Kemi, fysik i uddannelsen?

Kære Alle.

Jeg er en ung pige som egentligt er glad for psykologi og mennesker. Desuden synes jeg også biologi er rigtig spændende. Men Kemi, matematik og fysik siger mig nærmest intet. Jeg er fin nok til fagene, men jeg ville hade at skulle læse fysik/matematik resten af mit liv. Så hvor meget fylder det på studiet?

For at give et eksempel så plejer mine karakterer ca at lyde
Fysik: 7
Kemi: 10
Mat: 7/10
Bio: 12
Psykologi: 12

Er jeg i tvivl for ingen grund? Passer en ung pige ind som gerne vil være god til at kommunikere med patienterne omkring hvad der foregår inde i deres kroppe? Jeg overvejer desuden både Akutmedicin samt Psykiatrien. (Men alle muligheder er åbne)

Det skal siges jeg søger ind på AAU.

VH
Sofie.

1 Synes om

Hej
Fysik og matematik fylder meget lidt på studiet og generelt er det meget langt væk fra det man havde i gym, hvor det var ren kemi/fysik/matematik. På studiet vil du opleve at det bliver inkorporeret i de medicinske fag således det bliver mere relevant og lettere (vil jeg mene).

Hvad angår kemi så er det samme gældende. Dog fylder det en del mere en fysik eller matematik, eftersom man på bacheloren skal have biokemi som er et fag der baserer sig meget på kemien. Dog vil jeg mene, at hvis man kunne sit kemi i gymnasiet, ville man sagtens også kunne klare det på medicin, da det som sådan ikke bliver sværere.

Det er i hvertfald min oplevelse, skal dog lige siges at jeg læser på AU og derfor ikke kan udtale mig om hvordan det er på de andre universiteter

1 Synes om

Hej,
Tusind tak for svaret.
Det er dejligt at høre at det ikke fylder så meget som man skulle frygte.
Jeg tænker evt også det bare er en del jeg “skal” over.
Så at jeg kan komme videre i uddannelsen.

Det helt klart rigtigt.
Jeg har aldrig kunne lide kemi og fysik på nogle måder i gym, og jeg har også lidt frygtet fagene her på medicin. Men det har ikke været så slemt som jeg har troede. Kemien var rigtig svær for mig, fordi jeg ikke fik så meget ud af undervisningen fra gym. Men heldigvis kunne jeg sparer med min læsegruppe og derigennem få en forståelse for det basale kemi. Held og lykke med det!

2 Synes om

Tak for støtten, jeg føler mig hvertfald mere klar til at gå i gang til sommer nu. :slight_smile:

1 Synes om