Kandidat AU vs. SDU

,

Hej stud. med.'ere,

Inden for nærmeste fremtid afslutter jeg min bachelor på SDU og skal derfor snart starte på kandidaten. Jeg går lidt med overvejelse om at søge optagelse på kandidaten i Aarhus og i den forbindelse har jeg lidt spørgsmål som I måske kan hjælpe med.

1. Hvordan er læsemængden på kandidaten på AU i forhold til læsemængden på bacheloren? Jeg har nemlig ladet mig fortælle at læsemængden (og dermed arbejdstiden) på AU falder en del fra bachelor til kandidat på AU. Der bliver simpelthen “gearet” lidt ned. Denne opfattelse har jeg ikke om kandidaten på SDU hvor de studerende jeg har talt med siger at arbejdspresset forbliver det samme.

2. I hvilket omfang er det muligt at falde til når man starter på en helt ny årgang? Når man kommer “udefra” og starter på årgangen er man vel lidt klassens nye dreng/pige og man kommer ind på en allerede etableret årgang. Er der mon nogen der er prøvet det som kan komme med lidt erfaringer? Vigtigst er nok om det er til at finde en ny læsemakker/læsegruppe?

3. Er der nogen herinde der har erfaringer med sådan et skifte? Om det lige er fra SDU til AU er ikke så afgørende, men hvis der er erfaringer hører jeg dem gerne :slight_smile:

Rigtig god weekend og efterårsferie hvis I har sådan en :slight_smile:

De bedste hilsner
KmK

Jeg synes bestemt, at læsemængden faldt markant ved overgangen fra bachelor til kandidat på SDU, så jeg er af en anden opfattelse, end de studerende du har talt med.

Jeg brugte i hvert fald markant færre timer på kandidaten. Dog er der ny studieordning nu, så mine observationer er måske ikke gældende længere.

Hej Anders,

Tak for dit svar :slight_smile: Jeg er glad for at høre at du har en anden opfattelse af læsemængden på kandidaten på SDU end de folk jeg har snakket med har haft. De fleste af dem jeg har hørt det fra er vores tidligere instruktorer, men om de har været på den nye eller den gamle ordning ved jeg faktisk ikke.

Hvad jeg har hørt er de primære forskelle at der er skåret (endnu mere) i klinikopholdene så der er færre og de er kortere hvilket jo nok betyder at der er mere pensum fordi den tid skal “fyldes ud” med noget andet og så er man gået fra blokkene og kører i stedet kun moduler. Sidst men ikke mindst er der skåret betydeligt i ugekurserne på K6. Det lyder ikke umiddelbart som en forbedring af kandidaten synes jeg, men det kan også være svært at afgøre når man bare hører om den.

Hej KirugenmedK,

Jeg fandt dit opslag, da jeg går med de samme spørgsmål, men eftersom at der ikke er særlig mange besvarelser på lignende opslag fra erfarne, ville jeg høre, om du fik læst kandidatdelen på AU, og hvordan det var ift. SDU?

Jeg går selv og er meget splittet omkring, hvorvidt jeg skal tage kandidaten på AU eller fortsætte på SDU. Jeg ved, at AU optager på baggrund af karaktererne på bacheloren, og mine karakter er ikke noget specielt, får typisk 4 og 7’taller. Tror du det er muligt at blive optaget? Og er der mange, der søger hen mod AU? Derudover skal det også nævnes, at jeg er vinterstarter, så om det forøger/formindsker min chance for at komme ind på kandidaten?

Derudover var jeg også nysgerrig omkring netop de spørgsmål du oprindeligt starter ud med at skrive. Hvordan er læsemængden i forhold til SDU? Og hvordan var det at gå fra modul-opbygningen til semestrene? Fordele og ulemper?

Tusinde tak på forhånd!

Hej,

Beklager det sene svar. Har været lidt hængt op på det sidste.
Har du søgt ind/taget beslutning eller vil du stadig gerne have lidt inputs? Husk, at du kan søge begge steder uanset og først tage beslutning når du ved om du er optaget begge steder. Man prioriterer ikke sine ansøgninger når man søger kandidat.
Jeg endte med at læse kandidat på SDU.

Dbh.
KmK

Hej :smiley:

Jeg kunne stadig godt tænke mig nogle inputs, da jeg først søger næste år.

Vil det sige, at man kan søge både AU og SDU, og hvis man så ikke er optaget på AU, at man så stadig har en plads ved SDU? Jeg har også læst mig frem til, at de vurderer baseret på ens karakter i forhold til optagelse på kandidaten på AU. Er chancen for at læse kandidaten på AU så ikke rimelig lille, når man har middelkarakterer :thinking:

Tak på forhånd :smiley:

Ja, du kan sagtens søge kandidat begge steder og så først vælge endeligt når/hvis du får tilbudt studieplads begge steder.

På AU optages udefrakommende studerende udelukkende på basis af deres gennemsnit. Det år jeg søgte blev alle ansøgere afvist uden at blive vurderet fordi alle pladser var gået til AUs egne studerende. Samme år optog KU næsten alle der søgte (i hvert fald fra min årgang) hvilket vist er ret atypisk. Et halvt år efter var der nogen der søgte til AU igen fra min årgang og de blev så flyttet der og startede forfra på AUs kandidat. Jeg søgte ikke selv igen for at undgå at “spilde” et halvt år på at starte forfra.

Dbh.
KmK

Det lyder da til, at det er mega tilfældigt i forhold til om, der er pladser på AU! Må krydse fingre og håbe jeg er heldig.

Mange tak for svar!

Ja, og så skal du jo bare overveje hvilken kandidat du helst vil læse.

God vind med det.

Dbh.
KmK