Kvote 2 medicin (hjælp søges særligt fra kvote 2'ere)

Hej jeg er Daniel på 19 år og er lige blevet færdig med stx med et snit på 9,9. Jeg søgte i år medicin via kvote 1, men fik et samlet afslag fra KOT (0,1 fra optag! på AAU :frowning:). Jeg er selvfølgelig stadig interesseret i at læse medicin, men via kvote 2 til næste år, hvor jeg satser på AAU. Jeg har et fagsnit på 10,38 (ca. 10,4), hvad tænker I om det ift. min chance? Mit mål er at maksimere min mulighed for optag næste år på mest effektiv måde som muligt. Jeg søger derfor råd ift. relevant aktivitet taget i betragning af, at jeg er ufaglært. Vil det f.eks. give mening at starte på sygeplejerskeuddannelsen på VIA uni college til september og inddrage de ca. 6 måneder til næste års ansøgning eller skal der mere til - i det tilfælde, hvad?. Tak på forhånd.

1 Synes om

Halløj Daniel,

Først og fremmest er jeg ked af at høre, at du ikke blev optaget i denne omgang. MEN, fedt at du ikke lader dig slå ud og at du tager kampen op til næste år :slight_smile:
Jeg tænker at dit fagsnit ser ganske fortrinligt ud og at det ville gavne dig at få nogle relevante kvalifikationer da det også vægtes i kvote-2; jvf. AAU’s hjemmeside.
Umiddelbart vil jeg ikke anbefale at du starter på sygeplejerskeuddannelsen for så at droppe ud, og det er der flere årsager til.

  1. Det er ærgerligt at du potentielt optager en plads for én anden som ville have færdiggjort uddannelsen.
  2. Jeg ved heller ikke lige hvor meget 1. semester gavner dig når du skal søge ind.

Der er selvfølgelig flere årsager, men jeg tænker dem kan du godt selv komme på.

Du kan læse inde på AAU’s hjemmeside hvad der er relevante kvalifikationer:
https://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/medicin/adgangskrav/

Mit råd ville være, at du fandt dig et arbejde inden for pleje og omsorg. Det kan være som ufaglært i hjemmeplejen, på plejehjem osv. Det vil gavne din ansøgning og dertil får du øvet dig i patientkontakt, hvilket du kan bruge fremadrettet på uddannelsen fordi du allerede har stiftet bekendtskab med det :slight_smile:
Alternativt kan du ringe til en studievejleder på AAU og snakke med dem om hvad der vægtes mest og hvad deres anbefalinger er.

1 Synes om

Hej Daniel,
Øv, at du var så tæt på … jeg krydser fingre for, at det lykkedes til næste år!!! :slight_smile:

Jeg har været en af de heldige, som blev optaget via kvote 2 på medicin (AAU) i år - mit fagsnit lå på 10,1 (mit gennemsnit fra STX lå på 9,6), og derudover havde jeg lidt over 2 års erfaring med fra hjemmeplejen. Jeg kan derfor kun anbefale, at du kigger i retningen af noget med pleje og omsorg, som de andre også skriver. Det ser godt ud på CV’et, men endnu bedre er den erfaring du tilegner dig når du er i hjemmeplejen/plejehjem mm. - jeg har i hvert fald lært afsindig meget på de 2 år, som jeg ikke kan forestille mig er noget du lærer igennem bøgerne på uni. Det giver rigtig meget, at man bevæger sig ud og føler sig frem, overskrider nogle grænser og egentlig også lærer sig selv at kende - jeg tror på, at det er med til at ruste dig bedre til læringen og det efterfølgende arbejde som læge. :slight_smile:
HELD OG LYKKE! :smiley:

Mange tak for at kommentere på mit indlæg :slight_smile: Det er en stor hjælp. Jeg har også overvejet arbejde i hjemmeplejen/plejehjem, men jeg kan se at AU har ledige pladser til kemi og nanoscience bachelor uddannelser. Tror I 1 semester på én af dem tæller meget positivt til næste års ansøgning? Eller tæller det mere med arbejde på plejehjem o.lign. i de 6 mdr?

Det kan godt være, det tæller positivt ift. erfaring, det skal jeg ikke kunne sige. Men ift. studieegnethed taler det vel ikke til din fordel, at du ikke har færdiggjort uddannelsen. Derfor tænker jeg, at det bedste ville være, at satse på erhvervserfaring.

2 Synes om

Hvordan regner man sit fagsnit ud? :heart_eyes:

Hej @MathildeLangballe, og velkommen til :slight_smile:,
Nu hvor jeg er online, kan jeg ligeså godt besvare spørgsmålet.
Man finder sine årskarakterer og eksamenskrakterer i de adgangsgivende fag frem og regner som på det vedhæftede billede. Bemærk, at dette blot er helt tilfældige fag. De adgangsgivende fag er andre:

Bemærk fagene, der giver adgang til Medicin er disse. Det er self. i dem, hvor man snakker om fagsnit:
image

fra:
Alt du skal vide om at søge optagelse i kvote 1 og 2 og Bacheloruddannelsen i Medicin

VH. Dan