Lægedrømmen vs. lægevirkeligheden

Hej

Fordi jeg er i sådan en kedelig venteposition pt. (venter på optag), er jeg begyndt at læse en masse skønlitteratur om det at være læge. Jeg tænkte det måske var meget godt for at få en bedre fornemmelse af, hvad der venter mig om en 100 års tid, når jeg er færdig som læge. Jeg har snust til lidt forskelligt, men især Shems “House of God” har gjort indtryk på mig, og derfor vil jeg nu høre jer om noget :slight_smile:

  • Hvordan er det i virkeligheden at være læge?

Hvis I råt for usødet, helt uden at sælge faget til alle os naive “pre-meds”, hvordan vil I så beskrive lægefaget?
Hvordan er det at komme ud efter 6 års (eller mere) akademisk uddannelse med et kæmpe ansvar og -ud fra House of Gods perspektiv ihvertfald- en kæmpe håbløshed? Lever det op, eller ned, til jeres forventninger? Hvis I kunne vælge en anden profession, ville I så gøre det?

Jeg ved at det er nogle meget personlige spørgsmål, men jeg håber alligevel at nogle af jer, der er færdiguddannede, eller måske nogle af jer, der har været i praktik el.lign., der har noget erfaring, vil dele den med mig, og resten af studmed :slight_smile: Det ville ihvertfald være værdifuldt for mig, og min beslutning om at blive læge.

1 Synes om

Hej Julie

Det er frygtelig længe siden jeg blev optaget. Ret præcist kan jeg huske at jeg fik et ‘tip’ på FDF’s landslejr 1996 om at jeg havde opfyldt kvote 1 kriterierne til optagelse på medicin og at jeg ville få endelig bekræftelse den 28/7 ca 14 dage senere. Jeg kan stadig huske den mavekriblen jeg fik på den notifikation - og da bekræftelsen så dukkede op 28/7 var det fantastisk. (Jeg aner stadig ikke hvorfor jeg fik den notifikation, men det var et brev fra Aarhus universitet de sendte ud som bekræftelse på at de havde behandlet ansøgningen og at jeg lå over ‘grænsekvotienten’ - jeg tror ikke de gør det mere?)