Knogler

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvad sygdommen, hvor knogler lidt efter lidt øeh… slides/nedbrydes, således at personen dør, hedder?

Og er der nogen der kan fortælle mig hvor mange knogler et menneske består af…?

Det her er ikke netdoktor, men et forum for medicinstuderende. Jeg kan da prøve at svare alligevel

[quote]Er der nogen der kan fortælle mig hvad sygdommen, hvor knogler lidt efter lidt øeh… slides/nedbrydes, således at personen dør, hedder?
[/quote]

Man dør ikke af slidgigt (artrose). Osteogenisis imperfecta har dog mange komplikationer sent i livet, som nok tager livet af de fleste med den sygdom.

her er etlink

måske myelomatose

[quote=“Amigo”:zro7jtpd]Hej
Og er der nogen der kan fortælle mig hvor mange knogler et menneske består af…?[/quote]

Ca. 200 for voksne og flere som børn (~300 pga. brusk opdelingen :slight_smile: )

Trivial pursuite angiver 206 knogler… :smiley:

tidens tand? :?:

Et spørgsmål, der råber på en større filosofisk/anatomisk diskussion. Består vi af knogler, eller har vi knogler? Og er knoglerne egentlig nødvendige for livets opretholdelse - jeg har set mange slatne mennesker med rygrad som kogt spaghetti, der bestod det til trods.

Antallet af knogler varierer både med alder (skal knoglekerner hos møgungerne tælle for en eller flere), antal knoglebrud (avulsioner og pseudoartroser kan øge antallet), evt. sygdomme (i mb. Bechterew kan man vel tale om thorakal-bambus-columna som een knogle).

Er der ikke for nemheds skyld en, med anatomien præsent, der lige remser dem alle op? :book: