Kvote 2 - SDU eller AU?

Hejsa folkens!
Om netop én uge er der ansøgningsfrist for Kvote 2.
Min drøm har altid været at læse medicin, og da jeg maksimalt forventer et gennemsnit på 10,5 (inkl. bonus for 5 A-fag) sidder jeg og overvejer mine kvote 2 - muligheder.
Er dog meget i tvivl om hele proceduren, f.eks:

  • Kan man tage uniTest på samtlige universiteter samme år?

  • Er det bedst at søge kvote 2 på AU eller SDU?

  • Tænker i, at jeg med mit forventede gennemsnit, på nogle måder har mulighed for at komme ind på kvote 1?

  • Tak på forhånd!

Hej MRoss

Ja, man kan tage uniTest på alle Uni som tilbyder kvote 2 tests.

Hvis du ikke har fået alle karakter endnu, og forventer “kun” 10.5 hvis du får 12 i alle eksamener. Så kan det godt blive svært (også lidt optimistisk). På ug kan du se karaktergrænsen på optaget. 10.5 er på ingen måde et dårligt snit, men standby pladserne svinger mellem 10.7 - 11 med kot tal fra 2018-19, måske kan AAUs standby karakter komme ned på 10.5 hvis du vil prøve der.

Det skal du ikke være ked af, men jeg synes det er en god ide at prøve kvote 2, da det ikke ændrer på noget hvis du bliver blessed med en plads gennem kvote 1. Jeg kan desværre ikke svare på forskellen mellem SDU og AUs kvote 2, da jeg kun har taget AUs.

Ved godt at det er enormt svært at svare på, men vil man overhovedet forvente et fald i adgangskvotienter som følge af afskaffelse af hurtigstartsbonus?

Og, idet man kan tage uniTest på alle Uni som tilbyder dem, svarer det så til at jeg den 18. april kan tage unitesten på SDU, og efterfølgende dag tage den på KU? Eller fungerer det ikke således?

Uh, det med startbonus ved jeg dog ikke, haha.

Ang. dit andet spørgsmål. Så faldt jeg lige over den her side der forklarer det meget godt. Kvote 2 medicin - Din guide til optagelse på lægestudiet , så AU og SDUs første skriftlig del hører sammen, og KU har en seperat test, som skal tages seperat.

Mcq-testen tages i enten Aarhus eller i Odense (eller online hvis du er forhindret i at komme vist nok) og resultatet tæller begge steder.
I Aarhus er resultatet af MCQen adgangsgivende til studiet hvilket betyder at de der klarer testen bedst tilbydes en plads på studiet.
På SDU er MCQen adgangsgivende til en ny mundtlig prøve. Den bedste halvdel af deltagerne til den mundtlige prøve tilbydes en plads på studiet.
KU kører deres egen test og det er første gang den kører i år.

Dbh.
KmK