Kandidatreglen - Medicin i udlandet, er det en mulighed?

Efter fjernelsen af uddannelsesloftet, håbede jeg at drømmen om medicin var en mulighed, men genindførelse af kandidatreglen fældede mig på målstregen.

Derfor undersøger jeg nu mulighed for at studere i udlandet. Og arbejder på en lempelse, sammen med en arbejdsgruppe, der også er kommet i klemme.
Er der nogen, der har erfaringer med at studere i udlandet? Er der de samme retningslinger, hvis man allerede har en kandidat? Og er der nogen, der har søgt ind på medicin med en anden kandidatgrad i bagagen inden genindførelse af kandidatreglen? Så hører jeg meget gerne fra dig :slight_smile:

Jeg blev kandidat i farmaci for 4 år siden, men har aldrig fundet mig til rette i faget, en uddannelse er minder om medicin, men hvor jeg aldrig rigtig kan komme til at lave det jeg brænder for og jeg er altså kun 30 år!!! Med andre ord, har jeg mange (gode) år på arbejdsmarkedet.

Jeg tror jeg er lidt i tvivl om hvad du spørger om eller efterspørger?

Mvh

Kære Frold,
Jeg forstår, at det var lidt utydeligt, hvad jeg efterspørger. Har nu ændret lidt i teksten.

Jeg efterlyser viden og erfaringer med at studere i udlandet og om det er en mulighed for mig nu, hvor kandidatreglen er indført. Jeg fortryder rigtig meget, at jeg færdiggjorde 5 års uddannelse for nu at være dømt ude… Man bliver jo klogere med alderen :wink:

1 Synes om

Jeg står i samme situation - jeg blev færdiguddannet for ca. 7 år siden (er også start 30 - gik igennem hele udd.møllen for hurtig, men det var da allerede for sent, da jeg havde aflv. bacheloropgaven, da der kom de begrænsninger, så tænkte, hvorfor ikke bare gennemfør - men har ikke fundet mig til rette og har virkelig fortrudt mit nuværende valg af erhverv)- kunne endeligt søge sidste år på medicin, da den særlige undtagelse med de 6 år endeligt blev aftalt (efter de 6 år, men kom desværre ikke ind af forskellige årsager sidste år), så havde glædet mg til at prøve endnu engang i år - men nu er drømmen fuldstændig brast - jeg prøver også at undersøge muligheden for at læse i udlandet nu - hvilken arbejdsgruppe er det du er i?

1 Synes om

Jeg læser medicin i Polen efter jeg med en bachelor i fysioterapi måtte søge til udlandet pga uddannelsesloftet. Søger naturligvis ind i år i Danmark efter uddannelsesloftet er blevet fjernet, men føler virkelig med jer der sidder med en kandidat og nu er i klemme. Begyndte først sidste år i Polen, og er nu på andet semester og kan kun anbefale det! Jeg havde ingen forbindelse eller relation til Polen forinden, og her ses anden uddannelse kun som en fordel. Flere af mine medstuderende har andre uddannelser, selvom det primært er norske og spanske studerende, hvor det er helt almindeligt at læse 6 år medicin i udlandet, for så at komme tilbage til hjemlandet og arbejde.

Sig til hvis jeg skal uddybe noget :slight_smile:

Det lyder dejligt, at der trods er en mulighed - - - Hvordan søgte du osv? Og havde du forsøgt andre lande end Polen? Hvor meget koster det pr. semester/år i Polen og var der nogen, der hjalp dig med ansøgningsdelen? Jeg havde overvejet Sverige - men det skulle også være svært at komme ind der.

Jeg søgte igennem et norsk bureau, som var gratis og hjalp helt vildt meget. Tror ikke det kan lade sig gøre uden, der er rigtigt mange formalia der skal være styr på.

https://www.medisinutdanning.no/ er dem jeg og mange andre jeg læser med brugte.

Jeg havde kigget på alle universiteter jeg kunne i Europa, som var akkrediterede og med godt ry. Først var der nogle i Rumænien jeg ville forsøge, da det var væsentligt billigere, men der havde været en masse korruption der, så kom hurtigt fra den idé.

Sverige tænkte jeg også på, men det var heller ikke nemt. Det endte mere eller mindre tilfældigt med at blive Bialystok i Polen, som jeg kom ind hos.
Det koster ca 10.000 euro om året at læse der, hvor jeg går. Det er en middelpris sammenlignet med rundt omkring i Europa, dem i Rumænien kostede kun halvdelen og i Ukraine er det endnu billigere, men igen, vi skal også gerne kunne bruge uddannelsen i Danmark. Men det er stadig vildt mange penge, og ikke nemt selv at financiere, men jeg har fået det til at fungere - især med planen om ikke at tage alle 6 år der, men komme til Danmark før eller siden.

1 Synes om

Hej Amelie,
Det er så godt du skriver!
Gruppen hedder “Kandidatreglen” på facebook. Du er meget velkommen! :slight_smile:

Har nu tilmeldt mig - vi må stå sammen og få ændret det! Jeg vil opfordre alle, der læser dette til at joine gruppen og støtte os - Pft :slight_smile:

2 Synes om

Hej Petersen,
Jeg er lidt nysgerrig på, at vide mere.
Hvordan er det at studere i Polen, aldersmæssigt, socialt, eksamener og relationen til underviserne? Hvilke “krav” stiller skolen, foruden en sprogtest, til at blive optaget? Bor du på Kollegie, eller hvordan? Har du været i kontakt med studievejlerne på de respektive universiteter i DK i forhold til chancen/sandsynligheden for at blive overflyttet/tage KBU i DK? Du skriver også, at du har fundet en løsning til at finansiere studiet, vil du uddybe det? Du er meget velkommen til at sende mig en mail på: [email protected]

På forhånd tak og rigtig god søndag :blush:

1 Synes om