Lægestuderende vil have røgfrit arbejdsmiljø

Krav om løntillæg, når de studerende er udsat for røgfyldte miljøer.

På de psykiatriske afdelinger er det vanskeligt at indføre røgfri miljøer for alle ansatte. En gruppe patienter, for eksempel suicidale eller fikserede, har brug for en fast vagt, som er hos dem alle døgnets timer. En stor del af disse patienter er rygere, og deres psykiatriske lidelse gør, at man er mindre aggressiv i bestræbelserne for at få dem til at holde op, end man er hos andre patientgrupper. Den belastende situation, som opholdet på afdelingen er for mange, vil tværtimod ofte skrue røgforbruget yderligere i vejret.

Dette gør, at en personalegruppe, ofte plejepersonale eller lægestuderende på FADL-vagt, bliver massivt eksponeret for passiv rygning i hele deres arbejdstid. Til tider kan der endda være behov for, at den faste vagt holder eller tænder cigaretten for en fikseret patient, som har tilladelse til at ryge i sengen.

Bare en enkelt FADL-vagt på en psykiatrisk afdeling om ugen bringer den lægestuderende i farezonen for at udvikle forskellige luftvejslidelser, hjerteproblemer samt lungekræft.

FADL forhandler i øjeblikket overenskomsten for FADL-vagter. I den forbindelse har vi stillet et højt prioriteret krav om et løntillæg for arbejde i røgfyldt miljø.

Læs mere: http://www.ugeskriftet.dk/2005/4305/LS-html/LS48368.htm

Hvilket slags tillæg ville det være så? Taler vi om et minimalt symbolsk beløb på de 1.25 kr ligesom kittelitilægget kan det jo dårligt nok betale sig.
Ville det i så fald ikke være bedre at arrangere at enhver vagtager kan få lov til at fravælge en “ryger” vagt?

Så bliver det vist mere end almindeligt vanskeligt at dække psyk vagter, hvor så at sige alle patienter ryger…

Synes nu også personalet tager sin del - ikke sjældent har jeg været udsat for at der i personale stuen bliver røget - så ens tøj, taske og alt lugter - skide Sosu ass. :evil:

Sakset fra artiklen i ugeskriftet:
“Vi forestiller os, at dette tillæg udmøntes som et reelt tillæg hver time, så den studerende ikke behøver at tage nær så mange vagter hver måned og derved kan nedbringe sin eksponering for kræftfremkaldende stoffer”
Så kan du jo selv gætte på om et tillæg på 1,25 vil være nok til at nedbringe mængden af vagter man skal tage hver måned eller om man går efter et større beløb pr. time

En bruger følte sig støt af ovenstående udsagn.

Jeg vil gerne uddybe:

Nu synes jeg du tager det ud uden at tænkte på sammenhængen og i den sammehæng - hvor der ryges i personalet rummet - er det sgu da skide, hvad enten de er sosu ass, sygeplejeske eller læger.

Jeg siger nej til røg i det offentlige rum og i hvert fald på arbejdspladsen!!

Mvh

Frederik