Læseteknik

Hej Allesammen

Er der ikke en eller anden der sidder inde med et godt forslag til læseteknik. Synes ikke det er holdbart at banke det hele igennem på én gang for det hele vil jo alligevel ikke hænge ved. Er det nogle der benytter nogle gode teknikker de vil dele med os andre?

På forhånd takkk :smiley:

Uha jeg venter spændt på et svar en klog og dannet studerende! :shock:

Uden at forklare dit problem er det svært at komme med hjælp. Jeg ved for mig selv, at hvis jeg læser ca. 5 sider i timen, dvs. faktisk tager mig tid til at forstå stoffet, hænger det meget bedre ved.

Tager man noter til det når man læser så meget, eller venter man ved det til man sidder til forelæsningen?
Går ud fra det lidt er en smagssag - men måske der var noget for/imod?

Jeg søger ikke så meget efter en specifik løsning på et problem. Ville egentlig bare se om der var nogle helt basale cowboytricks til at komme igennem det uden at sjuske.

Jeg fravælger for det meste forelæsninger fordi jeg ikke får noget ud af dem. Mht. noter skifter det lidt. Jeg skriver nogle gange noter for at gennemgå dem igen senere. Andre gange for at formulere og forstå konceptet selv.

Oddbjørn By har skrevet et par gode bøger med titlen memo. Den billigste koster under 100,- og er efter min mening alle pengene værd.

google: wikihow speed read

Memo i forbindelse med medicinstudiet er noget lallende tjuhej…(det står selvfølgelig for egen regning. Jer der kan finde ud af at bruge det er awesome ^^ )

Måden jeg gør det på:

Makro: speedlæser en lektion på 1time MAX, hvor jeg skriver alle de nye latinske udtryk ned på et papir. Derefter sidder jeg et kvarter, hvor jeg prøver at huske betydningen af ordene ud fra papiret - hvis jeg ikke kan, læser jeg de linjer igen.

derefter til makrolektionen, hvor der IKKE tages noter.

hjem og læse lektionen grundigt på 1½time og lave repetitionsspørgssmål. Men lad være med at skrive dem ned. Sørg for at du kan stoffet så godt, at besvarelse sidder i knoppen.

Derefter læsegruppe før næste makrotime, hvor vi gennemgår spørgsmålene; og så op i klassen og få dem repeteret igen.

Du kommer på denne måde igennem stoffet 4 gange på max. tre timers selvstudie.

NB: BRUG ATLAS BRUG ATLAS BRUG ATLAS. Sidder tit og fyrer rundt i atlas, fordi en struktur minder en om noget andet man har læst, og så ska man lige tjekke det etc. etc. etc. Det giver et godt overblik og start med det fra første semester.

Okay… Tror ikke jeg kan finde ud af at skulle huske med nogle sofistikerede teknikker! Men har dog bestilt bogen alligevel. Tak for tippet!

Undskyld en uvidende - makro? Hvad hentyder det til? Det lyder ellers som en meget god metode.

Makro = makroskopiske anatomi

Jeg har indtil videre gjort brug af en del forskellige teknikker. Skal snart tage hul på anatomien, så det bliver spændende hvordan den kan grejes mest effektivt.

Men inden du tager nogle af vores råd seriøse, så burde du eksperimentere med hvad der får dig til at huske bedst. Jeg er klart bedst med billeder til at beskrive ord / handlinger, mens andre skal have rim… Det afhænger meget fra person til person, så jeg vil råde dig kraftigt til at afprøve lidt af hvert, da repeterings-fasen bliver væsentligt nemmere fremover.

Aalborg-modellen: Du læser stoffet hurtigt igennem dagen før undervisningen; du sover, får undervisningen i stoffet, og efterfølgende læser du stoffet grundigere igennem med fokus på det din forelæser har gennemgået. På den måde gennemgår du stoffet 3 gange, og alle 3 gange har du tid til at reflektere over hvad du har læst. Det giver dig samtidig den fordel at du (forhåbentlig) får dannet overblikket til at starte med, til forelæsningen får du (igen, forhåbentlig) styr på de begreber du ikke fik fat i / ikke forstod, og endeligt får du mulighed for at sætte mere kød på dit skelet (læs: tilføjet flere detaljer).

Memo-metoden. Nu har du bestilt bogen, så du får en masse metoder at arbejde med. Mht. medicin synes jeg det fungerer bedst med at bruge den teknik man synes bedst om til det pågældende emne, og memorere det fra starten af (altså tidligt i modulet / semesteret / blokken). Dermed kan du fra de første timer sidde og sige: Nåårh ja, når din forelæser / instruktor nævner en ting, og bagefter skabe nogle associationer efterhånden som din underviser fortæller diverse ting.

Jeg er fra spl.studiet. Jeg prøver at gøre det så enkelt som muligt for mig selv.

Jeg forstår ting bedre i billeder. hvis jeg ser et billede af Cor, og ikke forstår teorien, har jeg det bedre med at kigge på billedet og prøver at forstå hvor det iltfattige blod kommer ind henne og går ud igen og til hvor. eksempelvis.

Jeg læser et kapitel, bagefter fortæller jeg højt for mig selv (helst andre) hvad det er jeg læste. Prøver at forstå det jeg lige har læst.

Jeg gør også dét at jeg “underviser” mig selv (igen helst andre) på et board jeg har derhjemme som ellers er en glimrende tavle!

Når jeg tager noter, tager jeg kun noter på det jeg ikke husker, ellers kan jeg skrive hele bogen!

Kan det bruges?