Kandidat: Fra AU bachelor til KU kandidat, søger erfaringer fra dem der har prøvet det

Hej alle søde medicinstuderende og læger! Jeg går med tanker om at skifte fra AU til KU til næste år når jeg skal søge kandidat. Jeg er oprindeligt fra sjælland og drømmer derfor lidt om at vende hjem igen. Jeg går pt. på 4.semester og skal så først søge kandidat om et års tid. Er der nogen herinde som har erfaring med at skifte universitet mellem bachelor og kandidat? evt nogen med erfaring fra AU til KU. Jeg har hørt man kan risikere at skulle til en optagelsesprøve hvis KU ikke har pladser nok.

Optagelsesprøven er ikke noget du risikerer, uanset hvordan du vender og drejer det skal du igennem den - sådan ér det.
KU opfylder kandidatpladserne først til deres egne studerende og er der overskud af pladser fordeles de ved en prøve. Mener jeg har læst at de i gennemsnit optager 2 udefrakommende om året, men om der er hold i det ved jeg ikke.
I år blev prøven aflyst fordi alle pladser var optaget af KU’s egne, så man skal både være heldig og ramme en god prøvedag.
Prøven er spørgsmål baseret ud fra den viden det forventes at have lært på bacheloren, så det kan være alt fra 1-6 semester, men om de spørger mere ind til nogle semestre kan jeg desværre ikke svare på, jeg tror det varierer fra år til år. Jeg ved ikke hvor mange spørgsmål der er.

Jeg håber du finder nogle herinde som kan give mere uddybende svar på dine spørgsmål :relaxed: Ellers kan du jo altid skrive til KU og forhøre dig.

Jeg har taget bachelor i medicin på et andet sted i Danmark end KU. Jeg har søgt og fået et tilbud om en studieplads på KU - jeg skal nu bekræfte eller afkræfte studiepladsen. Ligesom når man søger ind via KOT. Der står intet om en prøve.

Jeg mener bare - hvis der er den prøve bør det så ikke være et tilbud om en prøve om at få en studieplads?

At bekræfte et tilbud om en prøve er jo ikke det samme som at bekræfte en studieplads. Men jeg tænker om det er formaliteter der gør at det figurerer på den måde?
Men kigger man på KU’s hjemmeside står der

"Prioritering af ansøgere

Hvis der er flere kvalificerede ansøgere, end der er pladser på uddannelsen, vil ansøgere blive prioriteret efter antal point til optagelsesprøven."
(ref:Ansøgning og optagelse - Kandidatuddannelse i medicin – Københavns Universitet)

Dvs på den baggrund tolker jeg at jeg har fået tilbud om en studieplads og ikke en prøve!