Kan det lykkes?

, , ,

Hejsa!

Jeg er en ung pige, som pt er igang med at uddanne mig til Farmakonom og bliver færdig til sommer. Jeg kan dog mærke, at jeg ikke ønsker at min rejse skal slutte her. Jeg kan godt lide at studere, og jeg ønsker derfor, at studere videre - især nu hvor jeg er så ung og har muligheden. Jeg har ingen interesse i at blive farmaceut, da det i helhed ikke siger mig noget (og er ikke vanvittigt anerledes end hvad jeg er igang med at uddanne mig til nu). Jeg har for nylig genfundet min drøm om medicinstudiet, som jeg egentlig altid har haft og vidst, at jeg har brændt for, men jeg har altid tænkt, at det var uopnåeligt for mig. For det første har jeg desværre været igennem mange ting i gymnasietiden, som resulterede i dårlige karakterer og dermed et ringe snit. For det andet har jeg valgt en helt forkert studieretning dengang, ift. hvad jeg vil nu (humanistisk studieretning), da jeg ikke vidste, at jeg ville gå den sundhedsfaglige vej. Dette betyder, at jeg først og fremmest ville skulle færdiggøre min farmakonomuddannelse (der er kun nogle måneder tilbage), jeg skal supplere 3 fag og så skal jeg forberede mig til en kvote 2 prøve. Jeg er bestemt ikke stærk i matematik, men jeg er klar på at arbejde hårdt for det. Jeg er villig til at gøre alt hvad der skal til, da jeg bare kan mærke helt nede i maven, at det virkelig er det jeg vil. Jeg tænker på det dag ud og dag ind, jeg bruger meget tid på at undersøge medicinstudiet (og mulighederne efterfølgende) og det er bare noget, som jeg ved jeg ville fortryde, hvis ikke jeg gjorde et forsøg. Jeg elsker alt hvad der har med anatomi og fysiologi at gøre, jeg har en kæmpe interesse for patologi, og generelt siger mennesker og sundhed mig rigtig meget, hvilket også er grunden til at jeg tog farmakonomuddannelsen, hvor jeg dog ikke helt føler mig mættet.

Ud fra disse informationer, har jeg brug for at høre lidt fra jer. Hvor stor er chancen for at jeg kommer igennem nåleøje med kvote 2? Er der noget jeg skal være opmærksom på ift. supplering og kvote 2 prøven? Vil farmakonomuddannelsen kunne gavne mig på nogen måder? Andet I har lyst til at dele med mig? Alle gode råd tages imod med kyshånd. På forhånd mange tak.

Hej med dig! Jeg er selv igang med farmakonomuddannelsen, og bliver også færdig til sommer. Jeg har samme følelse som dig, og har søgt medicin gennem kvote 2. Jeg har dog den rigtige studieretning, og behøver ikke supplere nogle fag, men også et ringe gennemsnit.
Gennem farmakonomuddannelsen er jeg også blevet bevidst om at anatomi, fysiologi, patologi og farmakologi er fag jeg interesserer mig meget for, og gerne vil have en større viden om sygdomme og behandling. Jeg er også ung og tænker også det er nu jeg skal gribe chancen og give det et skud :slight_smile:
Jeg tror vi har en fordel ved at have kendskab til det mest overordnede inden for anatomien, og at vi har lært mange af grundprincipperne for lægemidlers virkningsmekanismer! Men jeg ved det ikke, og jeg forventer også at pensummet er sværere, anderledes og mere dybdegående på medicinstudiet, men jeg er klar til at sætte mig selv for en udfordring. Du kan bare skrive hvis du har brug for at vide mere om mine overvejelser - måske kender vi hinanden? :sweat_smile:

Jeg er ikke kommet ind via kvote 2, men vil bare komme med lidt opbakning. Uden at vide særligt meget om uddannelsen (farmakonom) så kan jeg se at den ligger på samme kvalifikationsniveau som fysioterapeut, sygeplejerske (og medicin for den sags skyld) så i forhold til vægtningen af jeres uddannelses kvalitet, burde i være sidestillet med fx. En sygeplejerskeuddannet, der søger k2. Som jeg forstår det er det meget forskelligt hvordan k2-vurderingskriterierne er på de forskellige universiteter. Dog er det der generelt gældende;

  • Snit fra adgangsgivende eksamen (med ekstra vægt på de specifikke adgangskravsfag - mat a, fys b, kemi b eller biotek)
  • Resultat af Unitest eller adgansprøve
  • Relevant uddannelse
  • Relevant erhvervserfaring

Hvis i graver dybt herinde vil i kunne finde masser af tråde om råd til hvordan man bedst skriver en motiveret ansøgning og hvordan man forbereder sig til unitest etc.

Så vil jeg bare minde om at i kommer til at have en perfekt mulighed for at kunne forbedre jeres optagelsesmuligheder år for år. I har en uddannelse der giver adgang til et (ville jeg mene) erhvervsrelevant job som i kan være i mens i venter på næste optagelsessæson, hvis optagelsen skulle glippe. Der er mange der søger i kvote 2 af et par omgange før de kommer ind. Hvis i virkelig vil det og prioriterer det at optimere jeres optagelsesmuligheder, så tror jeg bestemt at i kan komme ind.

2 Synes om

Hej!

Hvor spændende, at vi har samme overvejelser, og at vi er i samme forløb med farmakonomuddannelsen. Jeg håber det lykkes for dig, nu hvor du har søgt ind!
Så kan du bane vejen :blush:

Ja, det er nu vi skal gribe chancen, og man fortryder trods alt kun det man ikke gjorde. Og hvis det hele går op i hat og briller, kan man i det mindste fortælle sig selv, at man har forsøgt :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jeg har også hørt fra andre medicinstuderende, at vi ville få ret meget gavn af vores farmakonomuddannelse på kandidaten, hvor man vist lærer om lægemidler og behandlinger. Så det er jo selvfølgelig kun et plus, at vi i forvejen kender præparaterne, virkningsmekanismerne mv. og så ved vi selvfølgelig allerede en del om sygdomme, som du siger. Men du har nok ret i, at det er på et andet niveau på medicinstudiet, hvilket jo også er fint, hvis man ønsker mere udfordring som du og jeg vi søger!

Jeg tror vi kender hinanden - jeg prøver lige at sende dig en besked :blush:

Hej

Mange tak for dine gode råd. Det er motiverende at vide, at min baggrund som farmakonom og mine erfaringer herfra er nyttige og gode. Men jeg tror ikke motiveret ansøgning er en del af kvote 2 optagelserne længere (som jeg i hvert fald forstår det) Jeg forstår det sådan, at man kommer til en form for optagelsesprøve, og så skal man enten til et skriftligt eller mundtligt interview, hvis besvarelsen af optagelsesprøven er blandt de bedste - og derefter kommer man så måske i betragtning ift. en studieplads. Ret mig endelig, hvis det er forkert forstået.

Min plan er også helt sikkert at arbejde til daglig som farmakonom, indtil jeg bliver optaget. Så må vi se, hvor lang tid det tager mig at komme ind :grinning_face_with_smiling_eyes: Jeg er forberedt på, at det måske ikke går første gang, og det er jeg indforstået med. Men jeg ved ikke helt, hvordan jeg kan “bevise” mine færdigheder, hvis ikke man skriver en motiveret ansøgning. Har du et bud på det? Jeg tænker, hvordan kommer universitetet til at vide, hvilke relevante erhvervserfaringer samt uddannelsesbaggrund jeg har?

Der er nok forskelle på hvordan de respektive universiteter griber det an. Så vidt jeg kan se bruger AAU og SDU unitest, hvor man vidst ikke får “lov” til at bevise sit fagligt relevante værd, før interviews efter selve prøven. Jeg ved ikke hvordan Århus gør det, men på KU skal du igennem et skriftligt interview, redegøre for forskellige ting i forhold til uddannelsen. Her kan du “blære” dig alt det du vil :wink: . Der er 6 kriterier som dit interview-svar bliver vurderet ift.

  • Dit studiepotentiale - altså om det er realistisk at du fuldfører uddannelsen. (Det taler en allerede fuldført uddannelse jo for i jeres tilfælde)
  • Faglige færdigheder - I kan jo passende slynge om jer med viden om farmakodynamik og biologiske virkningsmekanismer etc.
  • Faglig motivation - som jeg læser det, vurderer de også på hvorfor man gerne vil være læge, men det er ikke klart hvilken form for motivation der er “bedst”
  • Kendskab til uddannelse - Jeg går ud fra at dette peger tilbage på hvor motiveret man er for at komme ind. Alle informationer kan findes på de respektive universiteters hjemmesider. Kursusbeskrivelser af alle fag ligger også frit tilgængeligt så i kan nørde igennem. Hvis det specifikt drejer sig om KU vil jeg klart anbefale http://boganmelderne-medicin.dk/ . Her har tidligere og nuværende studerende lavet en gennemgribende guide til hele medicinstudiet fra start til slut. Det er rigtig godt til at få en ide om hvordan medicinstudiet også er (i hvert fald på KU) udover hvad de officielle skrifter på hjemmesiden siger det er.
  • Formidlingsevne - altså hvor godt du kan få dit budskab igennem uden slinger i valsen.
  • Karakterer fra adgangsgivende eksamen - Da det er et interview kan man jo sagtens forklare hvorfor man ikke har opnået gode nok karakterer til at komme ind gennem kvote 1. Det lyder som om i begge har fine og respektable forklaringer på hvorfor gymnasietiden ikke var det optimale tidspunkt for jer at blive vurderet til en bindende optagelseskvotient.

Jeg var selv usikker på om mit snit var højt nok da jeg søgte sidste år, så jeg søgte også ind via kvote 2. Jeg satte mig og skrev alt ned jeg kunne omkring hvert af bedømmelseskriterierne, så jeg var forberedt da interviewet skulle stå. Det endte med ikke at være relevant, men det var en fin øvelse til at reflektere over hvorfor jeg egentlig søgte ind og hvad jeg ville opnå med det.

Jeg har lidt et ømt punkt for sådan nogle som jer, da jeg kan genkende meget af mig selv i det i står i. Min adgangsgivende eksamen er 12 år gammel, så jeg har forlængst givet afkald på min hurtigstart-bonus som jeg brugte til i første omgang at søge ind på fysioterapi, og da jeg fandt ud af at det ikke var nok, søgte jeg på idræt (da snittet uden bonus var for højt på medicin). Men i 2019 fik jeg nys om at bonussen formentlig ville blive sløjfet - og drømmen levede. Jeg droppede idræt lige inden bacheloren var færdig og søgte ind i 2019 - bare for at gøre forsøget, men kom ikke ind. Anden gang var lykkens gang i 2020 og jeg har oprigtigt aldrig været så glad, stolt og tilfreds med mig selv, som der. Selvom studiestart og det nuværende semester er blevet udfordret af pandemien, så er jeg stadig glad hver dag hvor jeg kan vågne op og minde mig selv om at jeg er i gang med det fedeste i hele verden. Hvis i kan genkende bare en smule at dette i jeres egne tanker omkring studiet - så gå efter det - med alt hvad i har!

Held og lykke til jer begge.

3 Synes om

Mange tak!!! Hvor er det bare pænt af dig, at tage dig tiden til at skrive så meget og så dybdegående for at hjælpe. Det sætter jeg virkelig stor pris på, og du kan tro, at jeg vil give det alt hvad jeg har. Jeg tager en ting ad gangen og så må vi se, hvor det fører hen. Først og fremmest, for mit vedkommende, handler det om suppleringen og så vil jeg arbejde mig henimod målet.

Ja, det er super ærgerligt, at karakterer hovedsageligt skal indikere, om man er egnet til at tage uddannelsen eller ej. Jeg personligt er et helt andet menneske, end jeg var tilbage i gymnasietiden, men det nytter tæt på ingenting nu, med mindre man klarer sig godt i optagelsesprøven. Jeg må give den gas og arbejde lidt ekstra hårdt - og så kan jeg være stolt af mig selv bagefter :blush:

Og tak for din personlige historie, som også er super inspirerende!

Altid til tjeneste. Jeg fik i sin tid meget ud af forummet her, hvor andre gav råd og vejledning. Det hjalp i den grad til at holde drømmen i live, da der er langt mellem optagelsesforsøgene.

1 Synes om

Er der andre herinde der har nogen kommentarer? :slight_smile:

Jeg kan byde lidt ind. Mest for at få det faktuelle helt på plads.

Det er altså ikke rigtigt det Anatomimiskmask skriver her. Det er ikke generelt gældende at der ses på de ting i forbindelse med optagelse via kvote 2 på alle fire universiteter i landet. Jeg ved mest om SDU og AU så dem vil jeg forholde mig til:

  • Snit fra adgangsgivende eksamen (med ekstra vægt på de specifikke adgangskravsfag - mat a, fys b, kemi b eller biotek) - Nej for SDU, Ja for AU, men kun de specifkke fag.
  • Resultat af Unitest eller adgansprøve - Korrekt for både AU og SDU.
  • Relevant uddannelse - Nej for begge
  • Relevant erhvervserfaring - Nej for begge.

På SDU baseres din optagelse udelukkende på din score fra UNItest (og under normale omstændigheder også MMI). På AU baseres din optagelse på UNItest (50 %) og de relevante karakterer (50 %).

Korrekt for SDU, men ikke for AAU. Husk at AAU = Aalborg Universitet. De optager vist på lidt mere gammeldags manér.
På AU = Aarhus Universitet gør de som nævnt ovenfor (50/50).

Det lyder til at Anatomimiskmask er rigtig godt inde i KUs procedure så den vil jeg ikke kommentere.

Afslutningsvist synes jeg ligesom de andre at du skal klø på. Giv det et skud og prøv det af. De taber intet ved at prøve.

Altså på SDU søger omkring 2.000 jo kvote 2. Der optages omkring 160 på kvote 2. Så sandsynligheden alene ud fra det perspektiv er jo ikke vildt stor, men man kan godt øve sig lidt op til prøven og du har jo en del uddannelsesmæssig erfaring og det vil formentlig også hjælpe dig lidt på vej til UNItesten. Det højner angiveligt din sandsynlighed. Uanset hvad taber du intet ved at prøve det af.
På AU er der også mange der søger, men de optager vist færre igennem kvote 2. Din sandsynlighed der afhænger jo af din præstation til UNItesten og så de relevante karakterer.

Læs gerne lidt af de gamle tråde herinde omkring UNItesten. Der er mange små gode fif at hente.

Held og lykke med det!

Dbh.
KmK

2 Synes om

Mange tak for præciseringen. Det var nemlig også nogenlunde sådan jeg havde forstået det.

Jeg sætter stor pris på at du brugte din tid på at svare. Jeg tænker helt sikkert, at jeg vil give det et forsøg eller tre og arbejde hårdt for det. Jo flere dage der går, jo mere er det drømmeuddannelsen, kan jeg mærke. Det føles i hvert fald rigtigt nede i maven. Så det skal selvfølgelig have et skud.

Tak!

Så lærte jeg også noget. Jeg troede at der også blev set på tidligere erfaring og uddannelse hvis man kom videre fra unitesten. Tak for præcisering :smile:

Ja, man skal jo helst lære lidt hver dag :blush:
No prob. Jeg har tidligere været godt inde i hvordan de gør på alle fire universiteter, men en del er ændret over de sidste år. Jeg mener dog stadig at have ret godt tjek på hvad de gør på SDU og AU.
På AU er UNItesten sammenholdt med karaktergennemsnit det der giver adgang via kvote 2.
På SDU bliver de bedste fra UNItesten inviteret til MMI. Ca. 350 går videre ud af små 2.000 ansøgere. Ud af de ca. 350 der kommer til MMI udvælges de 150 bedste og de tilbydes så optagelse på studiet.
I år er det dog lidt anderledes. Her er MMIen droppet og det er således kun UNItesten der er gældende. Lad os håbe at MMIen kører igen næste år. Jeg synes at kombinationen af de to et rigtig godt fundament for optagelse.

Dbh.
KmK

1 Synes om

Jeg er selv kommet ind via kvote 2 på AU (kom også ind på SDU, men det var lavere prioriteret på min liste så fik ikke tilbudt plads der naturligvis). Jeg kan varmt anbefale facebookgrupperne “Kvote 2 medicin SDU og AU” og “Kvote 2 medicin på KU”. Samt at læse op på de forskellige universiteters hjemmesider. Der står det meget præcist hvad de hver især lægger vægt på :slight_smile: Husk der kan være ændringer i optagelsesmetoden i år grundet Corona.

1 Synes om

Jeg er selv tidligere sygeplejestuderende, nu medicinstuderende på AAU.

Men mit råd er: Ha tålmodighed. Begynd på VUC. Læs de relevante fag op, så du kan hive dit karaktergennemsnit op.
Jeg gik selv ud af gymnasiet med et snit på 3.9, og jeg havde den “rigtige” studieretning med MatA, FysB, KemB.
Men jeg droppede ud af sygeplejestudiet, fandt mig et arbejde og begyndte at læse fag op på aftenskole. Jeg fik hevet mit karaktergennemsnit op på 10 og blev optaget på medicin i aalborg. Det tog tid, og jeg var 26 da jeg endelig begyndte på bacheloren. Men det har helt klart været det værd.

5 Synes om

Hej,

Mange tak for svar. Og tak for tip om Facebookgrupperne, dem vil jeg fluks tjekke ud :blush:

Jeg har brugt utallige timer på de forskellige universiteters hjemmesider, og man må sige, at de er forskellige. Så det burde der være styr på :smiley:

Jeg vil først forsøge at søge ind til næste års optagelse, dvs. marts 2022, da jeg lige skal have færdiguddannet mig med det, som jeg er ved at afslutte pt. Så der håber jeg der kommer til at være en lidt mere “normal” optagelse, men vi må se hvad tiden viser.

Gjorde du noget særligt for at forberede dig til kvote 2 prøven? Har du andre gode råd ifm. kvote 2 prøven eller optagelses forløbet generelt?

På forhånd tak!

1 Synes om

Hej,

Tak for svar - og en inspirerende historie. Desværre kan man ikke “forhøje” sit snit via suppleringsfag nu. Den eneste grund til at jeg skal tage dem, er for at opfylde adgangskrav om Mat A, fys B og kemi B. Men det kommer ikke til at ændre på mit snit - det har de allerede gjort tydeligt, så det er der desværre ikke håb om.

Men jeg vil helt sikkert bruge tid på at gøre mig umage, når jeg skal supplere fagene, så universiteterne kan se, at jeg i det mindste klarede mig godt i de mere relevante fag.

Mit bedste råd til kvote 2 prøven er at ikke give op selvom det måske ikke lykkes det første år du søger. Jeg var til den 3 år i træk før jeg kom ind, og kender mange der har været det samme igennem. :smiley: Derudover synes jeg det hjalp mig at jeg ikke havde andre planer i den uge og havde styr på mit mentale helbred, så jeg udelukkende kunne fokusere på prøven. Andre har fået en del ud af at øge læsehastighed og prøve nogle australske test af som minder meget om kvote 2 prøven

1 Synes om

Tusind tak for dine råd!

Jeg tænker helt sikkert det samme som du - jeg forsøger gerne flere gange, hvis det er det der skal til. Jeg har nemlig også hørt om en del, som har været til prøven flere gange, før det lykkes. Det må jeg bare tage med :slight_smile:

Super godt råd med at holde kalenderen tom ugen op til! Det giver god mening. Så kan man holde fokus, og ikke blive distraheret af andre ting. Jeg har også overvejet at investere i en god bogserie, som jeg kan sluge i tiden op til prøven, så jeg netop også får trænet læsehastighed. Det er længe siden, at jeg har læst en “rigtig” bog, udover pensum på min nuværende uddannelse, så det skal helt sikkert trænes.

Jeg har også kigget på udenlandske tests, som ligner Unitesten. Jeg synes dog at der kommer mange resultater op på nettet, så jeg kan ikke helt navigere i det, og finde den udgave, som ligner Unitesten mest. Måske nogen kan hjælpe med dette?

Jeg har fundet følgende hvor man kan øve lidt, dog på engelsk, men idéen er den samme. Du skal bare springe “Writing Task” over, da det ikke har noget med UniTest at gøre.
https://www.vcaa.vic.edu.au/assessment/vce-assessment/general-achievement-test/pastGAT/Pages/index.aspx

1 Synes om