KVOTE 1 TRÅD 2021 (adgangskvotient, eksamensgennemsnit, optagelse)

Hejsa!

Jeg tænkte jeg gerne vil oprette en kvote 1 tråd for alle os der står og er nervøse eller spændte på optagelse på medicin 2021.
Tænkte det egentlig er mange tråde omkring optagelse, snit og adgangskvotienten 2021 og det kunne være dejligt at være samlet som folk, da 5. Juli nærmer sig! :slight_smile:

Hvis folk har lyst, så kunne det også være nice at høre om hvilket snit folk søger ind med. Hvis man selvfølgelig føler sig komfortabelt med det :grin:
Eller det kan også være man gerne vil dele sine tanker om hvad adgangskvotienten ender med at blive på etc.

Personligt søger jeg selv endt med et snit 10,3 og krydser fingre for en plads eller stand-by plads i AU eller SDU.

Vil ønske alle der søger kvote 1 og 2 held og lykke!

Vh Ncma :slight_smile:

Jeg søger ind på AU med 10,2 i snit. Dog har jeg også søgt kvote 2 med 10,4 i fagsnit . Håber på det bedste !

I andre tråde bliver sagt, at adgangskvotienten måske falder lidt i år . På AU kunne man se, at kvote 2 kvotienten var 9,8 sidste år (med Unitest tror jeg), men pga. de mange kvote 2 ansøgere i år, kunne det tænkes, at kvote 2 snittet stiger lidt i år ? Ved ikke om pladserne er uændret… eller om der bliver færre eller flere studiepladser ?

1 Synes om

Jeg søger ind på SDU med et gennemsnit på 11,4.
Jeg kan næsten ikke vente! Glæder mig så meget :slight_smile:

1 Synes om

krydser fingre på du kommer ind!
Vil også allerhelst ind på AU, men er super bange for at snittet stiger…
Søgte ikke kvote 2 AU da jeg ingen erfaring havde og mit fagsnit var ret lavt :confused:
Tror du snittet stiger for AU? Søger du stand-by, for det gør jeg da mit snit er 10,3.

Angående om snittet på kvote 2 stiger, det tror jeg ikke men man kan aldrig vide!

Ja det hele bliver spændende :blush:
Btw virkelig flot snit, garanteret optag jo (kan man sige)!!

Nice!
Håber virkeligt vi bliver optaget på drømmestudiet i år :muscle:

Hvis nogen har lyst til stemme :joy: Vi ved aldrig hvad det ender med at blive selvfølgelig med sikkerhed.

Afstemning af adgangskvotienten på AU

  • 9,8
  • 9,9
  • 10,0
  • 10,1
  • 10,2
  • 10,3
  • 10,4
  • 10,5+

0 vælgere

Afstemning af adgangskvotienten SDU

  • 10,1
  • 10,2
  • 10,3
  • 10,4
  • 10,5
  • 10,6+

0 vælgere

afstemning af adgangskvotienten KU

  • 10,3
  • 10,4
  • 10,5
  • 10,6
  • 10.7
  • 10,8
  • 10,9+

0 vælgere

Jeg er også nervøs for , at snittet stiger i år. :slightly_frowning_face: Men håber på det bedste! Jeg føler heller ikke, at kvote 2 snittet kommer til at stige så meget, men man ved det aldrig :joy:

Jeg har søgt stand-by, men overvejer ikke at gøre det alligevel, da jeg rigtig gerne vil starte i år !

Men mon ikke du kan komme ind på kvote 1 på 10,3, hvis snittet falder en smule !

samme her, forstår dig 100% @cristina9866
Sidder frem og tilbage med min ansøgning da jeg ikke ved om jeg vil søge stand-by, men ender nok med det.
Vil også super gerne starte i år, da jeg virkelig meget brænder for studiet, men på samme tid vil jeg også hellere sikre mig en plads på et uni der lægger tættere på (AU for mig), så jeg stadig kan være tæt med familie og venner :grimacing:

1 Synes om

Mit snit er på 10,3 hvilket er lige er “grænsen”, men jeg har hørt lidt af hvert at det enten falder lidt eller stiger lidt :sweat:

Jeg tror jeg kan få en stand-by plads, men studiestart sommer21 eller vinter22 er jeg ikke sikker på

1 Synes om

Krydser fingre for dig ! Jeg håber virkelig , at jeg kan komme ind via kvote 2 :scream:

1 Synes om

Hejsa,
Jer der afslutter/har afsluttet gymnasiet i år; har I nogen idé om, at folk generelt har fået højere karakterer generelt som følge af corona? Jeg tænker i forhold til, at lærerne har haft sværere ved at bedømme jer og derfor har haft tendens til at give højere standpunkts- og årskarakterer?

3 Synes om

Tror det svinger tbh…
Fordi jeg har virkelig haft det hårdt under corona tiden især med naturfagene, men mine karakterer i de andre fag gik bedre end forventet, at de afvejede virkelig hinanden. Men kender et par stykke fra min klasse der har fået 10,7 eller 11 i snit, så der er helt klart nogen der har klaret det meget godt under corona.

Mit snit kunne blive mellem 10,2 eller 10,6 og endte så med at blive 10,3.
Med det sagt så tror jeg at kvote 1 i år falder med 0,1 eller stiger med 0,1
( HÅBER JEG HAHA)

1 Synes om

Det kan jeg virkelig godt forstå… Det svinger selvfølgelig også meget fra lærer til lærer, og det er det, der desværre er utrolig nederen ved vores uddannelsesystem (STX i hvert fald)

Det synes jeg faktisk er svært at sige. Personligt kan jeg sige, at jeg ikke føler der er et eneste fag, hvor jeg har fået en højere karakter end hvad jeg fortjente. Jeg kunne sagtens have fået en højere karakter i biotek og matematik, men det gjorde jeg ikke.

Generelt tror jeg, at gennemsnittet af årskarakterer kommer til at være højere for 2021-årgangen end det var tilfældet for 2019-årgangen og tidligere. Derfor tror jeg også, at adgangskvotienterne enten stagnerer eller stiger en smule.

Hvis jeg får -03 i min sidste eksamen får jeg et snit på 10,9 - så satser bare på, at KU’s adgangskvotient ikke stiger alt for drastisk.

Jeg tror ikke du skal bekymre dig med det snit. Det er super flot!

1 Synes om

Jeg søger ind på SDU med snit på 11,3. Så jeg håber at den er hjemme :crossed_fingers:

Jeg ved dog virkelig ikke om vi skal forvente at kvotienten stiger eller falder, for jeg synes der er gode argumenter både for og imod. Jeg håber da på at den falder. Jeg kender et par fantastiske mennesker som virkelig fortjener en plads på drømmestudiet, men som er lidt pressede da deres snit ligger lige på sidste års adgangskvotient.

Til alle. Jeg har fulgt lidt med i debatten. Det vi kan konkludere er en stigning på 3% samlet.
Men! De rene kvote 1’ere er faldet - en stigning af kvote 2’ere.
Sidste år fik en god bekendt aktindsigt i den liste, hvor de 233 ansøgere var gået videre i kvote 2 på KU, da han har haft en klagesag kørende.
Samlet lå karaktersnittet (gym) hos de 233 som var udvalgt og “bestået” interviewbesvarelserne på 8,8.
Alt andet end lige forventer jeg ikke folk med højere snit søger kvote 2 på de øvrige 3 universiteter.

Gruppen af kvote 2’ere er blevet større i år. Jeg tror bestemt det er pga. den nye optagelsesform. Overvægten af kvote 2’ere har et snit under 10. Når gruppen af kvote 1’ere samlet set er faldet, må det alt andet end lige betyde, at vi kan se frem til at snittene forbliver, hvor de er - med overvægt i et fald.

At I kender venner/bekendte eller klassekammerater som har fået et højt snit, ergo stiger snittet - drop det.

3 Synes om

:raised_hands:t2::raised_hands:t2:
Men hvor kan man se at det samlet antal kvote 1 ansøgere er faldet?