Løn som KBU læge?

Hejsa. Jeg er ved at lægge budget for næste år hvor jeg bliver færdiguddannet og i den forbindelse tænker jeg egentlig hvad jeg kommer til at tjene? Er det forskelligt alt efter hvor man har KBU eller er det fuldstændig ligegyldigt? Kan man få overtid eller er man sat fast på 37 timer?

Jeg har kigget på overenskomsten men jeg er nok bare lidt dum da der står alt muligt som jeg ikke har meget styr på med diverse honorarer og trin osv.

Hvad kan jeg forvente på bankbogen til den 1. som en helt normal Jens Jensen uden store fradrag eller noget i den stil?

Grundløn for KBU-læger er på 32.000 kr. Hertil kommer tillæg. Et snit kunne være 34-35.000 kr pr måned. Hvad du får udbetalt afhænger af dine skatteforhold.

Det er ikke en prangende startløn, arbejdsbetingelserne in mente, men man stiger ret fint de kommende år.

2 Likes

Tak for det. Det er vist okay taget i betragtning at det sådan set er en del af uddannelsen :slight_smile:

Kan du uddybe lidt hvordan de tillæg hænger sammen? Især måske dem alle læger kan forvente at gøre brug af.

Du kan læse mere om lønnen og dennes opbygning på Yngre Lægers hjemmeside:

https://www.laeger.dk/yngre-laeger-i-regionerne-loen

Jeg synes, det er en temmelig ringe startløn, når man tænker på ansvar, arbejdstempo og arbejdsforhold med tvungne nattevagter og weekendarbejde.

Men vi stiger i løn løbende.

Enig, ringe startløn.

Men kig på livstidsindkomsten som læge - det er den der er interessant.

1 Like

Enig.

(men lidt svært som ny læge når man knokler derudaf og honoreres lidt beskedent efter egen smag) :wink:

Synes også selv det var en ørkenvandring som nyuddannet læge og sit første barn. Man skal dog ikke glemme pensionen - den er jo også “flot”.

Grundløn som nyuddannet
Grundløn: 32.242,92 kr
Pension: 5.432,92 kr
Total: 37.675,84 kr

Tillladelse til selvstændigt virker (efter KBU)
Tillæg: 3.500,67
Pension: 6.022,75 kr
Total: 41.766,34 kr

.1. år af speciallæge uddannelsen - altså efter din intro i det givne speciale
Tillæg: 5.239,50 kr
Pension: 6.315,75 kr
Total: 43.798,17 kr

.1. reservelæge (jeg mener det er 2 år før du er speciallæge)
Grundløn: 40.672,17 kr
Tillæg: 5.239,50 kr
Pension: 7.736,08 kr
Total: 53.647,75 kr

Derud over kommer der ulempetillæg, varselingstillæg, weekendtillæg så lidt ekstra kommer der oveni afhængigt af hvor vagttungt et arbejde du har.

Leg evt med: https://loenberegner.yl.dk/