Kemi og biologi på c-niveau - er det nok?

Hej!

Jeg afslutter min matematiske stud. ex. til sommer og er blevet mere og mere sikker på at jeg nok godt kunne tænke mig at læse medicin… Men det er først i år jeg er kommet frem til det og har derfor hverken kemi eller biologi på et højere niveau end c-niveau. Så mit spørgsmål er: Er det nok? ved godt at det i følge adgangskravene er nok… Men det er vel ikke særligt fedt at begynde på et studie og så være bagud fra starten hvis størstedelen af de medstuderende har haft fagene på højniveau…
Derfor vil jeg meget gerne høre hvilke erfaringer i har med det? Håber I gider at hjælpe… på forhånd mange tak!

Jeg er selv sproglig student og har ikke haft de store problemer med at følge med i kemi undervisningen med et C-niveau. Derimod synes jeg at der var mange, som havde kemi på et højere niveau, der kedede sig bravt og til sidst endte med at blive væk fra timerne, fordi der ikke var noget nyt i det for dem.
Biologi synes jeg nu heller ikke at have manglet, men det hænger måske sammen med at jeg før har læst til sygeplejerske #- ved det ikke lige. Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor biologi skulle være en fordel, da stort set alle fag begynder på et niveau hvor alle kan være med.

Tidligere mener jeg at man (i hvert fald i kbh) kunne undgå kemi, hvis man i gym havde kemi A-niv. men de tider er mig bekendt forbi…

Husk at uddannelserne er meget forskellig i de 3 studiebyer, som jeg ser det er det Odense der kan byde på den mest spændende uddannelse:

Medicin i Odense:
http://www.studieguide.sdu.dk/studier/index.php?uid=9

Medicin i Kbh:
http://www.ku.dk/sa/Uddannelserogvejled … edicin.htm

Medin i Århus:
http://www.au.dk/da/sun/umedicin/studhaft.htm

Held og lykke!

Jeg mener ikke du skal være nervøs, for alt kommer til sin tid, især her i Kbh. Det første semester er der både kemi og human biologi fra bunden.

Men ja, tror nu du kommer til at knokle mere med kemien end folk der har haft der på A-niveau fx., men sådan er det. Man kan ikke fritages for kemi længere (i kbh), og biologien - ja, kan ikke sige så meget, men jeg havde den også kun på et fjernt c-niveau.

Tror bare du skal kaste dig ud i det, hvis det er det du vil. Man kan absolut godt klare sig godt selvom man ikke har haft biologi og kemi på a-niveau.

Held og lykke med det

SAS

Hej.
Jeg har biologi på A-niveau og kemi på C-niveau.
Jeg har har haft meget glæde af min biologi fra gymnasiet. Ofte tror jeg, at det er gensynets glæde der kommer til udtryk. Det er rart at føle sig lidt ovenpå når man lige er begyndt på studiet, men det er efter min mening ikke nødvendigt med A-niveau (undervisningen starter helt fra Adam og Eva, eller hønen og ægget, eller det der…).
Med hensyn til kemi, foregår det på SDU på den måde, at man på første semester deles op på hold efter hvilket niveau man har fra gymnasiet. Dem der har C-niveau får flere eksiminatorietimer, end dem der har B- eller A-niveau. Jeg oplevede at det næsten var en fordel at have C-niveau, på grund af de ekstra timer. Dem, der havde haft A- eller B-niveau, havde glemt meget af stoffet og var derfor nødt til at læse det op igen alligevel.

Held og lykke med studiet.

oschjerning

Hvor skal du læse ? Jeg læser på KU, og havde Biologi A og Kemi B i gymnasiet.
Biologien gjorde at jeg havde et bedre udgangspunkt til “Basal Humanbiologi” (1.sem) Men jeg havde det stadigvæk svært med kemien.
Ved KU er kravene til Kemi (“Medicinsk Kemi” - 1.sem) højere/større end i Århus og Odense, og det har ofte været diskuteret om adgangskravet skulle hæves til Kemi B.
Så ved KU er det absolut en fordel at have haft godt med kemi og biologi.

Hej allesammen!

Hvis det ikke gør noget at jeg fortsætter tråden fra b, vil jeg gerne lige stille et spørgsmål: Hvilket studiested - SDU, AU, KU - er det bedste når det kommer til det faglige indhold, sociale rammer/aktiviteter o.lign.?

Personligt har jeg indtryk af at SDU generelt er mere åbne og “visionære” når det kommer til eksempelvis medicin. Har jeg ret?

Ok, jeg mente så “…tråden fra ny…” - fik vidst lige blandet nogle emner sammen :stuck_out_tongue_winking_eye:

tror du skal starte en ny tråd med det topic det er ikke sikker folk finder dit spørgsmål herinde…

Hvis du vælger at læse i KBH er Kemi C godt nok. Du skal dog nok knokle lidt mere med kemien end de der har haft det på A-niveauet. Det er dog vigtigt at de C niveau er present, så det er en god ide at bruge lidt tid lige inden du starter på at læse fx Myginds kemi bog (C niveau) igennem, så du ikke er helt på bar bund.

startede personligt tre år efter matematisk studentereksamen.

Havde:

KEMI: c-niveau
BIOLOGI: b-niveau
MATEMATIK: a-niveau
FYSIK: a-niveau

Biokemi fylder MEGET i Odense. Til gengæld er “matematik” og biofysik reduceret til et minimum. Personligt var det en fordel kun at have et c-niveau i kemi, da man, som det er nævnt tidligere, får flere timer end de andre. Ligeledes arbejder man (det gjorde jeg i hvertfald) mere med stoffet og bliver et eller andet sted “bedre” end a-niveauerne, der dropper timerne og springer opgaverne over.

Matematik har jeg ikke rigtigt skulle bruge, da det kun er underviserne i fysik, der kan “matematik” udover 1.g niveau. Du bliver således ikke stillet til regnskab for differentialregning m.m.

Fysik er godt at kunne i stort set alle sammenhænge. Men det er mere den “fysiske” tankegang snarere end gymnasiets pensum, der er god at have i baghånden. Det kan spare dig for mange timers udenadslære, at du kender og har forstået nogle grundlæggende begreber og principper (diffusion, koncentrationsbegreber, energiregnskaber m.m.)

Biologien er ligeledes rar at have, men selv med biologi fra folkeskolen er man godt stillet, idet det langt hen ad vejen er ren udenadslære eller er baseret på den “fysiske” tankegang eller logik. Fysiologerne ynder at kalde det “gas-og-vandmester-logik”.

Alt i alt er det “ligegyldigt” hvilke forudsætninger du kommer med. Hvis du kan finde ud af at sætte dig ned på din flade et par timer om dagen er du godt stillet.

Jeg blev selv færdig i sommer med mat gym. (mat A, kemi A, biologi c), går nu på 1. sem i kbh. Men jeg synes nu også det er lidt svært at følge med i den organiske kemi. Der er faktisk ret meget man skal lære. men det hænger måske også lidt sammen med at jeg troede jeg kunne det hele, og læste det så lidt hurtigt. Det er en meget dårlig idé. Fordi man får noget som man ikke har haft i kemi A.

Men jeg synes dog det er en stpr fordel at have haft kemi på A-niveau i gym. Og mht. biologien, så synes jeg ikke det er svært at følge med, også selvom jeg kun har c-niveau.

Kemi på C-niveau er mere end rigeligt på SDU.

Hvis du på nuværende tidspunkt opfylder kravene for optagelse, er det bare med at søge. Der er ingen grund til at kneppe fluer inden studiet starter…

God fornøjelse og held og lykke til

Hejsa

Jeg startede selv på AU med minimumkravene:
biologi og kemi: C
matematik og fysik: B

og det er gået fint.

Mht. kemi og biologi ser det ud således:
På 3. sem. afholdes frivillige forelæsninger + opgaveregning i kemi for at opfriske tingene fra gynmasiet. På 4. starter lægges der ud med et kemikursus. Her er det nok en fordel med noget kemi fra gymnasiet, men man lærer det jo alligevel. At man knap nok kommer til bruge kemien i den efterfølgende biokemi, er så en anden ting.

Biologi på A-niveau er heller ikke nødvendigt. De, som har haft det, har selvfølgelig en fordel i fx. genetik på 1. sem. Der startes dog helt fra bunden, og er man (ekstra) flittig i de 3 uger kurset varer skulle det ikke være et problem.

Jeg synes ikke du skal bekymre dig. Held og lykke med det!

Hej!

Jeg er læser på 1.semester, og har selv kun kemi på c-niveau, men biologi på a-niveu.
Jeg synes helt klart, at du skal læse noget kemi, inden du starter. Ikke fordi man ikke sagtens kan klare det, hvis man kun har c-niveau, men man skal bare arbejde rigtig hårdt - for det er altså svært og undervisningen går meget hurtigt.
Jeg har talt med mange på mit semester, der ærgrer sig over, at de ikke har haft mere kemi end c-niveau, for det er meget frustrerende at føle sig bagud.
Til sammenligning har jeg haft biologi på a-niveau, og her føler jeg mig langt mere sikker, og det er altså en rar følelse.

Så, for at gøre din studiestart mere behagelig, så læs noget kemi.

På SDU ( i Odense ) har vi den ordning, at alle der starter med kemi på C-niveau har mulighed for at følge ekstratimer. Dette er et glimrende middel til hurtigt at opnå den fornødne viden inden for kemi. Vægten bliver lagt på regneopgaver og er dermed meget eksamensrelevant. Generelt kan det siges at opfylder man adgangskravene til uddannelsen, er C-niveau i kemi absolut ingen hindring :smiley:

I forbindelse med at tage kemi på B- eller A-niveau, vil i så anbefale selvstudium (m./u. tilknytning til skole) eller et slags kursus?

Hvis ja, hvor kan disse tages? GSK (http://www.gsk.dk) er ikke rigtig en mulighed eftersom, det tager ét helt år (jeg starter på medicin februar 2006, får huen 2005).

Nu nævner mange af jer, at der på SDU er mulighed for at få ekstratimer i Kemi, hvis man kun har kemi-c fra gymnasiet. Men hvad med KU? er der den samme undervisning for alle, eller er der en ordning som på SDU.

uofficielt kan man vist godt købe ekstratimer rundt omkring på KU…
Men det er ikke den store dræber, man skal bare følge med i undervisningen, læse til timerne, og vigtigst af alt lave opgaverne…Så er du home safe. Mht. biologien så køb Holes inden studiestart, og læs et par kapitler, det gør de første par uger noget mindre hektiske.

[quote=“Modo”:hmngzhnn]uofficielt kan man vist godt købe ekstratimer rundt omkring på KU…
Men det er ikke den store dræber, man skal bare følge med i undervisningen, læse til timerne, og vigtigst af alt lave opgaverne…Så er du home safe. Mht. biologien så køb Holes inden studiestart, og læs et par kapitler, det gør de første par uger noget mindre hektiske.[/quote]

Holes? er det navnet på bogen eller forfatteren eller hvordan? :bash: