Kirurgisk kompendium <-Versus-> FADL`s kirurgi-serie

Det er meget godt med boganmeldelserne på dette site, men jeg har dog alligevel et spørgsmål til de garvede fase2’ere.

Hvad er at foretrække - Kirurgisk kompendium eller FADL´s kirurgi-serie? Forskelle, fordele og ulemper ved dem?

Jeg har været glad for at læse kirurgi efter følgende bøger:
FADL: Ortopædisk Kirurgi (Sneppen), Klinisk Neurologi og Neurokirurgi
Kirurgisk Lommekompendium
Basisbog i medicin/kirurgi

Der står en masse godt om gastroenterologi i medicinsk kompendium, som langt hen ad vejen også rækker til kirurgisk eksamen.

I ovennævnte værker står der rigeligt indenfor alle de store områder til at klare sig igennem eksamen i kirurgi med en rigtig god karakter. God læselyst.

Har kun læst karkirurgi fra FADLs Forlag, og må mildest talt sige at sjældent har jeg læst så elendig en bog…totalt upædagogisk og fagligt set indeholder den ikke særligt meget mere viden end hvad man får via basisbogen, på et temmeligt færre antal sider og til en billigere penge.

Det nye kirurgiske kompendium er rigtigt lækkert, særligt efter dets tilpasning til medicinsk kompendium.

Jeg synes dog personligt at både kirurgisk kompendium og FADLs kirurgi bøger er fagligt overkill mht. eksamen i kirurgi. Basisbogen og lommekirurgisk kompendium samt basisbog i ortopædkirurgi fra Munksgaard har været særdeles dækkende for mit vedkommende.
Men har man lyst til at læse alt muligt om operationsteknikker m.m. og har man tid til dette så go ahead…

Skal lige siges, at jeg nok er bias’d af ikke at skulle være kirurg…

VH

Andreas Lundh

Tak for jeres indlæg begge to :slight_smile:

Jeg håber at mange flere også vil give deres besyv med!

Jeg vil gerne have nogle bøger jeg kan bruge som opslagsbøger når jeg er færdig, og jeg kan bedst lide grundige lærebøger, så jeg regner med at læse efter enten FADL´s serie eller kompendiet.

Med en dagspris på den forkerte side af de 3500kr., synes jeg, at kirurgisk kompendium i nyeste udgave ikke umiddelbart har sin berettigelse på hylden hos stud. med.'en. Man kan for færre penge danne sig et fuldt ud tilstrækkeligt overblik med ovennævnte løsninger inden eksamen i kirurgi, og det er utopisk at tro, at man kan nå at læse hele medicinsk kompendium OG kirurgisk kompendium inden eksamen, med mindre man er submanisk autist :wink:

Ønsker man at anskaffe sig kompendiet som opslagsværk til brug i sit fremtidige virke, så kan man jo passende købe det, når man bliver læge. Så kan det trækkes fra over skattebilletten (sammen med alle andre ting, man ligeledes erhverver mhp. at bibeholde sin indtægt).

Godt med nogle udmeldinger og nødvendige kirurgi-bøger.

Til Martinellos argument for at vente kan jeg sige at vores skatterådgiver i Århus mente at man med rimelighed kunne argumentere for at kunne trække diverse bøger (Basisbog, stetoskop mm. fra som FADL-vagt/VT’er, da man så hører til det arbejdende folk. Gjorde det selv og skattevæsenet stillede ikke spørgsmål. Hvis de gør det må man så tage slagsmålet til den tid…

Man kan købe de nye kompendier i en norsk netboghandel (http://www.norli.no) til hvad der svarer til 2800-2900 DKr (+porto).
Men Norge er jo ikke med i EU så jeg ved ikke om der bliver langt told/moms oveni ved indførsel, og hvor stort dette beløb ville være :expressionless:

Hvis man nogle gange køber øl etc. i de tyske grænse butikker kan man også få kompendierne til 3078 DKr (efter studierabat) ved Skandinavisk Boghandel i Harrislee.

Vedr. FADL’s kirurgiserie og Kirurgisk kompendium.

For at kunne vælge mellem nedenstående løsninger, må du gøre dig selv klart, hvor meget tid du kan eller vil bruge.

Hvis du er engageret i studenterpolitik, konkurrenceidræt eller arbejder meget eller har et udsvævende café-liv skal du nok ikke vælge hverken FADL’s kirurgiserie eller kirurgisk kompendium.

Jeg er selv, i løbet af studiet, blevet engageret i flere forskellige “ting”, hvorfor jeg generelt har fået tiltagende mindre tid til at læse. Samtidig er jeg dog blevet tiltagende hurtigere til at læse, ligesom jeg er blevet bedre til at sortere mellem, hvad jeg finder relevant og irrelevant. Men det har haft som konsekvens, at jeg helt bevidst har valgt hverken at købe Medicinsk kompendium eller Kirurgisk kompendium.

Jeg har været så heldig at have både den medicinske såvel som den kirurgiske del af både Clinical medicine/surgery-duoen og Principles and Practice of Medicine/surgery-duoen.

De er stort set lige gode.

Nedenfor er et bud på en opdeling af kirurgisk litteratur baseret på læsemængde.

  1. Kirurgisk kompendium

  2. FADL’s kirurgiserie

  3. Bailey & Love

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=214

  1. Clinical Surgery eller Principles and Practice of Surgery

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=591

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=539

  1. Baisbogen suppleret med Munksgaards basisbøger (beregnet til sygeplejersker, men forholdsvis dækkende ift eksamen)

Bailey & Love’s Short Practice of Surgery virker faktisk meget interessant. Jeg tror jeg vil kigge lidt i den på biblioteket.

Er der nogen der har læst efter den og kan give lidt kommentarer ? (der er kun en der har kommenteret den på anmeldelsessiden)