en af mine venner, fungerer det forrygende. Jeg fik studierabat på min Mac inde på deres hjemmeside, hvilket jeg stadig mener de kører med.

Fordelene overvejer ulemperne og jeg vil klart anbefale en Mac, især fordi de fleste virksomheder og banker efterhånden har åbnet op for Macbrugere.
Nævnte jeg, at jeg aldrig har haft virus? :wink:

Mvh Charlotte

Nu må man ikke falde for reklamens magt:
Apple vs Mac.

ha ha, cool reklaeme.
Problemet med MAC efter de er gået over til intel platform, er at de nu er mere sårbare, over for virus/problemer.
Hvis man læser på bl.a. slashdot så fandt en programmør i januar et problem/fejl i OS X, som kan udnyttes, på samme måde som på en PC.
Apple har endnu ikke rettet fejlen…så slemmer er ingen gang microsoft.

mvh
svend

Du behøver ikke være urolig for virus etc på Mac. Det sker aldrig at nogen får problemer af det. Har selv brugt Mac i mange mange års tid och er supernøjd. Som sagt, hvis du køber en ny Mac med intel-processor kan du brufe den som hvilken Mac som helst, men hvis du nogen gang har brug for at køre et program som kun findes til Windows (dog findes de mange flere program til Mac end hvad generelt PC-mennesker tror) så kan du altså køre BÅDE windows och Mac OS X på de nye macs. So jeg rekommenderer virkelig en Mac.

hvad er grunden til at du indtil nu, ikke har haft problemer?
Det er at argitekturen af processeren har været anderledes end en PC.
Dvs det er grunden til at programmer som kunne kører på en PC ikke kunne køre på en mac, pga instruksproblemer.

Nu, da de har skiftetet, er mac blevet markant mere sårbar, da argitektuiren nu er den samme, dvs, at nu kan exploits med overflow og ligende, også ramme mac brugerer.

Bemærk, jeg har faktisk selv overvejet at skifte til mac, men har afholdt mig fra det, da jeg fortækker at kunne bygge mine computerer selv, samt udskifte dele løbende, uden at skulle tænke på problemere med driverer og ligende, som tidl, har været et kæmpe problem.

Hvis du snakker om sikkerhed, så er linux eller BSD faktisk svaret…men det er en helt anden diskussion, som nok ikke hører hjemme her :slight_smile:

Som dokumentation for mine påstande, kig her:
http://apple.slashdot.org/article.pl?si … 01/0359225
eller her:
http://www.businessweek.com/technology/ … 032391.htm
mvh
svend

Grunden til at det er så lidt problemer med Mac er just at det er Apple som laver computerne OG laver OSet. OSet behøver ikke støtte tusentals forskellige moderkort, grafikkort, processorer etc. Det kommer ikke bli nogen ændring på. Og sikkerheden i OS X er alligevel riktig god, der findes i stort set ikke nogle virus til Mac, har mange venner som brugt Mac i mange år og jeg kender nok ikke nogen der nogensin har fået et virus. Gå f eks ind på http://www.99mac.se (største maccommunity i norden). jeg tror ikke du finder et indlæg om nogen person der der har fået virus.
Men som du siger, hvis man vil bygge sin egen computer og skifte ud moderkort og processorer er ikke Mac den computer man skal købe.

hvis du læser mine links, ser du at mac har en del fejl, (hvilket alle OS’er har), problemet er at de ikke retter den!

Problem to er skiftet til intel.
Du har ret i at mac ikke har haft virus problemer indtil nu, dette er grundet at de har brugt en motorola processor, som ikke var i386 kompabibel, nu ved skiftet er procssoren i386 kombatibel, og så er det at problemer kommer.

Læs til på mine kilder, hvis du ikke kender slashdot, så er det verdens størete site omkring it.

mvh
svend

Jepps, kender slashdot, det er en god side. Jeg kan se att problemerne nok kan blive større, men hvis man sammenligner med Windows så tror jeg ikke att det er i nærheden af samme mængd problemer som kan opstå, trods af skiftet til Intel, lige af den anledning at der er så få der bruger Mac sammenlignet med PC. Problemerne har i hvert fald ikke kommet endnu i det helt store omfang.

Jeg kan kun skrive mig ind under fanen af tilfredse mac brugere. Har heller ikke haft virus og har ikke problemer med at få min mac til at samarbejde med windows.
Office-line giver også studierabat, jeg tror også der er en sådan i Odense, ellers er der hjemmesiden, det er der der er mest at spare.
Mht. lommepc så fungerer palm godt med mac.

for at puste lidt til ilden.
kig her:
kilde http://apple.slashdot.org/apple/06/05/13/1731245.shtml

Så har jeg bestilt en ny Macbook i sort (groft sagt; en opdatering af ibook´en). Vil bare sige tak til alle der har svaret på indlægget, da det virkelig har hjulpet mig igennem mit valg af en “sikker” computer til fremtidig studiebrug / og forskning.

Doc G

Nu har du jo så sandsynligvis haft din nye MacBook et stykke tid. Kunne du ikke fortælle om den lever op til dine forventninger indtil videre mht. brugervenlighed, design etc. Overvejer selv at købe et eksemplar her i sommerferien, så jeg kan slippe for min tunge, larmende, langsomme knap-bærbare PC.

Gitte

Jeg har desværre udskudt købet, da min bil blev smadret en aften på Uni. Derfor måtte noget af opsparingen gå til denne :cry:

Men tilgengæld kan jeg med garanti sige, at en Mac-bærbar (ligegyldigt hvilken én du har) er et hit. Jeg arbejder frivilligt som forskningsassistent på Anatomi og Neurobiologi her i Odense og næsten alle bruger Mac. Designet er perfekt, og folk mener, at de ALDRIG har haft problemer med vira, at den er brudt sammen, at den “fryser” osv osv. De larmer ikke (borteset fra hvis du kører noget meget arbejdskrævende, så kan de lidt), og de er super lette, hvilket du åbentbart er ret træt af med din egen slæb-bare? Og så er det jo et plus at designet er noget af det mest enkle og fede du kan få fat på…meget minimalistisk. Der er hvad du skal bruge uden meget andet fancy.

Jeg kan klart anbefale en mac-bærbar (har efterhånden også mange erfaringer med den selv, bl.a. på uni med de stationære), og glæder mig også vil meget til at have den selv om en måned.

Håber du bliver glad for din også, hvis det bliver til sådan én.

Hilsen G