Lave karakterer og grublen om uddannelse

Hej med jer.
Jeg har lige færdiggjort 4. Semester med en lidt tung fornemmelse i maven. Måske er det bare dårlig smag fra en eksamen, der ikke gik helt som den skulle, da jeg lige knap bestod. Alligevel tænker jeg meget over det:
Jeg scorer konstant lavere karakterer end mine tætteste med-studerende og det skuffer mig en del. Et eksempel var vores online (corona) anatomi-eksamen, hvor gennemsnittet nærmest lå mellem 10 og 12, og mange henførte til den som en “let eksamen” eller “meget lettere end den ville have været”. Da stod jeg så med mit sølle 4-tal og undveg gerne samtalen lidt.
Jeg føler mig lidt malplaceret blandt alle de kloge hoveder, og de lave karakterer er ikke så bekræftende for mig. Dermed bliver jeg usikker på om jeg overhovedet er på den rigtige uddannelse. Det er klart, det er et super svært studie, men alligevel banker det mig lidt i hovedet.
Så hvordan håndterer i sådanne tanker om både karakterer, men også om at være på den rigtig uddannelse?

2 Synes om

Halløj!
Jeg har stået i samme situation som dig, dog på første semester :blush:
Man kommer meget hurtigt til at sammenligne sig selv med andre, og på baggrund af det føle sig for dårlig.

For mig hjalp det at skifte fokus fra dem og over på mig selv;
Gjorde jeg, hvad jeg kunne?
Følte jeg, at jeg lærte tingene, ved at læse som jeg gjorde?
Var der andre læse metoder som jeg kunne prøve af?
Hvordan synes jeg de kliniske ophold var gået? (nu ved jeg ikke om i har det self. men for mig gjorde det en verden til forskel, at jeg kom ud og mærkede faget)
Ser jeg mig selv lave noget andet end det her?
osv. osv.

Det jeg i bund og grund prøver at sige, at det KUN handler om dig! Får du det ud af det som du føler du lægger i det af tid og arbejde? Hvis nej handler det oftere om teknikken frem for, at man ikke er “klog” nok, du er trods alt allerede nået til 5. :wink:

Håber det hjalp lidt :smile:

2 Synes om

Jeg tror heller ikke du skal tvivle alt for meget på om du er på den “rigtige” uddannelse. Det at gå til eksamen er en ret afgrænset evne som nogle trives enormt godt i, og andre ikke så meget. Læg så dertil at studiet i kraft af de høje adgangskrav, selekterer ret kraftigt for en persontype der naturligt har “let” ved at præstere til eksamener. Det betyder ikke altid at de kan stoffet bedst - det betyder blot at de var overbevisende i forhold til de kriterier der blev opstillet til den test der blev udført. Jeg prøver selv at reflektere over om jeg har forstået de vigtigste ting i et givent fag, og om jeg vil kunne gengive dem om 6 mdr. uden at skulle læse det hel op igen. Hvis jeg har det, så er det ret ligegyldigt om jeg fik 02 eller 12 i den prøve jeg blev udsat for.

Hvis du gerne vil præstere godt til eksamen, så er der mange redskaber du kan gøre brug af for at gøre chancerne bedre. Find ud af hvilken studieteknik der fungerer bedst for dig - det er ikke altid ens for alle.

2 Synes om

Hvis du kan bestå dine eksamener er du god nok. Jeg dumpede et par fag på bachelordelen men klarede mig fint igennem på kandidaten.

1 Synes om