Jeg bliver så vred! (mht. den nye karakterskala!)

JEG bliver så vred over den nye karakterskala. Har lige indsendt min ansøgning ind til medicin på både KU, SDU & AU.

Jeg troede fejlagtigt (til min store irritation), at jeg havde et snit på 9,9, idet mit eksamensresultat blev 9,6 + gennemsnitsforøgelsen takket være mine tre højniveau.

Standby-plads på KU var i mit hovede meget sandsynligt. Jubii - intet flytterod!

Men næh nej. Jeg har lige opdaget, hvilket egentlig er logisk nok et eller andet sted, at de 9,6 bliver omregnet til den nye skala, hvorved jeg får et snit på 9,4. Til sidst ender jeg med et snit på 9,7!

Jeg må så sige, at jeg nok stadig er heldig, for det er også et nice nok snit. Men hvor er det stadig irriterende! Jeg har to veninder; den ene har 10 i snit + tre højniveau og den anden 10,1 i snit og VUPTI - så har de hver især et snit på 10,5 og 10,4! De søger begge medicin, og idet de fleste mennesker der søger dertil har et temmeligt højt snit (i hvert fald sidste år) vil det generelle snit til medicin jo blive trukket godt og grundigt op i den høje ende!

Dem der har et højt snit har jo HELT KLART også brug for et lidt højere end det de allerede har!!

Jeg bliver simpelthen så sur. Det føles så uretfærdigt… Men det hele kommer så igen an på, hvor mange med så høje snit søger ind. Og noget siger mig bare, at de fleste har forberedt sig på et højt snit i år på medicin og derfor har knoklet i 3.g. - derved har de fleste formentlig også opnået et højere snit.

Ved godt I ikke kan gøre så meget osv… men jeg måtte lige dele mine tanker med jer :roll:

Jeg kan umiddelbart ikke se hvordan omregningen mellem karakterskalaer forringer dine chancer for at komme ind.

De ledige pladser bliver givet til dem med det højeste snit. De 100 bedste personer efter omregningen vil være de samme som er blandt de 100 bedste før omregningen.

Det forudsætter selvfølgelig at alle der søger ind skal omregnes til den nye skala.

Måske kan tillægget for 3 højniveaufag forstyrre lidt. Jeg ved ikke hvordan det beregnes. Jeg tror bare ikke det er det du hentyder til.

Hej…

Jeg tror ikke, at den metode, du brugte, er rigtigt!!

Jeg tror ( er ikke sikker), at man først skal omregne sit snit efter at gange sit snit med 1,3…

Altså dit endelig snit ( efter korrigering) er 9,9 og det bliver til 10 ved omregning!

Min pointe er, at man muligvis ikke skal omregne sit snit, førend man ganger med 1,3…

But Hope 4 tha best
:smiley:

Hej
Ja… jeg kan heller ik lige se hvad problemet er…
Dine veninders snit bliver vel også omregnet til den nye ordning, således at det er sammenligneligt…
Hvis ikke, går jeg da ud fra at man vil lave 2 forskellige måder at udvælge på, hvor det så kun er halvt så mange ved hver… således at det fx er de bedste 50 fra den gamle skala og de 50 bedste fra den nye skala…
Helt uretfærdigt kan det ikke være… selvom det tit kan føles sådan…
:o )

Hej!

[quote=“señorita”:3ca5lfzv]JEG bliver så vred over den nye karakterskala. Har lige indsendt min ansøgning ind til medicin på både KU, SDU & AU.

Jeg troede fejlagtigt (til min store irritation), at jeg havde et snit på 9,9, idet mit eksamensresultat blev 9,6 + gennemsnitsforøgelsen takket være mine tre højniveau.

Standby-plads på KU var i mit hovede meget sandsynligt. Jubii - intet flytterod!

Men næh nej. Jeg har lige opdaget, hvilket egentlig er logisk nok et eller andet sted, at de 9,6 bliver omregnet til den nye skala, hvorved jeg får et snit på 9,4. Til sidst ender jeg med et snit på 9,7!

Jeg må så sige, at jeg nok stadig er heldig, for det er også et nice nok snit. Men hvor er det stadig irriterende! Jeg har to veninder; den ene har 10 i snit + tre højniveau og den anden 10,1 i snit og VUPTI - så har de hver især et snit på 10,5 og 10,4! De søger begge medicin, og idet de fleste mennesker der søger dertil har et temmeligt højt snit (i hvert fald sidste år) vil det generelle snit til medicin jo blive trukket godt og grundigt op i den høje ende!

Dem der har et højt snit har jo HELT KLART også brug for et lidt højere end det de allerede har!!

Jeg bliver simpelthen så sur. Det føles så uretfærdigt… Men det hele kommer så igen an på, hvor mange med så høje snit søger ind. Og noget siger mig bare, at de fleste har forberedt sig på et højt snit i år på medicin og derfor har knoklet i 3.g. - derved har de fleste formentlig også opnået et højere snit.

Ved godt I ikke kan gøre så meget osv… men jeg måtte lige dele mine tanker med jer :roll: [/quote]

Jeg forstår godt din umiddelbare frustration over, at være “faldet” i snit, men som de andre påpeger, vil alle andre ansøgere også få deres gennemsnit konverteret til den ny skala. Som det så tydeligt fremgår af denne side, vil folk med et højt 13-skalagennemsnit tilsvarende have et højt snit på 7-trinsskalaen. En person med 9.6 (gammel skala) vil stadigvæk ligge højere placeret end én med 9,5. Derfor bliver du reelt ikke snydt, selvom det kan føles sådan. Og at folk med 9,9+ (gammel skala) får et “højere” 7-trinssnit kan du egentlig være ligeglad med - de ville jo være kommet ind før dig alligevel…

Op med humøret og nyd sommeren :slight_smile: Pøj pøj med den 28. juli!

[quote=“M-ali”:3ca5lfzv]Hej…

Jeg tror ikke, at den metode, du brugte, er rigtigt!!

Jeg tror ( er ikke sikker), at man først skal omregne sit snit efter at gange sit snit med 1,3…

Altså dit endelig snit ( efter korrigering) er 9,9 og det bliver til 10 ved omregning!

Min pointe er, at man muligvis ikke skal omregne sit snit, førend man ganger med 1,3…

But Hope 4 tha best
:smiley: [/quote]

Det er IKKE korrekt, det du skriver/tror. señorita har ret i at en evt. karakterkorrigering jvf. bonus A-reglen sker efter konvertering af det oprindelige 13-skalagennemsnit til den ny 7-trinsskala. Dette fremgår også af http://www.optagelse.dk, såfremt man vælger at ansøge digitalt.

Hej,

Er det i år man vil omregne sit snit efter den nye skala eller er det først efter september - så det kommer til at gælde sådan “rigtig” næste år?

Hvis det er i år vil hovedtallene i KOT stå efter den nye-skala el. den gamle skala? Og i hvilken hjemmeside kan man tjekke hovedtallene i KOT d. 27 juli 2007 om natten?

Håber på respons.

På forhånd tak.

[quote=“jelly”:2u25oq2b]Hej,

Er det i år man vil omregne sit snit efter den nye skala eller er det først efter september - så det kommer til at gælde sådan “rigtig” næste år?

Hvis det er i år vil hovedtallene i KOT stå efter den nye-skala el. den gamle skala? Og i hvilken hjemmeside kan man tjekke hovedtallene i KOT d. 27 juli 2007 om natten?

Håber på respons.

På forhånd tak.[/quote]

Så vidt jeg har forstået, er det allerede fra i år, at dit “gamle” 13-skalagennemsnit omregnes og anvendes under ansøgning. Derfor bør hovedtallene i KOT også være et udtryk for et gennemsnit efter den ny skala. Årets hovedtal publiceres oftest natten til den 28. juli på diverse nyhedsmedier såsom http://www.berlingske.dk, http://www.jyllandsposten.dk mm. Selve http://www.kot.dk opdateres først i løbet af den 28. juli (det var i hvert fald hvad jeg oplevede sidste år). Ellers plejer folk på studmed.dk at være vakse med at offentliggøre dem på forumet.

Okay, ja, det er rigtigt nok. Det er ikke ligefrem fordi at folk stiger i niveau i forhold til hinanden pga. den nye skala.

Men - når mit snit på den nye skala bliver 9,7 - svarer det så til 9,8 på den gamle? Læg mærke til, at når man konverterer fra den gamle til den nye er det nemt nok. Men der er nærmest nogle “huller” når man konverterer tilbage fra den nye til den gamle.

9,6 (på den gamle) svarer til 9,4 (på den nye)
9,7 svarer til 9,6
9,8 svarer til 9,8

Hvad svarer 9,7 på den nye så til? 9,75 = 9,8 på den gamle?

Men det er jo nonsens - man konvatere jo kun fra den gamle til den nye…

Det største “problem” er vel om 4-5 år - altså for de der afsluttede med et “gammelt” snit og vælger at søge ind om lad os sige 4-5 år. De får et problem, idet regeringen har lagt op til at mindst 10% skal have topkarakteren 12. Jeg tror ikke at 10% af de givet karaktere efter den gamle skala er 11+?. Med andre ord - man vil over de næste år se en stigning i snittet på mindst en 5% er mit skøn… jeg kan tage fejl…

Det er da ikke nonsense… Så fortæl mig hvad 9,7 på den nye svarer til? For det ved jeg ærligt talt ikke… :bash:

Som frold skrev, konverterer man ikke omvendt. Og hvorfor skulle man konvertere fra den gamle til den ny skala, for efterfølgende at konvertere tilbage igen? Konverteringsskalaen er jo udelukkende et redskab til førstnævnte. Derfor er det klart, at du vil opleve disse “huller”, når du anvender den på en anden måde end tiltænkt.

Desuden har frold ret i, at folk der vælger sabbatår får smæk over fingrene, hvis de ikke obs. på at ansøge rettidigt - dvs. inden de første “ny-skala” studenter springer ud qua 10%'s-reglen. Og adgangskvotienten vil højest sandsynligt også stige… fantastisk :?

Jeg ved godt, at man ikke konverterer tilbage til den gamle skala. Det ville klart ikke give nogen mening… men jeg kan bare ikke forstå hvad 9,7 på den nye skala så vil svare til på den gamle? Bare for at få en fornemmelse af, hvor jeg selv ligger. Jeg anser det som for værende et hul pt. :blink1:

Hvis du endelig skulle konvertere fra 9,7 fra ny til gammel vil det jo være 9,75, som jo strengt taget vil være 9,8, da 9,7 på nyskala vurderes højere end 9,7 på gammel skala - men det bør du ikke gå og spekulere i.

Og hvis du ikke er tilfreds er der jo altid karakterkommissionen eller Haarder himself :wink:

Nemlig, det sagde min logik mig også…

I’m gonna kill Haarder :cool1: Det er hans skyld, hvis det går galt for mig.

Altid dejligt at kunne skylde skylden på nogen… :smiley:

Det er lidt pres med den nye skala. Selvom den faktisk, nu hvor jeg har siddet og kigget alt muligt igennem om det, ikke er SÅ slem igen. Den gør os vist en del bedre stillet i udlandet bl.a. Hvilket jo også var en af de primære formål med den.
Det handler vidst bare om at vænne sig til den… Synes bare stadig ikke at et 9-tal kan sammenlignes med et 8-tal f.eks. Og den gamle skala sidder stadig klistret fast i hovedet på mig.

Det Frold mener er at det kan være ligemeget hvad 9,7 på den nye svarer til på den gamle. Man er jo gået fra den gamle til den nye skala, dvs. det er karakterer på den nye skala eller omregnet TIL den nye skala, der gælder.
Der er ingen fornuft i at beregne fra den nye til den gamle skala, da det ikke skal bruges til noget jo.
For dem der har karakterer efter den gamle skala, har de jo et gennemsnit. Det er deres snit efter gammel skala. Deres snit efter ny skal kan beregnes. Så har du både snit for gammel og ny skala.
Hvorfor skal der så regnes om fra ny skala til gammel skala. Det er der jo ingen mening i.

Det giver sikkert ikke mening mht. optagelse osv. - men jeg ville bare vide det for min egen skyld. Så jeg selv kan vurderer hvor jeg ligger. Men det er ligemeget nu!

Jeg troede fejlagtigt (til min store irritation), at jeg havde et snit på 9,9, idet mit eksamensresultat blev 9,6 + gennemsnitsforøgelsen takket være mine tre højniveau.

Standby-plads på KU var i mit hovede meget sandsynligt. Jubii - intet flytterod!

Men næh nej. Jeg har lige opdaget, hvilket egentlig er logisk nok et eller andet sted, at de 9,6 bliver omregnet til den nye skala, hvorved jeg får et snit på 9,4. Til sidst ender jeg med et snit på 9,7!

Som du kan se af ovenstående har du selv skrevet følgende:

Snit regnet ud vha. gammel skala: 9,9
Snit regnet ud vha. ny skala: 9.7

Okay?

Ja, og 9,9 som det oprindeligt ville være på den gamle skala, svarer jo ikke til 9,7 på den nye skala. Derfor tænkte jeg på, hvad 9,7 på den nye så svarer til? Det er i hvert fald under 9,9 - og er kommet frem til at det nok omkring 9,8 på den gamle.

Så ved jeg hvad 9,7 på den nye svarer til på den gamle, og mit gennemsnit på den nye skala giver hermed lidt mere mening for mig, da jeg har lidt problemer med skalaen mht. gennemsnitsomregning.

Du modsiger dig selv…
Tror du ikke bare at det er nemmere at lade “de prof.” regne det ud… For lige meget hvad, er der ikke rigtig noget at gøre ved omregningen… om det så er retfærdigt eller ej… såe…