Kalder alle medicinstuderende på SDU

Hvis jeg forstå korrekt er det først om et par dage man kan se hvilke bøger man skal have, men kan simpelthen ikke lade være med at tænke på hvilke bøger der skal bruges på første semester?
En anden ting er om man kan bruge en gammel version af en bog eller om det skal være den nyeste version…
Er helt lost og håber nogen kan hjælpe :sweat_smile:

Tager i mod alle råd med kyshånd :palms_up_together:t2:

Hej :blush:

Du kan se pensumlisten her | Academicbooks.dk

Men i velkomstbrevet står der at de faglige tutorer vejleder os til hvilke bøger vi skal købe og hvordan på den første faglige dag (01.09.2021 hvis du har sommerstart). Så jeg tænker ikke at bruge for meget tid og energi på at undersøge/købe bøger før studiestart :grin:

1 Synes om

Hvis du nu er mega nysgerrig (som mig) så kan du også kigge lidt her | Academicbooks.dk

Jeg tror dog lige man skal tage det lidt roligt, før man går ud og køber en masse. Men det er meget spændende lige at lure lidt.
Tillykke med optagelsen, jeg er også selv så heldig at være kommet ind på SDU med opstart her d. 1/9, så det kan jo være vi ses;)

3 Synes om

Kan du allerede se velkomstbrev? Jeg har bestilt studiekort, men kan endnu ikke aktivere min SDU-konto:/

1 Synes om

Spænende og er også optaget på sommerstart så det blir en fest !!:tada:men ved ikke om det er klogt at købe allerede nu da der tit er bøger man ikke behøver eller kan finde billigere brugt (har jeg gjort)
Og tillykke med optagelse til dig :grin:

1 Synes om

Har i nogen ideer til hvad i vil købe inde studiestart?
Kan ikke finde ud af om det er spild af tid at købe notesbøger and stuff, hvis jeg alligevel kommer til at bruge min computer det meste af tiden

Der er et link til velkomstbrevet på denne side: Studiestart på Medicin (bachelor)

Direkte link til velkomstbrev: https://mitsdu.dk/-/media/mitsdu/filer/mit_studie/bachelor/medicin/studiestart/velkomstbrev+e21.pdf

Jeg har også bestilt studiekort men har ikke adgang til SDU systemerne endnu. Der står også at der kan gå 1-3 dage før man er ordenligt oprettet og får adgang til det hele. Så tænker det kommer i løbet af de næste par dage :smiley:

1 Synes om

Jeg tror en enkelt notesbog og et godt skriveredskab er meget godt at have. Det kan jo være man bliver nød til at tegne noget en dag og ikke lige kan gøre det så elegant på computeren :sweat_smile:

2 Synes om

Årh fedt! Tak, det var da en kæmpe hjælp med det introbrev!!
Og ja, som de også selv skriver der, så skal man nok bare holde sin iver tilbage og vente med at købe bøger!!
Det bliver så spændende at starte!

2 Synes om

Jeg takker også lige for linket :grin::raised_hands:t2:

1 Synes om

Jeg vil anbefale jer kun at købe Genesers Histologi & Berne & Levy Physiology til første modul.

Farmakologibogen er det kun omkring 5 sider der er pensum og førstehjælpsbogen er spild af penge, da man får det hele foræret fra forelæserens slides. Jeg åbnede ikke en af de bøger en eneste gang.

I kan købe bøgerne hos SDU’s egen boghandel (academic books) eller spare en del penge og købe brugt. Facebooksiden “køb og salg af brugte bøger til medicin og klinisk biomekanik” er god og for dem på SDU.

2 Synes om

Tusind tak for svar!
Går ud fra du går på SDU (selvfølgelig haha) og ville lige høre om det er okay at jeg stiller nogle spørgsmål?

Ja, jeg startede i feb 2020. Fyr løs :blush:

Tusind tak, de kommer lidt random her:

Hvordan har der været på studiet indtil nu? Tænker både det med at have 2 1/2 måneder til at læse op på osv.

Hvordan forgik de første par dage på studiet? Tænker både studiestarten og de første par dage til undervisning?

  • hvordan var springet fra gym til uni synes du?

  • Hvad forventes der man ved på forkant. Har hørt lidt at der forventes at man en del på forhånd (ved ikke om det er sandt)

  • Hvilke fag var de sværeste i følge dig?

Er der noget man skal mentalt eller fysisk være forberedt og var der noget der kom som et chok?

der var vist det indtil nu :slight_smile:

Jeg kan godt lide studieordningen og synes det er en fordel, at eksaminerne ikke er så store som de andre universiteter, hvor man jo så også har et halvt år til at lære det og derfor forventes mere.

Jeg tillader mig lige at sætte et svar ind jeg tidligere har skrevet om den første tid på studiet:

"Når man starter, bliver man tildelt et socialt hold og et fagligt hold.
Det sociale hold er man på i en måneds tid, hvor man har to tutorer tilknyttet og laver sociale aktiviteter sammen (rustur, O-løb, spilleaften osv). Mener det består af ca 30 personer.

Det faglige hold skal man skrive studiestartsopgave med, hvor man får tilknyttet én tutor. Dette hold bliver opløst efter man har været til eksamen i SSO (ca. 1,5 måned inde). Det består af ca 15 personer, hvor man bliver delt i to, så man er 7 personer til at lave SSO’en.

Og til sidst har man også det hold, som varer studietiden ud og er det hold, man har holdtimer sammen med. Mange af personerne fra det faglige hold går igen her. Man er ca. 40 personer på dette hold."

De forventer ikke, at man kan super meget på forhånd. De forventer, at man kan kemi på B-niveau, men vi fik tilsendt et kemikompendie med hvad de forventer, at man kan, hvis man havde brug for at få det opfrisket. Og så forventer de, at du kan betjene et matematikprogram som fx Mable eller N-spire. Men der er ikke super meget matematik.

Jeg har haft meget svært ved eksamen på modul 2 (Bevægeapparatets Anatomi) og har dumpet den nogle gange og er ved at læse op til endnu et reeksamen-forsøg her i august.

Det er ikke for at skræmme, de fleste går igennem uden at dumpe noget, jeg har bare haft ret svært ved den eksamen.

Jeg havde tilgengæld nemt ved modul 1 og syntes, at det var en blid start.

Det der gør det anderledes fra gym er, at der ikke er nogen der tager en i hånden. Det er sindssygt forskelligt hvordan folk læser og der er ikke en rigtig måde at gøre det på. Nogle kommer ikke til undervisningen, nogle læser ikke i bøgerne, men ser kun youtube-videoer og kigger slides fra undervisningen fx.

Man skal finde sin egen teknik og det kan tage tid. De afholder et studieteknikskursus, nogle uger efter I er startet. I får mere info om dette. Det kan jeg anbefale at tage til.

Jeg håber, at du kan bruge svarene og er blevet lidt klogere på studiet!

8 Synes om

Tusind tak for svaret Tammi og kunne helt klart bruge det til noget :slight_smile:
Jeg tror jeg Aller mest er bekymret for det social der jeg er virkelig introvert og er bange for at jeg slet ingen studiegruppe kan finde haha
Men igen, tak for svaret og held og lykke med din kommende eksamen

1 Synes om

Det skal du nok klare! Der er mange der finder sammen med dem fra deres faglige hold. Det var sådan jeg fandt min studiegruppe

1 Synes om

Okay, fedt glæder mig

Ville bare lige være sikker på at jeg har forstået korrekt, er alle de her bøger kun til modul 1?

Jeg starter også på SDU 1. september.
Jeg har haft lidt samme frygt som dig. At man ender med ikke at have nogen studiegruppe.

Men jeg tror når vi først er startet, så kommer det nok helt naturligt. Der er jo både det sociale hold og det faglige hold vi kommer på. Og jeg tænker ikke at du skal være bekymret fordi du er introvert - der skal nok være en ekstrovert type som hiver dig med i gruppen hvis du selv synes det er svært :grin:

2 Synes om