Ja, man kan altså godt blive sigtet

http://www.beredskabsinfo.dk/nyheder/20 … estop.html

Det skulle da bare mangle at man ikke blev det…læge eller ej - man hjelper da et medmenneske i sådan en situation??? Hvis det drejde som en VIRKELIG ulækker, klam , illelugtende, opkastende, alkoholiker av en gadevandrer så ok - jeg kan godt forstå at det ikke frister…meeeeen det er da ligevel ikke ok at lade være? Eneste gyldige grund til at undlade HLR vil, efter min mening, være at det er åbenlyst personen ikke kan reddes…

Alle burde gå med en face shield i lommen…

Måske du skulle starte en netshop og sælge dem billigt … :smiley:

hehe helt enig… de er faktisk ret dyre… det kunne være man kunne få et medicinal firma til at sponsorere lidt…

men jeg er bestemt enig… man burde helt klar have sådan en i sit nøglebundt.

Hvis der lå en marginaliseret eksistens med TB/hepatitis-stigmata i klinisk hjertestop, ville jeg støtte mig til devisen om, at hjertemassage er langt vigtigere end kunstigt åndedræt.

Til OD’erne nede ved kirken, kan man klare sig med en gang Naloxon 0,8mg i.m. - men så er det måske nemmere at købe et face shield :roll: Man skal i hvert fald ikke forvente at få 2 flasker rødvin til jul, hvis man nakker et fix fra en stakkels misbruger.

Det er ikke noget særligt rart dilemma at stå i, hvis patienten ligger frådende på jorden med en sprøjte i den ene arm, sølet ind i opkast og andre kropsvæsker… :frowning:
Kunne man ikke overtale FADL, et medicinal firma, Falck el. lign. til at være sponsor…?? (ved godt det er et lidt tomt spg men aner ikke om det er utopi at tro…! :0)

Face shield produceres af Lærdal, de er ikke ret dyre… I Norge får man også købt dem på apoteket, der koster de 10-20kr. Hvis en hel klasse/hold bestiller direkte fra Lærdal, tror jeg det ville blive endnu billigere.

Og mund-til-mund vil altid være en ubehagelig oplevelse - uanset om det er en narkoman eller gamle bedstefar, eller naboens 5år gamle datter…

Hej - ja jeg ville nok også have svært ved at holde mit eget opkast tilbage, i tilfælde af mund til “bræk”… Og jeg tror ikke det ville bidrage til 1. hjælpen… Jeg har tidligere overvejet hvad jeg selv ville gøre i den situation og dyrt eller ej har jeg taget denne disskusion som startskud til at købe en nøgle dippedut… jeg tror jeg vil blive glad for det i længden…

http://www.medshop.dk/product_info.php? … cts_id=136

Nu med Énvejsventil, der Hindrer direkte kontakte med patienten ( for det kan vi ikke have…) ja og endda Elastikbånd omkring ørerne.

Glædelig jul… :smiley:

[quote=“koch”:2sp7wav6]hehe helt enig… de er faktisk ret dyre… det kunne være man kunne få et medicinal firma til at sponsorere lidt…

men jeg er bestemt enig… man burde helt klar have sådan en i sit nøglebundt.[/quote]

Øhhhh
er 65 kroner dyrt for at undgå fremmed bræk?
I say not

http://www.laerdal.dk/ evt
http://www.laerdal.dk/document.asp?docID=1112671

Man kan snakke med Leif Henriksen, som er country manager i danmark.
Alternativt kan man få som bedkrevet ovenover få Astra eller et ligende firma til at spondsorere.

mvh
svend

Det Faceshield fra medshop i nøglering. Slutter det tæt ved næsen eller munden ?

nej, et faseshield er kun en barriere, man skal selv holde tæt

I skal være opmærksom på at face shield ikke er egnet til “våd” genoplivning - dvs blod og andet snask kan sive igennem filteret… Jeg erfarede dette på den mest ulækre måde i marts sidste år, da jeg pludselig fik munden fuld af patientens blod… :censored:

Lærdal har bekræftet at filteret i face shield ikke beskytter mod væsker, og kommer til at ændre formuleringen i pakningsvædlegget således at dette fremgår (hvilket det ikke gjorde forud for ovenstående).

Moralen er - brug en maske med envejsventil; snøgg etc. Dog er face shield ypperlig til "tørr"genoplivning. :bash:

Forøvrig godt nytår til alle!!!

Det kan godt være, jeg har misforstået det, men hvad er ideen i det Faceshield, hvis det ikke beskytter mod kropsvæsker?

Og hvordan holder man det fast samtidig med at man skal holde pts mund lukket, nakken bøjet bagover og desuden puste ham/hende i næsen?

[quote=“AstridK”:d9pmsm6k]Det kan godt være, jeg har misforstået det, men hvad er ideen i det Faceshield, hvis det ikke beskytter mod kropsvæsker?

Og hvordan holder man det fast samtidig med at man skal holde pts mund lukket, nakken bøjet bagover og desuden puste ham/hende i næsen?[/quote]

Det var også min tanke bagefter… Face shield egner sig som sagt fint ved f.eks hjertestop hvor plastdugen hindrer direkte kontakt mellem dig og patienten, filteret vil angiveligt hindre bakterier/virus at slippe igennem (dog vil jeg jo påstå at en forkølelse ikke umiddelbart er det jeg er mest bange for i en sådan situation… :wink: ). Filteret vil også give en kortvarig beskyttelse mod evt opkast før det trænger igennem.

Jeg var ret frustreret efter den oplevelse jeg havde, jeg troede jo at masken skulle beskytte mig - og jeg skrev derfor et brev til Lærdal med spørgsmål om hvordan de kunne skrive i brugsanvisningen at “Face shield beskytter førstehjælperen mod smitte under mund-mund” når filteret åbenbart ikke var tæt mod blod. Jeg fik da altså til svar at face shield kun beskytter mod bakterier/virus i udåndingsluften, og ikke er ment at holde væsker væk, men at brugsanvisningen skulle ændres som en følge af min henvændelse. Jeg har efter dette kastet mine face shield (får dem gratis i Røde kors) og købt en maske med envejsventil.

Lægen er nu blevet frikendt fra anklagen om ikke at hjælpe en person i nød: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/01/27/141425.htm

Som jeg har forstået historien drejer det sig om en læge der har set en (fuld) mand falde om i vejkanten, været ude og vurdere situationen, og har vurderet at det ikke har været akut, derefter kørt videre til sin konsultation hvor han har ringet efter en ambulance til manden, der så har fundet ham død. Uheldig sitation.

Sagen har været fremstillet i medierne som at lægen konstaterede hjerte- og respirationsstop i selve situationen og derefter undlod at give førstehjælp.

Hvis det derimod er som Jensemand skriver, så er det jo en helt anden sag.

Af ovenstående 2 forklaringer hvilken sælger så bedst? :wink:

… og hvilken er rigtig?

  • Mikkel

[quote=“mgybel”:1lu9434u]… og hvilken er rigtig?

  • Mikkel[/quote]

Alle pt.klager offentliggøres på deres hjemmeside!

http://www.pkn.dk