Kvote 2 - hvorfor SDU?

Nu har jeg læst en del af de mange indlæg omkring motiverede ansøgninger mm og har lagt mærke til at de fleste (hvis ikke alle) af dem der søger ind gennem kvote 2, søger ind på SDU. Så bliver jeg jo lidt nysgerrig… hvordan kan det være? … hvis der et muligt at svare på. :blink1:

Okay kan godt se at jeg måske skulle stille spørgsmålet lidt anderledes… Er der noget specielt ved kvote 2 optaget i Odense i forhold Au og KU, er det tilfældigt at der er så mange herinde der søger SDU eller hvordan. Nogen der her en fornemmelse af det?

Nu søger jeg ikke selv ind gennem kvote 2 i år (men kvote 1), da jeg først bliver student til sommer, men det virker som om SDU er meget populær, og det får jo en til at overveje i hvilken rækkefølge man skal prioritere de forskellige universiteter.

Da jeg søgte ind på SDU, AU og KU i sin tid blev 50% af alle studerende på SDU optaget via kvote 2 - mod 10% hhv. på KU og AU, ved ikke om det stadig er tilfældet idag - men det kunne da være en oplagt grund :slight_smile:

Desuden virker SDU’s studieordning, og måde at håndtere kvote 2’ere på langt mere professionel og moderne end de andre 2 universiteter.

Ja okay, hvis der er flere pladser til kvote 2 ansøgere i Odense giver det hele jo god mening :smiley:

Har travlt men kan så lige fortælle at i dag er det således:
SDU 50%

Og de to andre:
AU 25%
KU 20%

og ik kun 10 % som tidligere…

Derudover skal det da også siges, at det ER et populært universitet. Jeg synes lidt tendensen har været, at AU og KU bliver valgt af geografiske grunde, hvorimod SDU bliver valgt ud fra bl.a. dets studieordning.
Det er selvfølgelig bare min opfattelse, og jeg skal da ikke kunne udelukke, at den er en lille smule farvet af, at jeg selv læser på SDU 8)

Studieordningen er helt sikkert et plus for SDU, man hører jo kun positivt om den. Men mon ikke det også har været fordi at adgangskvotienten til odense traditionelt har ligget 0,4-0,5 under de 2 andre?

Men lige akkurat den lavere adgangskvotient, har vel ikke det store at sige, hvis man snakker optagelse i Kvote 2?

Jeg gik ud fra at jaco0331 talte generelt, da han argumenterede for at odense ogsaa er et ok uni… Paa trods af geografi og störrelse.

Andet var det ikke, og det er heller ikke det traaden handler om.

hygge herfra