Kompendium i speciel histologi - Ellen Holm


http://forlag.fadl.dk/vis_bog.phtml?uid=647

Nielsen, Ellen Holm,
hæftet, 165 sider,
udgave/oplag: 07/01
årgang: 2005,
ISBN: 87-7749-403-2

forlaget skriver

Ligesom kompendium i almen histologi er dette kompendium uundværligt. Det er kortfattet information, der tager det mest relevante med uden dog at være overfladisk. Dette kompendium er også i høj grad et værdifuldt supplement til større værker som Genesers Histologi; illustrationerne er ikke så professionelle men til gengæld får man overblikket tilbage når man ellers kan være ved at miste det.
Også suveræn som “panik-læsning” inden spot-eksamen i histologi.

Jeg er enig, bogen er dejlig og let at overskue.
Jeg fortrak at bruge bogen som første prioritet over Geneser, under sportningen, da hun samler det vædentlige, og ikke alt det andet man ikke har brug for under panik eksamenslæsningen
svend

Ellen Holms kompendier er oprindeligt lavet som et supplement til de to CD-ROM’er af samme navn som kompendierne. CD-ROM’erne har hun lavet til “internt” brug ved Syddansk Universitet, hvorfor de kun kan opdrives gennem det “sorte marked”.

CD-ROM’erne er opbygget i lektioner, hvor man ser de billeder, der mangler i bogen. Ellen Holm har samtidig indtalt, hvad man ser og hvad det hedder m.v.

Jeg havde desuden Finn Genesers bog som opslagsværk, men brugte den først rigtigt meget under histologien på 4. og 5. semester, hvor jeg havde forudsætningerne for at kunne sortere i det væsentlige og uvæsentlige.

Jeg synes personligt, at Ellen Holms kompendier er noget af en gave til de medicinstuderende. Hun har foretaget selektionen, hvorfor stoffet er helt koncentreret.

Uden forkundskaber er det dog min opfattelse, at det faktisk også kan være svært at starte med at læse i kompendierne, da stort set alt i kompendierne er væsentligt (ihvertfald til eksamen). Men har man gennem sin undervisning eller egenhændig læsning erhvervet et kendskab til terminologien og den overordnede opbygning af kroppens væv, er kompendierne virkelig uovertrufne.

Man skal ikke købe kompendierne, hvis man forventer fine farvelagte illustrationer m.v. De illustrationer, der findes i kompendierne, er oftest simple stregtegninger eller sort/hvide fotografier. Denne simplificering er oftest med til at gøre forståelsen og overskueligheden bedre.

Jeg vil dog kun give kompendierne 4 stjerner. Forfatteren kunne sagtens gøre mere ud af den typografiske opstilling, så hele teksten blev endnu mere overskuelig. Endvidere skulle en del af illustrationerne og skemaerne fikses lidt op. Nogle af disse er lidt gnidrede og/eller utydelige. Men jeg synes ikke man skal “ødelægge” kompendierne ved at lave dem til en decideret lærebog selvom der mangler en dansk histologibog, der bygger bro mellem kompendierne og Finn Geneser.

Kortfattet gennemgang af histologien. En del er af terminologien strider dog mod den andvendte på KU og der er del fejl i kompendierne. Kan på ingen måde erstatte en lærebog. Cd-rommerne er gode at have når man ikke orker at læse mere - noget jeg gerne så til andre bøger også.

super bog igen. korfattet, nem og overskuelig. cdrommerne er gode med mange ekstra billeder. man kan suplere med geneser (for eksempel), men for dem af jer der læser i odense vil jeg tro at det ikke er nødvændig.

Genesers mastodont er selvsagt førstevalgslæsning i histologi, omend tidspres og andre faktorer kan gøre det til et nødvendigt valg at nøjes med Holm Nielsens kompendie.

Vær opmærskom på at der har sneget sig en del fejl ind hist og her.

Fra acuta.dk #1007

Anmeldelse af kompendium i speciel histologi
af stud. med. Kenneth Pedersen - Syddansk Universitet

Kompendium i speciel histologi er skrevet af Ellen Holm Nielsen, tidligere
underviser i histologi på Syddansk Universitet. Det 157 siders store kompendium hænger nøje sammen med Kompendium i almen histologi og bør læses i forlængelse af dette for at give den bedst mulige forståelse.
Rent layoutmæssigt er kompendiet ikke det mest indbydende, men det er
til gengæld yderst funktionelt.

Kompendiet er inddelt i forskellige histologiske emner, som fx karsystemet, fordøjelseskanalen og de lymfatiske organer, og giver et godt, men koncentreret overblik over de forskellige væv. Kapitlerne er igen opdelt i en masse afsnit, så man bl.a. kan bruge bogen til opslag. Dette forstærkes yderligere af, at der i margen er skrevet stikord, som gør det nemmere at finde de informationer man skal bruge.

Der er ikke skrevet meget overflødigt, og bogen læner sig også fuldstændig op af pensum på Syddansk Universitet.
Efter hvert kapitel er der en række spørgsmål, så man kan teste sin histologiske viden. Svarene på spørgsmålene står på den næste side, og desuden findes alle svarene også i kapitlet. Der er dog ikke spørgsmål til alle områder i hvert kapitel, og de skal derfor kun ses som en kort opsummering, der kan fortælle noget om ens overordnede forståelse af kapitlet.

Igennem hele kompendiet er der masser af simple, men let forståelige
sort/hvid illustrationer der letter forståelsen. Der er også enkelte elektronmikroskopiske billeder, tabeller og andre oversigter til netop samme formål.

Kompendiet indeholder mange informationer, og det er derfor uundgåeligt med nogle fejl hist og her. Der er heller ikke billeder i farver af de forskellige histologiske snit. Derfor mener jeg, at kompendiet ikke kan bruges som en lærebog, men kun som et supplement til en mere udførlig og forklarende lærebog. Kompendiet er let læseligt og kan med fordel også læses, inden man går i gang med den egentlige lærebog for at danne sig et overblik. Jeg kan også anbefale at købe den cd-rom,
som passer til bogen, og køre de enkelte lektioner igennem efter at man har læst kapitlet i kompendiet. Kompendiet kommer virkelig til sin ret, når man skiftevis sidder og kigger i mikroskopet og læser. Da kompendiet er meget koncentreret, er det uvurderligt til eksamenslæsningen, når man skal have genopfrisket histologien.

Man kunne ønske, at der var en bedre synkronisering af terminologien imellem kompendiet og de nye lærebøger. Dette kan til tider godt være et irritationselement.

Hvis man er typen, der godt kan lide lange detaljerede forklaringer og flotte farverige illustrationer, er Kompendium i speciel histologi ikke det rette valg. Hvis man derimod ønsker en letlæst, koncentreret og frem for alt overskuelig bog som supplement til en mere dybdegående lærebog, er dette det perfekte valg til eksamenslæsning, hyggelæsning og paniklæsning!

Oppdatert til siste utgave.