KU: er individualistiske, "modige" ansøgninger et no-go?

Hej alle,

sidste år skrev jeg denne tråd:
Gammel studerende…

Lige pt er der nogle rejsedrømme jeg skal have udlevet, men ved næste optag er jeg med i kvote 2-ræset. Alle universiteter, men KU har prioritet.

For det første fylder jeg 40 i 2019, så hvordan er erfaringerne mht. om der eventuelt forventes andre ting af ældre ansøgere? Kræver det andre strategier?

Jeg har skrevet lidt omkring mig selv for at komme igang med processen. Det har fået mig til at fundere lidt over selve strategien. Jeg har en del ting på kontoen som giver de fornødne “tick the boxes” point, så på CV´et mangler jeg nok ikke noget.

Angående den motiverede ansøgning - stod det til mig selv, var min ansøgning nok en temmelig personlig beskrivelse af hvor jeg står, hvordan jeg kom dertil og hvor jeg vil hen og hvorfor. Jeg synes selv at den er interessant at læse, mit noget “anderledes” livsforløb spiller en velplaceret (ikke selvpromoverende) rolle, men er det bare en dumhed man straks skal lægge i skuffen for at skrive en slick, perfekt Hellerup-pige agtig ansøgning i stedet for? Hvor meget ræsonnement, (selv)kritik og helhedsbillede er der plads til? Er der overhovedet nogensinde optaget folk på modige, personlige, og anderledes ansøgninger, eller har ham/hende som læser ansøgningen slet ingen muligheder for at tilgodese dette?

I ønskes en grandezza weekend.

Hej Marvin

Nu handler det jo ikke udelukkende om hva man kan fortælle om sig selv men også hvad der står på ens CV. Det jeg tror man skal passe på med er hvis ens ansøgning virker som om man prøver at spille på udvælgelseskomitetens følelser. Det ved jeg er noget der trækker ned.
Derudover skal du huske på at du var 1 ude af 1600 ansøgere og der var 56 pladser, så ja det kræver meget at komme ind på KU.

Jeg ved ikke hvor du har fået det indtryk at en slick, perfekt Hellerup-pige agtig ansøgning for folk ind. Jeg tvivler på at de 56 der kom ind sidst var piger fra Hellerup. Jeg kender en del der kom ind sidst (dog ingen fra Hellerup), da jeg hjælper med kvote 2 ansøgninger fra folk der gerne vil ind på KU. Kom selv ind for 4 år siden via kvote 2 på KU, og jeg må sige at både min egen og de ansøgninger jeg har set komme gennem nåleøjet har været meget personlige. Men samtidig har de haft en god balance mellem facts og ikke for meget bull shit. Men det er sku vigtigt at de er personlige så ansøgningen ikke bare forsvinder i mængden af andre ansøgninger.
Så jeg tror ikke problemet er om din ansøgning har været for personligt, men så igen jeg har ikke læst den. Men jeg tror også du skal kigge på hvilke erfaringer du har med i baggagen. Jeg ved ikke hvad du har af erfaring og som du skriver mener du ikke selv du mangler noget erfaring. Men har du kunne sætte kryds i alle bokse? F.eks. længere tids udenlandsophold osv. Nogen gange er det også nødvendig at kunne sætte kryds flere gange fordi konkurrencen er hård. Havde f.eks. selv 2 bachelorer i biologi og psykologi fra USA da jeg søgte (dette var lige inden uddannelsesloftet".

Derudover forventes der ikke “mere” bare fordi man er “gammel” ansøger. Der var både en på 42 og 48 der kom ind samme år som mig.

Mvh

Sjovt nok, en pige fra Hellerup som selv kom ind på kvote 2 med en personlig ansøgning.

2 Synes om

Hvor motiveret du er handler for dem der læser ansøgningen også, hvor studieegnet du er

En jammersang - kan ingen bruge til noget - du må vise hvorfor de skal vælge dig, hvad der gør dig til en god studerende, hvad du kan bidrage med ved optag etc. Du må ikke påtage dig en offerrolle - eller noget i den stil - det bliver for skingert.

Tja, tror ikke man skal blive for teatralsk i sin motiverede ansøgning - men nu sidder jeg ikke og bedømmer dem, så dybest set ved jeg ikke hvad de går efter.

Det er pudsigt at folk åbenbart har en automatisme som associerer en personlig fortælling med “jammer”, “spille på følelser” osv. Så er repertoiret åbenbart smallere end mit. Det fortæller mig dog noget værdifuldt, nemlig at jeg nok skal regne med at man på KU søger det genkendelige og vægter præstationer højest, og så kan jeg jo prøve at slå genvej til dét. Hvis folk som passer ind på KU misforstår mit spørgsmål i en slightly nedsættende retning, er det et hint i sig selv for at være lidt mere strømlinet i min strategi. Fair nok.

Jeg kan desuden ekstrahere er at fokus ikke skal ligge på hvad man tænker på langsigtet, men på selve studiet og gavnlige uddannelsesaktiviter, hvor andre erfaringer mest er supplerende og/eller basics for at vinge nogle faktorer af.

Det vil jeg tage til mig. Tak. :slight_smile:

Du kan tolke vore svar som du vil. Men ja jeg personligt fandt det utrolig nedsættende at du hentyder til at en slick, perfekt Hellerup-pige agtig ansøgning sikre en en plads på KU. Men så synes jeg da at du skal skrive sådan en ansøgning.

Og nej KU søger nemlig ikke det genkendelige, de søger netop folk der skiller sig ud fra mængden og tilføjer noget nyt bordet. Jeg kender ikke til din personlige historie, men måske har de bare hørt lignende så mange gange før at de netop ikke synes det tilføjer noget nyt til studiet. Jeg ved i hvert fald at min personlige historie ikke var noget der kunne findes genkendende hos andre og ikke en historie hvem som helst kunne have skrevet.

Og ja fokus skal selvfølgelig ligge på studiet. Folk har for travlt med at sige at de gerne vil være neurokirurger eller ud og rejse med Læger uden grænser og rede verden. Men hvad nytter det hvis du ikke beviser at du har de kompetencer det kræver at blive læge.

Du vil nok læse mit opslag lidt som et surt opstød og det er det nok også lidt. Men jeg synes blot at dit første opslag bærer præg af kommentarer der afspejler en hvis bitterhed over at du ikke er kommet ind endnu,

2 Synes om

Nu ved jeg ikke præcis hvad der bliver ment i overstående, men min ansøgning var bygget på hvad jeg kunne bidrag med til studiet og ikke hvad studiet kunne bringe til mig… og min var meget personlig, dog stadig bygget op om det værdisæt og studieordningen for lige netop medicin på ku…
Man skal skille sig ud, men ikke på en kliché måde, hvor man prøver for meget… man skal ligge toppen der gør folk husker ens ansøgning, men gøre det på en måde så den ikke bliver husket for noget negativt… det en balance gang, som jeg har set en del ansøgninger, misse helt vildt langt ud forbi… enten til den trivielle alle kan lad den er ansøgning side eller til den negative det er for meget kirsebær på toppen side … desværre

2 Synes om