Kollegie for medicinere (KU)

Hejsa.

Der skulle være et kollegie tilknyttet Panum. Er der nogen, der ved, hvor jeg kan finde info om dette? :wink:

Hej igen.

Da jeg skal skrive en opgave til et projekt (lucky me), har jeg lige et spørgsmål, som jeg lige så godt kan skrive her:

Hvad menes der helt præcist med udtrykket “proinflammatorisk”? At det givne stof, fx et cytokin, medfører en betændelsestilstand?

Jeg håber, der er en, der kan give en god forklaring på ovenstående, da jeg er lidt lost på det her område.

[quote=“Niemann”:9qnulenn]Hejsa.

Der skulle være et kollegie tilknyttet Panum. Er der nogen, der ved, hvor jeg kan finde info om dette? :wink: [/quote][align=left]

Det kan være disse henvisninger kan hjælpe dig.

Kontorfuldmægtig Tajba Selmanovska, administrerer gæsteboliger ved Panum. Tlf.353 270 01,
[email:9qnulenn][email protected][/email:9qnulenn]

Centralindstillingsudvalget
H.C. Andersens Boulevard 13
1553 København V. tlf. 311 164 44
www.ciu.dk

Ungdomsinformationen ( boligformidling )
Rådhusstræde 13
1466 København K. tlf.337 306 50
[email:9qnulenn][email protected][/email:9qnulenn] www.ui.dk

Mange tak Ayse - lige hvad jeg skulle bruge. :slight_smile:

Jeg håber dog stadig, en venlig sjæl vil svare på det andet spørgsmål:

“Hvad menes der helt præcist med udtrykket “proinflammatorisk”? At det givne stof, fx et cytokin, medfører en betændelsestilstand?”

Jeg har godt nok lige været til eksamen i almen patologi, men må indrømme at jeg ikke lige genkender termet “proinflammatorisk”. Jeg vil tro det betyder det samme som “inflammatorisk”.

Angående et kollegium tilknyttet Panum har jeg heller ikke hørt om det. Tænker du på Rigshospitalets eller lægeforeningens kollegium ?
Men jeg tror ikke det nødvendigvis ville være en fordel at bo på kollegium hvor der kun bor stud.med.'er (hvis et sådant findes). Når du kommer i gang med studiet kommer næsten al din “vågne” tid til at dreje sig om studiet og Panum - jeg tror det er godt hvis man holdes i kontakt med ikke-stud.med.'ere så man kan beholde kontakt til den omgivende verden :wink: :lol:

Hvad er det for en opgave du skriver ??

Meget kort, handler det om dendritiske cellers egenskaber i forbindelse med vacciner - herunder har jeg tænkt mig at behandle proinflammatoriske cytokiner. Jeg mangler dog stadig en uddybning af begrebet! :confused:

Se evt. http://www.mdb.ku.dk/manan/osval/carranza_osval_01.pdf

Jeg tror forresten, du har ret m.h.t. kollegiet! Måske en god ide at holde kontakt med den øvrige verden :wink:

Og ja, det er nok Rigshospitalets, jeg tænker på.

Men nej, I kan bare glemme spørgsmålet … Jeg har en vejleder/professor ved SDU, som helt sikkert kan hjælpe.

Heh. Den OSVAL I du henviser til er heldigvis på et noget højere niveau end der undervises i henholdsvis almen patologi og immunologi.

Men starter du ikke først på medicinstudiet til september ?

Der findes en række cytokiner (IL-6, IL-8 osv) som (groft sagt) kan inddeles i “proinflammatoriske” og “antiinflammatoriske”. Der er altså normalt tale om en balance i deres effekt på immunsystemets celler. Ved en sygdomsproces (eksempelvis pneumoni) frigives primært “proinflammatoriske” cytokiner. Balancen tipper altså til fordel for “proinflammation”. Virkningen heraf er blandt andet at neutrofile granulocyter tiltrækkes og aktiveres.

Ved vacciner gør det samme sig vel gældende; forskellige celler i vævet hvor vaccinen deponeres frigiver “proinflammatoriske” cytokiner og trigger dermed et bestemt respons fra immunsystemet (som er nødvendigt for at opnå immunitet).

Ok, takker :wink: