Karakterer på kvote 2

Hej :smiley:
Er der nogen, som vil fortælle, hvilket snit de havde, da de kom ind på kvote 2? Både studerende som lige er optaget (SDU) og “gamle” studerende?
Jeg er meget interesseret i at høre fra studerende fra København!
Jeg har selv 9,2 i snit og er meget i tvivl, om det er godt nok. Ved godt, at de jo selvfølgelig også bedømmer på andre kriterier i kvote 2, men snittet har vel en del at sige, ik?

Mange hilsner fra Nethe

[quote=“Nethe”:3ur2lq6r] Ved godt, at de jo selvfølgelig også bedømmer på andre kriterier i kvote 2, men snittet har vel en del at sige, ik?
[/quote]

Snittet har intet at sige i Kvote 2 på SDU så længe man har over 8,0 i snit.

Hvad med i kvote 2 Århus? Betyder snittet så noget?

Hvis man ser ind som kvote 2 ansøger i 2008 i Århus, betyder snittet så noget? Hvis ja, hvordan kan man så forbedre dem?

Håber på respons.

Din kvotient har betydning, i kvote 2, i forhold til pointindsamlingen (i hvert fald i Kbh.), men har du 8,6 eller derover får du under alle omstændigheder max. point (20 point) i kategori A. (se hjemmeside)

Derfor kan man vel sige at du med dine 9,2 ikke er bedre stillet end en ansøger med 8,6?
Dit snit har derfor indflydelse på optagelseschancerne i kvote 2 KU, men kun til en hvis grad.

Du kender måske allerede denne hjemmeside (den har været min bibel det sidste års tid): sundhedsvidenskabelige uddannelser (kvote 2)

Held og lykke!!

Er der nogen der ved, hvad der specielt gælder for Århus uni, hvis man søger kvote 2 i år 2008. Betyder den eksamensgivende karakter så noget, hvis ja, hvordan kan man så forbedre den?

Håber nogle vil besvare mine indlæg ( se de ovenstående inlæg)

På forhånd tak!

For næste år kommer det til at gælde i Århus, at man som kvote 2 ansøger, skal søge på “mediciner snittet”. Det vil sige fagene mat A, dansk A, engelsk B, kemi B og fysik B. Så vidt jeg har forstået det, gælder det så bare om at have det højeste snit i disse fag, og så ellers søge kvote 2.
I modsætning til kvote 1, hvor man ikke har mulighed for at forbedre sit snit efter studentereksamen, vil man få lov til at bruge 2 år efter studentereksamen til at forbedre sit snit… Men pas på optaget på kvote 2, bliver vist reduceret en del. Men ellers tag kontakt til studievejlederne i Århus. De er langt mere inde i det, end jeg er… :smiley:

Tak for besvarelsen

Vil det så sige at man ikke skal ud og rejse for at tjene points? Er der nogle der ved hvor mange de optager gennem kvote 2 anno 2008?

Håber på respons.

På forhånd tak!

Hej med dig!

Fra 2008 kommer de optagende i kvote 2 til at udgøre 10% af det samlet tal af optagende.

Dvs. 90% kvote1 og 10% kvote2. Man vil fra 2008 vægte studierelevante aktiviteter mere end fx højskoleophold, jordomrejse osv. Man kan ikke længere samle point i flere år. Pointene skal være “optjent” indenfor 12 mdr.

Hej med dig!

Fra 2008 kommer de optagende i kvote 2 til at udgøre 10% af det samlet tal af optagende.

Dvs. 90% kvote1 og 10% kvote2. Man vil fra 2008 vægte studierelevante aktiviteter mere end fx højskoleophold, jordomrejse osv. Man kan ikke længere samle point i flere år. Pointene skal være “optjent” indenfor 12 mdr.

Hej med dig!

Fra 2008 kommer de optagende i kvote 2 til at udgøre 10% af det samlet tal af optagende.

Dvs. 90% kvote1 og 10% kvote2. Man vil fra 2008 vægte studierelevante aktiviteter mere end fx højskoleophold, jordomrejse osv. Man kan ikke længere samle point i flere år. Pointene skal være “optjent” indenfor 12 mdr.

Hej med dig!

Fra 2008 kommer de optagende i kvote 2 til at udgøre 10% af det samlet tal af optagende.

Dvs. 90% kvote1 og 10% kvote2. Man vil fra 2008 vægte studierelevante aktiviteter mere end fx højskoleophold, jordomrejse osv. Man kan ikke længere samle point i flere år. Pointene skal være “optjent” indenfor 12 mdr.

Du skriver “Man vil fra 2008 vægte studierelevante aktiviteter mere end fx højskoleophold, jordomrejse osv.”. Hvad består præcist de studierelevante aktiviteter så af, hvis man ikke skal i f.eks højskoleophold, jordomrejse osv.?
Er det bare som tidligere nævnt at forbedre sin mediciner-snit?

Håber på respons.

På forhånd tak!

Som sagt, er der ingen, der kan svare dig bedre på dine spørgsmål end studievejledningen ved århus universitet. Så prøv at kontakte dem. De er der kun for at hjælpe dig :smiley: :smiley:

Men ellers er der nogle link her, som du måske skulle kigge lidt på:

http://studieguide.au.dk/bach_optagelse.cfm?fag=2000

http://www.au.dk/optag/nykvoteto

Du kan også bare prøve at surfe lidt rundt på AU’s hjemmeside, der står svar på flere af dine spørgsmål…

Håber det kan bruges…

Det kunne være enkeltfag hvor man fx havde taget kemi på A-niveau, Engelsk A-niveau, førstehjælpeskursus, læst 1-2.semester på sygeplejerske, odontologi, biomekanik, kemi.

Det kan også være et arbejde som fx medhjælper (sygeplejerske/hjemmhjælper/handicaphjælper) i England.

Vil lige tilføje at jeg har snakket med studievejleder ved AU, og han rådede mig til at søge 1. prioritet ved SDU da jeg har planer om at søge på kvote 2a, da deres optag på kvote der vægter 50%, og 50% på kvote 1.
Så man har klart optimerede chancer ved at søge på SDU …

Hej igen,

Tak for besvarelserne!

Er der nogle der kan forklare mig:

Hvad vil det helt præcist sige at søge ind på kvote 2a med en vægtning 50% og 50% på kvote 1?

Hvorfor vil man så have en bedre chance ved at søge på SDU end Århus, hvad sagde studievejlederen ved AU?

Håber på respons.

På forhånd tak!

Er der nogle der vil besvare den ovenstående indlæg.

På forhånd tak!

På kvote 2 i Odense optages der 50 % mod ca. 25 % i Århus, dvs. der optages altså flere kvote 2’er i Odense end i Århus, og dermed skulle der også være større chance for at komme ind i Odense. Dette skal dog opvejes mod antallet af ansøgere :wink: .
Jeg ved ikke, hvad der menes med 2a. Mit bud kunne være en tastefejl.
Om man prioriterer SDU som 1. eller 3. prioritet er underordnet, eftersom SDU ikke vægter ens prioritering.

Tak for besvarelsen!

Okay…det med at Århus vil optage ca.25% gælder det også frem over (altså fra år 2008 og de efterfølgende år) ?

Er der måske nogle der kan bekræfte det? Og give en forklaring på, hvad der menes med kvote 2a. Har nemlig ledt og kunne ikke finde en forklaring på henholdsvis kvote 2a og kvote 2b og de evt. fordele?

På forhånd tak!