Læsevejledning til 3. semester bachelor på KU

Hey :slight_smile:

Vil høre om nogen ligger inde med en læsevejledning til 3. semester og om de vil være flinke at uploade den? :slight_smile:

Tak på forhånd!

Anyone?? :frowning:

Anyone?? :frowning:

??

http://www.megafileupload.com/en/file/337173/L--sestof-09E-pdf.html
og
http://www.megafileupload.com/en/file/337174/OK1-HOLDUV-l--selist-E11-3-pdf.html

Det kræver nok lidt forklaring.
BM = Bevægeapparatets anatomi af Finn Bojsen-Møller
HAI = Fra FADL så vidt jeg husker.
RTQH = Hovedets, halsens og de indre organers anatomi af et hav af forfattere. Tranum er den ene.
MM = Basal neuroanatomi af Torben Moss og Morten Møller
B = Neuroanatomi af Bjarkam
CN = Sentralnervesystemet af Brodal
G, K og RP = din histologi-bog fra 2. semester
Embryologi læses efter Langmanns Embryologi, som er en dansk oversættelse af en udenlandsk lærebog. Du skal bruge den nyeste udgave!
Et atlas (Netter eller Sobotta)

Anbefalingsmæssigt:
BM er en pensumdækkende bog, skrevet af den gamle anatomi-lektor Finn B (der btw. stadig underviser). Bogen er rigtig god, men kan af og til godt virke gammeldags, især i ordvalg og beskrivelser af strukturers udseende. Tranum har vist også kort været inde over, hvilket vist blåstempler den som brugbar til formålet.
RTQH er pensumdækkende. “Hoved-Hals” som den kaldes er en udmærket bog, rent tekstmæssigt. Tranum er medforfatter, og da det er ham der er med til at sætte pensum til 3. semester, må man gå ud fra, at bogen er dækkende her. Eneste minus er de vanvittigt dårlige illustrationer, der decideret nødvendiggør et anatomisk atlas.
B er en bog, der er så basal omkring neuroanatomi, som noget kan være. Der er ikke alt muligt hokus-pokus i bogen, og den er på de fleste områder rigtigt godt skrevet. Den forklarer tingene fint, deler de neuroanatomiske strukturer op efter emne, og er generelt meget overskuelig. Eneste minus er dens beskrivelse af hjernestamme og ledningsbaner i CNS (meget, meget rodet beskrevet!)
MM er ikke så basal, som bogens navn ellers gerne vil sige, at den er. I mine øjne er den for udfordrende skrevet op; større strukturer som basalganglier, cerebellum og hypothalamus har ikke sit eget afsnit, men er underinddelinger af andre afsnit (bogens afsnit er sat op efter funktion), hvilket godt kan være ret irriterende, når man sidder og læser til eksamen. Niveauet er højere end hos Bjarkam, men det kan også være forvirrende. Eksamensspørgsmålene kan findes besvaret i Bjarkam - det kan de bare ikke hos MM, hvor man skal have fat i flere forskellige afsnit, for at komme igennem visse spørgsmål. CN kender jeg ikke til.
Langmans embryologi. Glæd dig til frustrationernes bog. Bogen er, som sagt, en oversættelse fra engelsk til dansk. Den indeholder veksling mellem forskellige ord for de samme strukturer, mangelfulde figurer og decideret mangelfulde forklaringer på mange ting. Bogen er pensumdækkende og endnu en af de bøger, hvor Tranum har haft en finger med i spillet.

Mht. atlas, så købte jeg selv Netter og endte med at blive meget frustreret over de manglende hjernesnit. Sobotta har gode hjernesnit. Prøv evt. at gå ind på biblioteket og se hvad du foretrækker.

Tusind tak for det fyldige svar! :slight_smile:
Jeg har hørt at Larsens embryology skulle være noget bedre end den danske udgave af Langmans? Og hvad med regionær anatomi? Er den et supplement til BM?

Med andre ord har jeg brug for Neuroscience, bevægeapparatets anatomi, hoved-hals og indre organers anatomi, neuroanatomi (Bjarkam) og et atlas.

Den læsevejledning du har uploadet, er det for hele pensum eller hvordan? :slight_smile:

Jeg har hørt at illustrationerne er bedst i Langmanns, men der er vel ingen grund til at læse en så frustrerende bog når man kan læse Larsens?

Er der nogen der har en læseplan til den engelske udgave af Larsen’s Embryology? :frowning:

Har akut brug for en! :frowning: