Kvote 2 SDU 2014

Hej!

Hvor mange af jer herinde regner med at prøve sig igennem kvote to på SDU i år? :slight_smile:

Det gør jeg i hvert fald :wink:

Er det første gang, eller har du prøvet det før? Det er selv min første gang, så er allerede ved at blive lidt smånervøs, selvom der stadig er de ca. to måneder til endnu :smiley:

myraki10 skrev:

[quote]Er det første gang, eller har du prøvet det før? Det er selv min første gang, så er allerede ved at blive lidt smånervøs, selvom der stadig er de ca. to måneder til endnu
[/quote]

Nej, har prøvet det to gange før, sidste gang med det resultet at jeg kom videre til anden runde, men lige manglede nogle point for at komme ind :wink:

Bare rolig, du er ikke den eneste der er nervøs, det er mit indtryk, at det er mere reglen end undtagelsen :stuck_out_tongue:

Så snart du sætter dig ned og begynder på prøven, vil du nok opleve at det meste af nervøsiteten gør af, da du har andre ting at koncentrere dig om :slight_smile:

Et godt råd er at holde øje med uret, da tiden meget nemt kan gå meget hurtigt.

Mvh. Bastian

Jeg har søgt kvote 2 alle fire steder i DK i år :slight_smile:

[quote=“Badeabe” post=84340]myraki10 skrev:

[quote]Er det første gang, eller har du prøvet det før? Det er selv min første gang, så er allerede ved at blive lidt smånervøs, selvom der stadig er de ca. to måneder til endnu
[/quote]

Nej, har prøvet det to gange før, sidste gang med det resultet at jeg kom videre til anden runde, men lige manglede nogle point for at komme ind :wink:

Bare rolig, du er ikke den eneste der er nervøs, det er mit indtryk, at det er mere reglen end undtagelsen :stuck_out_tongue:

Så snart du sætter dig ned og begynder på prøven, vil du nok opleve at det meste af nervøsiteten gør af, da du har andre ting at koncentrere dig om :slight_smile:

Et godt råd er at holde øje med uret, da tiden meget nemt kan gå meget hurtigt.

Mvh. Bastian[/quote]

Jeg har læst en del omkring både del 1 og del 2 af udvælgelsesprocessen, og jeg har også fået indtrykket af, at tiden går virkelig hurtigt og man bliver presset til sit maks :stuck_out_tongue:
Ved du, om man må have lommeregner med f.eks.? Jeg har lavet eksemplerne på spørgsmålene inde fra SDUs hjemmeside, og der var da lige en opgave, hvor jeg brugte en lommeregner, fordi jeg ikke er særlig god til hovedregning :stuck_out_tongue:

Jeg overvejer at søge alle steder undtagen KU. Jeg har ikke lavet noget frivilligt arbejde (undtagen indsamlinger, men de tæller vel ikke med :dry: ), og jeg ved, at de kun optager ca. 10% på kvote 2, derfor er der mange, som virkelig er kvalificerede, har masser af frivilligt arbejde osv, som stadig bliver valgt fra. Det er især dem, som f.eks. er sygeplejerske osv, som jeg har forstået kommer ind.

Synes I, det er en dum idé ikke at søge alle fire steder? Hvis jeg ikke kommer ind i år, har jeg i hvert fald tænkt mig at forbedre mit CV, så jeg i det mindste har større chance ved KU

myraki10 skrev:

[quote]Jeg har læst en del omkring både del 1 og del 2 af udvælgelsesprocessen, og jeg har også fået indtrykket af, at tiden går virkelig hurtigt og man bliver presset til sit maks :stuck_out_tongue:
Ved du, om man må have lommeregner med f.eks.? Jeg har lavet eksemplerne på spørgsmålene inde fra SDUs hjemmeside, og der var da lige en opgave, hvor jeg brugte en lommeregner, fordi jeg ikke er særlig god til hovedregning :stuck_out_tongue:
[/quote]

Det går pænt hurtigt ja, jeg synes dog at det var en del nemmere at overskue tidspresset på den første halvdel i anden omgang, så det er altid noget :slight_smile:

Nej, man må ikke have lommeregner med - “Multiple Choice testen er på dansk. Det er derfor tilladt at medbringe en tosproget ordbog, men ikke nudansk ordbog eller fremmedordbog, og ikke lommeregner og andet elektronisk udstyr.” (fra SDU’s hjemmeside).
Men det skal du ikke være så nervøs for, antallet af opgaver hvor du alligevel kan bruge en lommeregner, er ikke så overvældende i forhold til det samlede antal opgaver, der er også en del sproglige opgaver :wink:

myraki10 skrev også:

[quote]Jeg overvejer at søge alle steder undtagen KU. Jeg har ikke lavet noget frivilligt arbejde (undtagen indsamlinger, men de tæller vel ikke med :dry: ), og jeg ved, at de kun optager ca. 10% på kvote 2, derfor er der mange, som virkelig er kvalificerede, har masser af frivilligt arbejde osv, som stadig bliver valgt fra. Det er især dem, som f.eks. er sygeplejerske osv, som jeg har forstået kommer ind.

Synes I, det er en dum idé ikke at søge alle fire steder? Hvis jeg ikke kommer ind i år, har jeg i hvert fald tænkt mig at forbedre mit CV, så jeg i det mindste har større chance ved KU
[/quote]

Nu har jeg selv valgt at søge alle steder hvert år.
Chancen kan måske ikke synes synderlig stor, men det værste der kan ske, er trods alt at du får et nej.
Der er alt at vinde, og intet at tabe, som man siger :wink:

Vil ligeså kaste mig ud i endnu et, mit andet og sidste forsøg.

Fik en standby-plads sidste år på AU, som jeg skal gøre krav på i år hvis den skal gøres gældende, hvilket jeg er ovenud glad for og gør, hvis ikke jeg kommer ind gennem kvote 2 på SDU, eller 1; adgangskvotienten eksploderede sidste år, ku’ være den faldt til et normaltleje igen (man har lov at håbe :wink: ).
Er glad for min plads på AU, men vil bare hellere til Odense; SDU virker bare så meget mere fremme i skoene, de hvert fald de bedste til at profilere sig som værende sådan, og så det langt tættere på hvor jeg bor.

Synes godt nok jeg var presset sidste år, troede jeg havde forberedt mig, men blev alligevel chokeret over tidspresset. Det kan være det går bedre nu hvor man har prøvet det en gang, og er helt klar på tidsfaktoren.
Hvad siger de erfarne, går det bedre anden gang man tager multiple choice testen? :slight_smile:

En Falck Slagelse mand? :wink:

Anyway, jeg var kun til MCQ/MMI en gang og kom i gennem.

Min erfaring med MCQ testen var dog at prøve at gennemgå opgaverne så hurtigt som muligt. Hvis der var opgaver jeg var i tvivl om ved første gennemlæsning satte jeg et kryds og gik videre til næste opgave.
På den måde kom jeg i gennem sættet ret hurtigt og havde omkring 45 minutter til at gennemrette og tage de opgaver jeg havde været i tvivl om op igen.

Jeg ved ikke om det virker for andre, men det virkede for mig. Jeg slap for at dvæle for meget ved få opgaver, hvor jeg virkelig var tabt. Jeg kunne så klare alt andet og bruge længere tid på de sidste opgaver.

Det er et tidspres, men det handler også om at bruge sin tid effektivt! Det kan sagtens lade sig gøre. Men husk på, at ud af ca. 300 der går videre, har der nok været omtrent 1500 til test. Så selvom man klarer sig godt, kan det godt betyde at man ikke kommer i gennem.

Held og lykke!

Jeps, har du også været ambulanceredder Teodo? :slight_smile:

Ok, kan være jeg skal prøve den teknik i år, for ja, der var nogle af dem jeg brugte aaalt for lang tid på sidste gang, hvilket bevirkede at de sidste kryds blev sat alt for hurtigt, uden så meget tanke bag.

Ambu 1-28 skrev:

[quote]Synes godt nok jeg var presset sidste år, troede jeg havde forberedt mig, men blev alligevel chokeret over tidspresset. Det kan være det går bedre nu hvor man har prøvet det en gang, og er helt klar på tidsfaktoren.
Hvad siger de erfarne, går det bedre anden gang man tager multiple choice testen? :slight_smile:
[/quote]

Første gang jeg var til multiple choice prøven, manglede jeg ca. 10 spørgsmål, da der var et lille kvarter tilbage.
Anden gang havde jeg ca. en 35 - 40 min. tilbage da jeg var færdig med at besvare spørgsmålene :wink:

Jeg synes helt klart at det var mere overskueligt anden gang rundt, brugte iøvrigt samme teknik som Teodo nævner :wink:

Teknikken virkede hvert i fald fint for mig :slight_smile: Og jeg bruger den samme måde når jeg er til eksamen. Hellere misse 2-3 opgaver jeg ikke fattede en meter af end at mangle at besvare 25 opgaver fordi jeg knoklede med nogle få.

Og ja, jeg har også kørt ambulance. Kørte i Holbæk og underviste en kort periode i Hillerød samtidig, før jeg startede på studiet.

Som Teodo skriver, så er det bedste råd at løse dem man kan se en ende på, og springer de over, hvor man simpelthen er fortabt i.

Jeg kørte en satans masse færdighedsregning, og fandt 4 opgave ark, hver med 10-12 opgaver som mindede om SDU’s eget udlæg - de er desværre pillet ned (de links jeg brugte er døde), så der kan jeg ikke rigtigt hjælpe - desværre.

Men sørg for guds skyld for ikke at spilde tid, da det i mine øjne er det de tester - ens evne til at disponere tid, for hvis man havde uendeligt lang tid, så kunne de fleste løse langt over de ca 50-60% der kræves.

Tag også lidt med til de timer, som prøven tager - lidt chokolade, juice o.lign, det er simpelthent for dumt at sætte det over styr, bare fordi man går sukkerkold.

Held og lykke alle! :lol:

Hvilken strategi brugte i?
Læste i først teksten igennem eller opgaverne ?Og har i haft mulighed for at gemme sættet efter testen ?

Skimmede lynhurtigt teksten, og gik så i gang. Tog det for lang tid, så skrev jeg stikord til det, som jeg var kommet frem til, og så fortsatte jeg.

Man får ikke lov til at tage teksten med ud :slight_smile:

MikeML91 skrev:

[quote]
Skimmede lynhurtigt teksten, og gik så i gang. Tog det for lang tid, så skrev jeg stikord til det, som jeg var kommet frem til, og så fortsatte jeg.[/quote]

Samme fremgangsmåde, dog uden noterne.
Men genial idé med noterne, det jeg godt gad at vide, er hvor at du skrev noterne henne?
Mener nemlig at vi fik at vide at man ikke måtte skrive i sættene?

Mvh. Badeabe

[quote=“Badeabe” post=84364]MikeML91 skrev:

[quote]
Skimmede lynhurtigt teksten, og gik så i gang. Tog det for lang tid, så skrev jeg stikord til det, som jeg var kommet frem til, og så fortsatte jeg.[/quote]

Samme fremgangsmåde, dog uden noterne.
Men genial idé med noterne, det jeg godt gad at vide, er hvor at du skrev noterne henne?
Mener nemlig at vi fik at vide at man ikke måtte skrive i sættene?

Mvh. Badeabe[/quote]

Det mener jeg ikke, at vi fik at vide - om ikke andet, så har jeg intet hørt for det :wink:

Jeg satte desuden bare et kryds med blyant på selve svar arket, ved dem jeg ville vende tilbage til - og viskede dem ud igen inden jeg afleverede :slight_smile:

MikeML91 skrev:

[quote]Det mener jeg ikke, at vi fik at vide - om ikke andet, så har jeg intet hørt for det :wink:

Jeg satte desuden bare et kryds med blyant på selve svar arket, ved dem jeg ville vende tilbage til - og viskede dem ud igen inden jeg afleverede :slight_smile:
[/quote]

Okay, det er selvfølgelig en mulighed. Tak for tippet :wink:
Kom du egentlig ind på SDU, og hvis ja, hvordan taklede du så anden halvdel? Må indrømme at det ikke lige var sådan som jeg havde ventet :wink:

Mvh. Bastian

[quote=“Badeabe” post=84366]MikeML91 skrev:

[quote]Det mener jeg ikke, at vi fik at vide - om ikke andet, så har jeg intet hørt for det :wink:

Jeg satte desuden bare et kryds med blyant på selve svar arket, ved dem jeg ville vende tilbage til - og viskede dem ud igen inden jeg afleverede :slight_smile:
[/quote]

Okay, det er selvfølgelig en mulighed. Tak for tippet :wink:
Kom du egentlig ind på SDU, og hvis ja, hvordan taklede du så anden halvdel? Må indrømme at det ikke lige var sådan som jeg havde ventet :wink:

Mvh. Bastian[/quote]

Det var så lidt, brug det hvis det gør det lettere for dig :smiley:

Ja, jeg var så heldig at ryge igennem på første hug i 2012, gudskelov og tak for det! :slight_smile:

Jeg synes umiddelbart MMI var let at forberede sig til. Her er de måder jeg mener, at man kan forberede sig på:

1: Få afklaret en god “prædiken” om hvorfor du skal læse medicin, og hvad din motivation er for det, samt hvad der holder den oppe - her må du meget gerne være selvkritisk! Alle kan dumpe, hvordan ville du fx håndtere det? Gør dig tanker om positive udfald såvel som negative!
Motivations standen kommer, og forbereder du dig grundigt her, så er det gratis top-points!

2: Samarbejde! Jeg købte et par små LEGO biler, satte ryggen til min kæreste, og blev herefter instrueret og instruerede selv her. Det vigtigste ved standen er samarbejde, og at give plads til din makker, uden selv at træde helt af! Skal i bygge et tårn? Skide være med om det tårn bliver 5, 10 eller 1000 cm højt - HVORDAN løste i opgaven, og formåede i at gøre det i fællesskab?
Standen KOMMER, så gør dig også tanker om denne!

3: Engelsk standen kræver to ting: At du relativt hurtigt kan skimte en tekst og uddrage de vigtigste ting, og at du kan gøre dette på engelsk! Der er ikke andet for end at læse eventuelle artikler eller lign på Engelsk, hvis ikke du er skarp til det. Er du derimod, så er denne stand også gratis!

4: Standen med skuespilleren er umiddelbart svær at forberede sig på, men sørg for at læs teksten på døren GRUNDIGT, og tag den så med ro! Skuespilleren er ofte utroligt befippet og oppe at køre - du skal sørge for struktur i mødet med vedkommende, og så tage det som det kommer! De kræver intet medicinsk eller lignende, så vær ikke bange for det!

Sidst men ikke mindst: (Dette råd gælder for de resterende stande) Læs på dagensmedicin.dk om følgende emner: Kræft, Fedme, Rygning, Diabetes og egenbetaling i sundhedssektoren. Læs de nyeste artikler omkring disse emner, og husk dem så! De sidste stande er stande, hvor du skal tage stilling til forskellige problemstillinger, og se fordele og ulemper ved interventioner ifb. med emnerne. Hvis gerne her, at du selv har opsøgt viden omkring centrale problemstillinger, i hvad der forhåbentligt bliver dit fremtidige virke - du kan desuden få gode ideer til et problem, som du aldrig før havde tænkt over, eller havde fundet en løsning på!

Endnu engang held og lykke til jer alle, håber selv at være med som udvælger næste år!

EDIT: Og der er selvfølgelig ikke tale om specifikke henseender, da der (såvidt jeg husker) er en tavshedspligt indover :slight_smile: