Kan i Klare endnu en MOT. ansøgning? Kritiske øjne Søges!

Er blevet ændret ***

ET stort tak til dem, der har givet hjælp.

Sygeplejerske-kvinder!!! :oops:

Motiveret ansøgning, Lægevidenskab KU:
Da det altid har været min hensigt at søge ind på medicin, og med denne motiverede ansøgning ønsker jeg at få min karakter belyst.

Gennem min opvækst er jeg blevet sporet ind på medicinstudiet fra at høre om min onkels fag (læge) og om venners erfaringer fra studiet, hvilket har givet anledning til styrkelse af min målrettethed for at søge ind.

Min drøm om at blive læge startede, da jeg gik på HF i 2004. Her begyndte min fascination af de videnskabelige fag at vokse, og det var også her, at jeg begyndte at spørge om medicin-studiet gennem mine bekendte, der studerede på medicin. Men denne fascination blev yderligere konsolideret, da jeg tog instruktøruddannelsen og kursus på et fitnesscenter, hvor jeg bla lærte om kroppens anatomi, fysiologi, muskler, organer osv. Menneskekroppens anatomi og fysiologi fascinerer mig utroligt meget og dette kombineret med, at man bagefter kan diagnosticere og behandle sygdomme vil for mig at se være min drømmeuddannelse til læge. Desuden ligger min interesse også i kontimuerligt at skulle videreuddanne mig, og derved videreudvikle mig i et intellektuelt krævende og evigt fornyende fag samt kunne gøre brug af mine medmenneskelige evner.
Jeg har sideløbende overværet forelæsninger på medicinstudiet, læst i bøger fra 1 og 2. semester og været til åbent hus, hvor jeg fik spurgt de ældre studerende om det at læse medicin, og hvilke råd de har at give. Jeg arbejdede derfor målrettet i min HF for at få en god eksam, så jeg kunne optages gennem kvote1, og jeg fik et snit, der er meget tæt på KU adgangskvotienten for kvote 1 i 2006.
Jeg søgte derfor et arbejde på et plejehjem som vikar, hvor jeg havde et varieret skema. Det gav min en chance for at snuse lidt til sundhedssektoren. Der er jeg blevet øvet i håndtering af plejemæssige midler og viden samt medmenneskelig forståelse, kontakt og kommunikation med mennesker med forskellige sindslidelser. Jeg synes, at det var en lejlighed, der gjorde, at jeg blev udviklet mht. kommunikation og empati, idet man efter min mening også skal besidde disse egenskaber for at være en god læge.
Det gav mig tillige en mulighed for at konversere med flere sygeplejersker om nogle sygdomme, og mange af sygeplejerskerne var meget forklarende, da jeg havde vist min motivation. Arbejdet havde også udstyret mig med even til at håndtere spidsbelastninger og en god situationsfornemmelse, idet jeg ofte har oplevet at stå alene med ansvaret for en hel afdeling pga. manglende ressourcer til rekruttering af kompetente plejepersonale, og jeg kan dermed formå på egen hånd at skabe orden i hektiske og pressede situationer

I biologi-timen, som jeg tog ved siden af arbejdet for der igennem at få afdækket om medicin virkelig var noget for mig, fik vi lært meget om menneskets fysiologi og andre emner som nervesystemet, levende organismers form og fysiske opbygning, celler osv. og det bekræftede blot min interesse for lægevidenskab endnu engang. Jeg har også meldt mig til GSK- kemi på A-niveau til sommer som supplement til mit nuværende B niveau, idet kemi er et vigtigt grundfag på medicinstudiet.

Endvidere havde jeg også fået et fuldtidsarbejde som pædagogmedhjælper. Arbejdet som pædagogmedhjælper har udviklet min sans for at kunne kommunikere med børnene og deres forældre. Gennem arbejdet på børnehaven fik jeg en anden side af den sociale sektor at se, og jeg har hermed fået erfaringer med børn også.

Men for at se hvad en læge rent faktisk laver, hans hverdage, om jeg ønsker at være læge og ikke noget andet inden for området, fik jeg et klinisk ophold på et hospital samt operationsafdelingen. Her havde jeg muligheden for at snakke med de nyuddannede læger samt de mere erfarne om, hvordan det er at arbejde som læge. Jeg fik desuden muligheden for at være med til flere operationer, skadestuen og intensiv afdeling. Det gav mig en større indsigt i, hvordan en læges hverdag er, og hvordan den er præget af udfordringer og ansvar. Til tider er det også stressende. Endvidere gav opholdet på operationsafdelingen og de mange operationer, jeg øjnede, mig sansen for at være rustet til fx dissektionskurset idet, jeg også der vil stå overfor lignende situationer med fx. legemer.

Jeg søger ind på medicinstudiet i både København, Odense og Århus, men har dog Københavns Universitet som 1. prioritet, da jeg har en meget stor tilknytning til byen.
Jeg kender nogle, som læser medicin her, og igennem dem har jeg bl.a. stiftet kendskab med deres forløb, bøger og studiemiljø. Størstedelen af min familie og mange af mine venner bor også i København, og da jeg mener, at det kan betyde meget for ens studieaktivitet og motivation, hvorvidt man trives godt under det mangeårige studie, vil jeg mene at det er en fordel.

Som jeg håber min ansøgning afspejler brænder jeg virkelig for at starte på medicinstudiet samt mener jeg, at de sidste 3 år viser, at jeg har arbejdet målrettet mod optagelse på medicinstudiet. Jeg er klar over de store udfordringer, som medicinstudiet giver, samt at jobbet som læge kræver et stort ansvar og til tider er meget stressende og kræver, at man kan klare et stort pres, men disse kompetencer mener jeg at besidde. Jeg synes derfor, at jeg er godt rustet til medicinstudiet, til at gennemføre og til at yde mit bedste for at blive en dygtig lægestuderende. Jeg ser frem til et positivt svar fra Dem.

Uddannelsesforløb:

  • Hf-eksamen
  • Enkelte fag: Psykologi, Samfundsfag, Biologi, fysik B og Arabisk
  • Kommende GSK i Kemi A

Erhvervsarbejde:

  • Salgsassistent, 1½ år
  • Pædagogmedhjælper, 10 måneder
  • Vikar på plejehjem, 8 mdr.

Organistations arbejde:

  • frivillig hos en rødekors butik, 10 måneder, 10 timer/uge
  • Frivillig hos DAM-forening som holdleder til sociale aktiviteter til de socialt svage unge

Aktiviteter:

  • Instruktør-uddannelse inden for kampsport og fitness - kurser inden for kroppens anatomi og dens fysiologiske opbygning.

  • 1 uges praktik ophold hos en overlæge på et hospital. Har herunder været med på operationsstue, intensiv afdeling og skadestuen.

Kære M-Ali

Jeg har skimmet din ansøgning hurtigt igennem og samtidig rettet de mest graverende grammatiske, formulerings- og tegnsætningesmæssige fejl. Men jeg må også lade dig vide, at ansøgningen bærer præg af manglende overblik (over ansøgningen altså), og det ser ud som om, at du ikke helt husker, hvad du egentlig har skrevet, når du kommer længere ned i den. Den er fyldt med modstridende udsagn, når du fortæller om, hvor, hvornår og hvordan din interesse for medicin er opstået. Hvis jeg skulle bedømme den, ville jeg ikke give den meget mere end 40 point ud af 100.

Jeg ved ikke noget om, hvordan udvælgelsen foregår i København, men i Odense har jeg tidligere deltaget i gennemlæsning af de motiverede ansøgninger, og du ville ikke have haft en chance for at komme ind her med den ansøgning. Det kan gøres meget, meget bedre, og hvis du virkelig ikke har andre prioriteter i dit liv end at læse medicin, må du hellere bruge en masse tid på at sætte dig ind i, hvordan en sådan motivering/ansøgning kan udformes.

Jeg håber, at du kan bruge kritikken til noget konstruktivt, ellers må du bare se bort fra det.

Mange hilsner

Dr. Evil

Til Dr. Evil: Jeg takker fordi du gad at bruge tid på at skimme den igennem og for at give mig denne kritik. Jeg kan imidlertid ikke se, hvor jeg mister overblikket henne…derfor vil jeg sætte pris på, hvis du eller andre lige kan udpege stederne, idet det altid er nemmere for læseren at se/høre fejlen.

Hej M-Ali

Meget kort handler det om, at du ikke er konsistent i, hvornår du begyndte at interessere dig for at læse medicin. Jeg kan godt fornemme, hvad du vil fortælle, men det er ikke helt overbevisende, at du begynder motivationene med at sige, at du altid har interesseret dig for medicin, når du senere skriver, at du på HF begyndte at drømme om at læse medicin. Det er sådan noget, der skriger mig lidt i øjnene.

Prøv at købe en bog om, hvordan man strikker en ansøgning sammen og forsøg at holde den kort. Èn A-4 side bør være alt rigeligt. Som jeg ser din ansøgning, ville du stå dig bedst ved at starte forfra, få nogen af dine venner til at hjælpe dig, læse om hvordan ansøgninger udformes, sætte dig ind i studieordninger, kigge nogle af de andre ansøgninger herinde igennem og se hvilke af dem der får god kritik. Mere originalt behøver det altså heller ikke være.

Hvis du laver en ny og gør dig rigtig umage med den, vil jeg med fornøjelse hjælpe dig med at få det resterende rettet lidt til. Bare sig til.

Dr. Evil

Hej M-ali.

Min vudering.

Motiveret ansøgning, Lægevidenskab KU:
Da det altid har været min hensigt at søge ind på medicin, og med denne motiverede ansøgning ønsker jeg at få min karakter belyst.

Fint, men føler det er ligegyldig information, da de iforvejen godt ved at det er derfor du har sendt din ansøgning. Jeg ville ikke starte sådan.

instruktør-uddannelsen og kursus på et Fitnesscenter, hvor jeg bla lærte om kroppens anatomi, fysiologi,

Nok nærmere stiftet bekendskab med anatomi osv.

Jeg arbejdede derfor målrettet i min HF for at få en god eksam, så jeg kunne optages gennem kvote1, og jeg fik et snit, der er meget tæt på KU adgangskvotienten for kvote 1 i 2006.

Ok, men kan de vel se ud af dit gemmensnit, føler ikke rigtig det passer ind.?

Det gav mig tillige en mulighed for at konversere med flere sygeplejerske om nogle sygdomme, og mange af sygeplejerske-kvinder var meget forklarende, da jeg havde vist min motivation. Arbejdet havde også udstyret mig med et kaosberedskab og en god situationsfornemmelse, idet jeg ofte har oplevet at stå alene med ansvaret for en hel afdeling pga. manglende ressourcer til rekruttering af kompetente plejepersonale, og kan dermed formå på egen hånd at skabe orden i hektiske og pressede situationer

sygeplekerske-kvinder?? mærkeligt!
Virker du som om du bruger nogle fine ord, for at virke “klog” “konversere”; synes ikke det passer ind i den sammenhæng! “konsolideret”; kan det overhovede bruges i denne sammenhæng, virker som om synonym ordbogen har slået til;)

Alt i alt kan jeg godt se, at du gerne vil læse medicin, men du springer meget rundt i dine erfaringer, og jeg vil gerne kunne mærke at du brænder for at blive studmed. Du har nogle gode afsnit hvor du forklare hvordan og hvorfor og hvad du har lavet for at kunne komme i betragtning, men fanger mig ikke rigtigt. Hold dig til et sprog du magter og fortæl hvorfor de ting du har gjort, gør dig til en fantasktisk studmed.

Håber du kan bruge noget af min kritik

VH

Til Dr. Evil:
Tak endnu en gang. Jeg vil tjekke flere ansøgninger herinde og prøve at revidere ved min ansøgning. Hvis det er ok, så skriver jeg til dig, når den IGEN skal skimmes…

Til Fedfest: Tak for det, men du skrev :

Hvordan vil du fx starte?

Du skrev:

[quote]Alt i alt kan jeg godt se, at du gerne vil læse medicin, men du springer meget rundt i dine erfaringer,"

Hvad synes du jeg kan gøre for ikke at hoppe rundt? Kan du udpege de steder, hvor jeg hopper rundt i min erfaringer?

På forhånd tak…

Jeg tager stadigvæk meget gerne imod konstruktiv kritik :smiley:

Jeg vil lige starte med at sige at jeg overhovedet ikke har nogen erfaring med kvote 2 ansøgninger. - Men… :slight_smile: … min erfaring fra mig selv og alle dem jeg har snakket med på medicinstudiet om dette er, at det ikke er særligt vigtigt om man har kemi på A,B eller C niveau. Man lærer det hurtigt og man har en del som er noget andet end gym-kemi så ja. På mit hold for eksempel er alle forskelle udlignet og dem der havde A-niveau har ikke lavet mindre end os andre… måske den første uge, men ellers ikke.

For det første ville jeg helt klart anbefale dig at lade være med at tage det kemikursus i sommerferien og i stedet slappe af (har læst flere steder at det vist alligevel ikke vægter særligt meget i ansøgningen… måske netop fordi det ikke gør nogen forskel hvilket niveau folk har… og slet ikke hvis det er B -> A)… jeg havde selv overvejet at supplere mit c-niveau til B i august inden studiestart og nu er jeg bare så glad for at jeg bare nød min ferie :slight_smile:

Men selvfølgelig hvis det giver dig nogle points du skal bruge skal du selvfølgelig tage kurset… det skal jeg ikke gøre mig klog på :slight_smile:

Jeg er ikke enig; den rent faglige gevinst ved sommerkursus er måske ikke så stor - MEN det at tage på sommerkursus i kemi i stedet for at ligge på stranden med en kold øl vidner om motivation og et ønske om at forberede sig mest muligt på fremtidige medicinstudier - og det er jo lige det der vurderes når den motiverede ansøgning gennemlæses.

Hvordan kan du mene, at dem som kun har haft kemi C har det ligeså svært som dem med kemi B eller A? På SDU havde dem med kemi C ekstra timer så de netop kunne magte at følge med i hvad der foregik. Jeg synes helt klart, at det vil se godt ud i en motiveret ansøgning, hvis du opgraderer dit kemi. Og du får det helt klart lettere på studiet, for jeg husker selv at jeg havde lavt niveau fra gymnasiet, så der skulle kæmpes for at kunne nå niveauet på medicinstudiet (hvilket svarer til Kemi AB-stykker fra gymnasiet).

Nu startede jeg også med at sige at jeg ikke var klar over om det var noget der gav points i kvote 2 at supplere et B niveau til A niveau.

Men jeg kan slet ikke genkende det problem i snakker om. Nu kan jeg ikke udtale mig om andet end KU og den nye studieordning, men her har vi næsten ikke læst noget fra A-niveauet, det vi har læst udover B-niveauet har været i helt andre bøger om noget helt andet.

Og netop eftersom dem med C-niveau “kun” har skulle læse B-niveauet op så har det altså ikke været noget problem, om ikke andet så fordi når alt kommer til alt så gælder det bare om at lave en masse tentamenssæt og lære KDO’en af kende ud og ind. Hos os er dem der har haft det svært i kemi ikke dem med C-niveau, men dem der ikke har lavet øveopgaverne til timerne i løbet af semestret. Kan heller ikke genkende at folk med B-niveau har skulle lave mere end folk med A-niveau.

Som sagt jeg kan kun tale af personlig erfaring fra KU, ny studieordning, og uden forstand på hvad der giver kvote 2 points, derfor sagde jeg også at jeg kun ville anbefale at lade være med at tage suppleringskurset hvis det alligevel ikke talte noget særligt i kvote 2.

Motiveret ansøgning, Lægevidenskab KU:
Gennem min opvækst er jeg blevet introduceret til medicinstudiet af min onkel (afd. læge) og af venner der går på studiet, hvilket bl.a. har givet mig interesse for at søge ind. Kroppens anatomi og fysiologi fascinerer mig meget og dette kombineret med, at man bagefter kan diagnosticere og behandle sygdomme, vil det for mig at være en drøm at blive læge. Desuden ligger min interesse også i at skulle videreuddanne mig, og derved videreudvikle mig i et krævende og evigt fornyende fag, samt det at kunne gøre brug af mine medmenneskelige evner.

På HF voksende min interesse for de naturvidenskabelige teorier og til den menneskelige organisme. I faget biolog lærte jeg om menneskets fysiologi og andre emner som nervesystemet, organismers form og fysiske opbygning, celler osv. Min fascination af det videnskabelige blev større da jeg tog instruktøruddannelsen og kurser på et fitnesscenter, hvor jeg stiftede bekendtskab med kroppens anatomi, fysiologi, muskler og organer. Jeg begyndte efterhånden at vække stor interesse når noget havde den mindste relation til sundhedsvæsnet eller menneskekroppen.

Jeg fik erfaring med sundhedssektoren da jeg arbejdede på et plejehjem som vikar, hvor jeg havde et varieret skema. I den periode jeg arbejdede på plejehjemmet, lærte jeg hvad det indebær og personligt krævede at hjælpe syge og svækkede gennem en svær periode af deres liv -ofte den sidste. Jeg oplevede, at jeg var i stand til at håndtere dette. Jeg fik en forståelse for at beboernes fysiske velfærd er tæt forbundet med det psykiske, og jeg blev hurtig kompetent til at kommunikere med de ældre. Ligesom jeg ved, at der på lægestudiet i dag lægges vægt på evnen til at kommunikere mellem læge og patient. Jeg kunne godt lide den plejende og omsorgsprægede tilgang, med de mennesker jeg arbejdede med, men jeg følte tydeligt, at min virkelige interesse og nysgerrighed gælder den dybere indsigt i deres sygdom og den efterfølgende behandling. Det grunden til at jeg er overbevist om, at det er lægevidenskaben jeg brænder for og ikke beslægtede erhverv som fx sygeplejerske. Dette blev yderligere bekræftet, da jeg fik mulighed for at følge en overlæge på et hospital. Her havde jeg muligheden for at snakke med de nyuddannede læger samt de mere erfarne, om hvordan det er at arbejde som læge. Det gav mig en større indsigt i, hvordan en læges hverdag er, og hvordan den er præget af udfordringer, stres og ansvar. Jeg fik desuden muligheden for at være i operationsstuen, skadestuen og intensiv afdeling. De mange operationer jeg var med til, gav mig mulighed for at blive godt rustet til fx dissektionskurset. Endvidere har jeg også arbejdet fuldtid som pædagogmedhjælper på en børnehave. Her fik jeg erfaring med en anden side af den sociale sektor samt erfaringer med børn.

Da min interesse for studiet blev større og større, besluttede jeg mig for at sætte mig ind i medicinstudiet og dets opbygning. Jeg overværede forelæsninger, kiggede på bøger fra 1 og 2. semester og var til åbent hus, hvor jeg fik råd og vejledning af de ældre studerende. Til sommer supplere jeg min nuværende kemi B-niveau med GSK- kemi A-niveau, idet kemi er et vigtigt grundfag på medicinstudiet.

At læse medicin og virke som læge er ikke kun at tilegne sig viden om kroppen, dens sygdomme og stille en diagnose. At være læge forudsætter efter min mening en lyst og evne til at arbejde med mennesker, også på et mere kommunikativt og psykologisk plan - læger behandler ikke kun sygdomme, men også mennesker!

Jeg søger ind på medicinstudiet i både København, Odense og Århus. KU er min 1. prioritet, da jeg har en meget stor tilknytning til byen. Min familie og venner bor i København, og da jeg mener, at det betyde meget for ens studieaktivitet og motivation, hvorvidt man trives godt under det mangeårige studie, vil jeg mene at det er en fordel for mig.

Jeg håber min ansøgning afspejler at jeg brænder for at starte på medicinstudiet. Jeg har arbejdet målrettet mod optagelse på medicinstudiet. Jeg er klar over de store udfordringer, som medicinstudiet giver - fx i form af meget læsestof og udenadslære - men disse kompetencer mener jeg at jeg besidder. Jeg synes derfor, at de erfaringer jeg har, gør at jeg er godt rustet til at læse på medicinstudiet, og vil gøre mit bedste for at gennemføre.

Uddannelsesforløb:

  • Hf-eksamen
  • Enkelte fag: Psykologi, Samfundsfag, Biologi, fysik B og Arabisk
  • Kommende GSK i Kemi A

Erhvervsarbejde:

  • Salgsassistent, 1½ år
  • Pædagogmedhjælper, 10 måneder
  • Vikar på plejehjem, 8 mdr.

Organistations arbejde:

  • frivillig hos en rødekors butik, 10 måneder, 10 timer/uge
  • Frivillig hos DAM-forening som holdleder til sociale aktiviteter til de socialt svage unge

Aktiviteter:

  • Instruktør-uddannelse inden for kampsport og fitness - kurser inden for kroppens anatomi og dens fysiologiske opbygning.
  • 1 uges praktik ophold hos en overlæge på et hospital. Har herunder været med på operationsstue, intensiv afdeling og skadestuen.

[hr]
Nu hvor jeg har endevendt din ansøgning håber jeg den stadig bliver ”din ansøgning”. Husk på at det jeg har lavet ved din ansøgning er kun en hjælp. Jeg siger ikke at det er sådan den skal se ud. Jeg har bare lavet den sådan jeg selv ville skrive den hvis jeg havde det du havde opnået.

Jeg har først og fremmest flyttet rundt på afsnittene i din ansøgning. Den var for rodet og der var mange gentagelser. Jeg håber du kan se en rød tråd i den måde jeg har sat det op på.

Desuden bruger du nogle vendinger/formuleringer som jeg er sikker på du ikke selv ville bruge når du snakker. Jeg er ikke god til at fastholde en tekst i nutid eller datid. Men få en gammel dansklære eller lign. til at rette grammatikken.

Jeg har slettet en del ting som jeg syntes er irrelevant. Fx har jeg slettet nogle fyldord og forkortet nogle sætninger. Fx den første linje er lidt en selvfølge og unødvendigt.
Det med god HF eksamen og kvote 1 har jeg slettet. Ikke relevant.
Men det betyder ikke at du skal være enig i det jeg har lavet.

Der hvor du skriver du søger KU som 1. prioritet (ja stort set hele det afsnit), MÅ du kun skrive til ansøgningen til KU. Som jeg ser på det, er din eneste begrundelse for at søge KU er pga. familie, venner og byen, hvilket også er udmærkede begrundelse. Måske skulle du skrive du også søger ind fx pga. studeordningen på KU. Med andre ord ”fedte” for dem der sidder på KU og bedømmer dig. Altså pointere hvorfor du vil læse på KU – eller AU og SDU for den sags skyld.

Jeg syntes stadig den er lidt for lang. Da jeg søgte på KU skulle ansøgningen være på et bestemt ark som fylder én side plus det du har lavet (”F” ”D” mm). Jeg ved ikke om det er lavet om. Der er så meget der ændres hele tiden mht. optagelse.

Jeg syntes du har en rigtig god begrundelse for at læse medicin. Jeg tror det er den bedste jeg har set. Du får godt understreget hvorfor lige læge og ikke sygeplejerske.

Tusind tak. Dejligt at se, at der er venlige sjæler, der gider at hjælpe.

Til Smukkebo:

Jeg synes, du har formået at cutte de ting som er unødvendge, hvilket jeg ikke ku’ :smiley:

Du skrev også:

Jeg ved faktisk intet om studieordningen hverken på KU eller de andre. Er det ‘nok’ med at skrive “jeg kan godt lide studieordningen på KU” eller skal man gå mere i detaljer?

Lige et spørgesmål mere :slight_smile: : Skal man aflevere 3 helt forskellige motiveret ansøgninger, hvis man søger alle tre steder?
Du nævnte, at til KU må den kun fylde én side - er det inkluderet CV’et - for ellers bliver der ikke meget tekst.

Jeg takker igen.

Nej du skal ikke aflevere 3 helt forskellige. Du skal tilpasse din ansøgning til det sted du søger. Fx hvis du skriver du brænder for at komme ind på KU og dem i SDU og AU læser den samme ansøgning vil de sikkert smide den ud. Det vil være det samme som hvis du skriver i en ansøgning hvor der står du helt vildt gerne vil arbejde for McDonalds, og sender samtidig den samme ansøgning til Burger King!!!

Du siger du ikke kender noget til studieordningerne, men det fremgår af din ansøgning at du har sat dig ind i studies opbygning???
”Da min interesse for studiet blev større og større, besluttede jeg mig for at sætte mig ind i medicinstudiet og dets opbygning.”

Jeg mener ikke du skal gå i detaljer. Bare du viser lidt kendskab til det er vel fint nok
Så længe du kan stå inde for det du har skrevet, kan du sagtens skrive ”jeg kan godt lide studieopbygningen på ….”

Gå ind og se om din ansøgning kan passe ind i dette skema fra KU:
http://studier.ku.dk/upload/application … iveret_ansøgning_til_lægevidenskab.pdf

Med fare for at ødelægge julens happy-go-lucky hjælpsomhed fra forumets deltagere…;

Flot at det er så mange som hjælper kommende stud.med`er med gode tips og “points” til deres motiverede ansøgninger - meeeeeeen er det ikke meningen at ansøgerne selv skal skrive teksten??? :bash: Jeg synes altså ikke det er rigtigt at folk herinde skriver om ansøgningen - rigtignok til det bedre, men pointen med MOT er jo netop at vurdere ansøgerens evne til at formulere en solid motivation for studievalget, og at kunne påvise relevans af de aktiviteter vedkommende har lavet i “ventetiden”/forberedelsen af at læse medicin… :wink: MOT mister jo også sin betydning når man ikke selv skriver den - hvordan kan vi som læser disse ansøgningene vurdere ansøgerens motivation når det ikke er vedkommendes egne ord og formuleringer vi læser?

Hvis man ikke selv kan formå at producere en ansøgning med et veldefineret og velbegrunnet beskrivelse af tidligere erfaringer i relevans av studievalget - så er det måske andre der fortjener pladsen bedre? :book: Jeg synes et bliver for “letvint” bare at droppe en halvgod ansøgning på studmed.dk og vupti; etter 2 dage og 4 forumdeltageres velmenende omskrivelser, så har man den “perfekte” (?) ansøgning ferdig og klar til aflevering! Så bliver der jo ingenting at tjene på at sidde dag efter uge efter måned og selv pudse og perfektionere, og nærmest lægge sin sjæl i, sin ansøgning - sådan som rigtigt mange faktisk gør! Er det ikke egentlig dem der fortjæner den høje motivationsscore?

Så er det da også på tide du sætter dig ind i hvad du måske kommer til at lave de næste 6årene af dit liv!!! :wallb: Hvis medicin som studievalg er så vigtigt for dig at DU skal prioriteres foran mange andre super motiverede mennesker - så er det på tide at vise noget engagement og initiativ - ikke bare overlade til alle andre at oplyse dig! Hvis medicin virkelig er det du vil - hvorfor ved du ikke allerede noget om studieordningene? Hvorfor har du ikke interesse af at finde ud af hvad og hvor den “bedste” ordning er?

[quote]Lige et spørgesmål mere :slight_smile: : Skal man aflevere 3 helt forskellige motiveret ansøgninger, hvis man søger alle tre steder?
[/quote]

Du behøver ikke at aflevere 3 helt forskellige ansøgninger, MEN du bør formulere ansøgningen så den er rettet direkte mod det universitet du sender den til!

Synes i princippet at rmoen01 har ret. Dog tror jeg de fleste kvote 2 ére får hjælp til deres ansøgning på den ene eller anden måde (forældre, venner, lærer osv). Denne hjælp kan man alligevel aldrig komme til livs, og derfor synes jeg det er ok at man bruger studmed mm. hvis man ikke har andre.

Måske skulle du prøve at sætte dig ind i studieordningerne…
Det handler jo ikke kun om din ansøgning, men om at du finder ud af hvad du går ind til de næste mange år af dit liv…
Og jeg synes personligt at du skal inddrage lidt omk. studieordningerne på de forsk. universiteter, så man kan se at du har sat dig ind i det (hvilket du jo skriver at du har-så hvis du inviteres til et interview kan du jo blive spurgt om det…)

Jeg synes også du skal droppe den del med at KU er 1. prioritet ved de ansøgninger du sender til SDU og AU…

Og ansøgningerne skal tilpasses de forskellige uni, så man kan se at ansøgningen er rettet til rette sted og ikke blot er en standard… tro mig, man kan sagtens se forskellen…

Den sidst rettede version virker efter min mening lidt for blæret… “jeg kan, jeg kan, jeg kan…”, hvilket er fint nok… men hvis “man kan” lidt for meget, kan man blive i tvivl om hvorvidt man har realitetsopfattelse…

Hej.

Tak for jeres svarer.

Mht. studieordning, så ved jeg faktisk ikke, hvad der egentlig menes med det! :wallb:

Er det noget om hvordan man vil få undervisningen/fagene på.

Min ansøgning kan godt være der ja, men uden Cv’et. Skal Cv’et med på et andet papir?

[quote]Og jeg synes personligt at du skal inddrage lidt omk. studieordningerne på de forsk. universiteter, så man kan se at du har sat dig ind i det (hvilket du jo skriver at du har-så hvis du inviteres til et interview kan du jo blive spurgt om det…)
[/quote]

Jeg virkelig prøvet at tjekke hjemmesiderne, men fandt ikke noget belysende. Måske ved jeg bare ikke, hvor jeg skal trykke under. Er der en, der sidder med links til studieordningerne for de respektive uni.