Kemi 1,2,3 eller kemi 2000

Jeg skal starte til Feb, og vil liige læse op på kemi’en inden jeg skal starte - det er nemlig en del år siden nu.

Hvilke bøger er bedst, jeg har selv kemi 2000 til C-niveau, og overvejer at købe resten af kemi 2000 samlingen.

  • men er kemi 1,2,3 bedre ??

og til sidst, er begge samlinger nogle jeg senere kan bruge under studiet ?

Mvh Rune

Kemi 2000 er en opdateret version af den gamle kemi serie. Jeg vil anbefale kemi 2000 serien, hvis du alligevel skal ud og købe nogle nye.

Jeg tvivler kraftigt på, at det er bøger du kommer til at bruge ret meget ud over 1. semester, da det kun er her du har desideret kemi på skemaet. Resten vil være biokemi, og her er Helge Myginds bøger ret mangelfulde.

Selvom det vist stadig er Helge myginds bøger der bliver anbefalet, kunne man også risikere at dette ikke var tilfældet, når du når til studiestart. Man ved aldrig hvad de søde undervisere kan finde på.

tillykke med optagelsen, det er en fornuftig ide lige at læse op på kemien.
For mig at se er det rigeligt at gå ned på dit lokale bibliotek og låne bøgerne, det er lidt overkill at bruge penge på at købe dem.
Det vigtigste til kemien er at du kan regne opgaver, så tag et par eftermiddage og regn en bunke opgaver i syre/base og enzymkinetik. Desuden ville jeg nok også læse termodynamik, det kan være lidt langhåret, hvis du har været længe væk fra skolen.
ellers gælder der bare, at du skal lade være med at købe bøger, før du er kommet et par dage/uger ind i februar. Det er meget nemmere at finde ud af hvilke, når først du er igang.
Så vidt jeg husker er kemi 2000 bare den nye udgave af kemi 1,2 og 3, men der står stort set det samme i dem.
links til relevante opgaver må findes på jeres fakultets hjemmeside, men der skal du nok have fat i nogen fra odense til at hjælpe dig.
held og lykke

Mange tak - og tak for svarene - det lyder umiddelbart som en god ide at låne bøgerne.

Gad vide hvornår de fortæller os hvordan studiet er bygget op - indtil videre ved jeg bare at de finder på noget nyt til feb. SUPER ?!

Rune

Hey!

Du kan roligt læse Kemi 2000 C op, da den er så basal, at det skal man ganske enkelt kunne (vi taler mængdeberegning, redox osv.)
Hvis du samligner de 2 systemer kapitel for kapitel, så er der ikke den store foreskel (i de for os relevante afsnit).
Men tag på biblioteket og vælge et system. Jeg vil nok tage Kemi-systemet, da 2000 består af 4 bøger C, B, A1 og A2, og indholdsmæssigt er de mere end tilstrækkelig ens.
Under alle omstændigheder: læs det C-niveau ind.

Held&lykke

til modo
begge systemer består af 3 bøger fra start til højt niveau, idet c-niveau (2000) er basisbogen til 1.g. matematisk, b-niveau skal læses til 1-årigt valgfag, og a-niveau 1+2 skal læses til 2-årigt valgfag.
ellers er der bare at sige, at kemi 1-3 er fra 1990 og kemi 2000 er fra 95.

Jeg har idag valgt at slette 4 beskeder i denne tråd, da de var skrevet af (2) nye brugere, ikke gav nogen mening, og tilsyneladende var på et andet sprog. Jeg har samtidig givet en advarsel til pågældende og en forklaring på hvorfor jeg slettede post’ene. Skriver dette i tilfælde af at nogen skulle undre sig over der var forsvundet nogle posts i dette emne.

Jens

Hey Jeg sidder også og skal til at læse noget kemi op nu. Jeg har lånt kemi 2000 serien.

Der er så to ting jeg er i tvivl om:

  1. Jeg har søgt KU som 1. prioritet. Kan man godt bruge 2000-serien på KU (A og B-niveau-bøgerne)?? - eller kan man kun bruge kemi 1,2,3? (ved ikke helt hvor ens de er, fx i forhold til opgaver)

  2. Jer som har haft kemi, enten på medicin eller i gym. Er det så rigtigt forstået at man kan læse C-niveaubogen og A-niveau 1? (så vidt jeg kan se dækker den både B-niveauet og noget af A-niveauet)

  • Eller er det bedre med B-niveau og begge A… eller måske bare A1 og 2. Ja, er ærligt talt lidt i tvivl da jeg kun selv har haft C-niveauet i gym.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig :shock:

http://www.sis.ku.dk/lp/VisKursus.asp?K … &InFrame=0

Det skal du kunne.

1)Og igen: 2000 serien afviger ikke fra Kemi-serien i substans…Samlet set, men der er bind for bind forskel.
mht. opgaver ligger der er spandfuld på blackboard-systemet, som du skal løse, så selve myginds opgaver er kun relevante i forståelses-sammenhænge. I den sidste ende handler det om eksamensopgaver og rapporterne.

  1. Kig på den specifikke målbeskrivelse, det er den der definere hvad man skal kunne og ikke kunne. Om du så efterfølgende vil læse det i et Anders-And blad eller Holum er det op til dig.

I den organiske kemi anbefaler de Holum, et godt alternativ hertil er McMurry. Jeg havde begge, men anbefaler klart sidstnævnte, selvom den ikke er “anbefalet læsning” - ganske enkelt fordi den mere pædagogisk behandler emnerne i den specifikke målbeskrivelse.

Til allersidst vil jeg bare sige (ved ikke om jeg var den eneste?) men mine Mygindbøger avr nok de mindst-benyttede på semesteret. Hollum & McMurry var langt mere brugt da semesteret var ovre…

Tak for hjælpen! Men så låner jeg Kemi 1, 2 og 3 istedet for :slight_smile:

Den der McMurry… kan du huske titlen på den?

En fiks lille søgning på siden her på McMurry giver blandt andet denne tråd under “kemi”: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1 … ht=mcmurry :wink:

Hehe ja der var jeg vidst lige doven nok :oops:

Hej med dig, mackie!

Jeg har faktisk den nyeste udgave til salg, hvis du er interesseret? Du kan købe den for 200kr. :shock:

Jeg mener selvfølgelig McMurry. Bor også i København. Du kan forresten finde alt det pensum du skal igennem på KU. - http://www.imbg.ku.dk der står alt hvad du skal bruge samt det lærerne har planlagt at gennemføre til hver lektion. Jeg har desuden læseplan til McMurry.

Tossen: Har du også læst både Holum og McMurry? Jo det kunne bestemt godt være at jeg er interesseret :smiley:

Tossen: Jeg kan se at der findes en 5 udg. men kan ikke rigtigt finde den når man søger på bogen… mærkeligt. Men hvilken udg havde du?

  • og kender du eller andre noget til “Study Guide & Solutions Manual” som man kan købe til McMurry-bogen?

http://www.amazon.com/gp/product/053439 … 47?ie=UTF8

Er der ikke noget med, at der er ændret i pensum i forbindelse med den ny studieordning på SDU, således at der ikke længere undervises i almen kemi?

Det er 5.udg. Hvis du bliver optaget i København kan vi mødes hvis du vil se og købe bogen. VI kan godt mødes på Panum, så kan jeg evt. vise dig lidt rundt hvis du ikke har været der før? Du kan også se bogladen(Panums) hvor du kan købe alle de bøger du skal bruge(du skal bare ikke gør det før du er kommet i gang)

Du kan lige skrive tilbage så kan vi aftale et eller andet. Forresten er jeg først i Danmark igen onsdag d. 26. juli(er i barcelona)

VH P. (alias Tossen)

Tossen: Nu satser jeg rimeligt meget på at komme ind på KU, da mit snit ligger et godt stykke over 10, men man kan jo aldrig vide 100% hehe

Men det lyder som en god ide! Jeg har været der til åbenthus, men det husker jeg jo ikke en brik af.

Kan man tage ind på Panum i sommerferien da? Okay, men det passer jo med at jeg får brevet lige efter du er kommet hjem :smiley: - God ferie!!!