Kompendium i Virologi - Lars P. Nielsen

http://forlag.fadl.dk/vis_bog.phtml?uid=522

Lars P Nielsen, hæftet, 74 sider,
udgave/oplag: 01/01,
årgang: 2002,
ISBN: 87-7749-288-9

Forlaget skriver:

[quote]Få styr på alle de mange virus med dette kompendium ved hånden.
Alle relavante virus gennemgås systematisk og overskueligt.
Kompendiet kan bruges som supplement til lærebogen og opslagsbog.
Den er især nyttig, når man læser til eksamen.[/quote]

Noget rodet, ret overfladisk og noget tandløst. Sikkret udemærket til at samle op med efter manhar haft en ordenlig bog i hånden. Detaljeniveauet er simpelthen ikke dybt nok. Overbliket bliver hellere ikke forbedret specielt.

Jeg ser ingen særlig grund til at købe dette kompendium.

Jeg synes derimod at dette kompendium er en god hjælp til opgave-besvarelser lige før eksamen. Så slipper man også for at rode rundt i Højby´s meget detaljerede bog.
Men jeg er enig i, at man nok bør læse en lidt mere detaljeret bog også.

jeg vil give herborg ret. jeg syntes bogen er et godt opslagsværk. bogen er passer også fint til blok 1 i odense (inflamation og infektion). bogen er lille, billig og nem at læse. alle gode egenskaber for en bog i et fag man har de første tre uger af semesteret.

de negative sider er at det hurtig bliver en opramsing af vira og ikke særlig meget mere. til tider er det måske svært at bevare overblikket, men hvis man er i bekneb med tid så er dette helt klart en bog at satse på.

Jeg har købt alle 3 kompendier udi mikrobiologiens kunst og synes helt klart at virologi er lavmålet. Derfor kan jeg anbefale at man istedet på manan.dk (og måske på denne side senere hen) henter Mikkel Svendsens virologi kompendium, der bedre kommer omkring emnet. Det jeg synes mangler i FADLs bog er en grundighed om fx HIV, Hepatitis og Herpes som jo er nogen kerne vira som man bare skal kunne iflg underviserne. Desuden er den rodet og blander emner som AEG sammen med den systemiske gennemgang.

Jeg synes nu det var ganske ok, og efter min mening absolut pensumdækkende ved KU - det er måske ikke det bedst opbyggede af kompendierne. Jeg læste efter Fadl’s pakke med kompendierne og Høiby´s bog, og fandt den kombination ganske tilfredsstillende.

Jeg synes ikke dette kompendiet var særlig godt, rimelig rotete og litt vel kortfattet, selv til et kompendie å være. Jeg kan heller anbefale som Lindse å lese Mikkel Svendsens virologi kompendium som er fantastisk godt og et direkte svar på målbeskrivelsen i KU.