IMCC Uland - kvalifikationer

Jeg har en stor drøm om engang at blive sendt ud med f.eks. Læger Uden Grænser - måske lidt en kliché, men det må man jo selv om. :wink:

Jeg har søgt lidt på nettet, og er i den forbindelse stødt på IMCC Uland, hvilket jeg synes lyder meget spændende. :smiley:
De får mellem 20 - 50 ansøgninger om året, og derfor er der jo rift om pladserne.
Er der nogen der har været udsendt med IMCC Uland, eller andre, som ved hvordan optimerer sine chancer?
Evt. nogle ting man kan lave i sin gymnasietid…

Meld dig ind i IMCC når du starter på studiet… Der findes masser af undergrupper i IMCC både i kbh og århus - og sikkert også odense. Meld dig ind her - og lav noget frivilligt arbejde - det er vejen til udsendelse/praktik. Tror IMCC Uland er i københavn. I Århus er der en gruppe i IMCC der hedder PIT (praktikant i troperne) som arbejder med at sende studerende i praktik i troperne.
I Århus er det ikke så vanskeligt at komme afsted… Min læsemakker og en veninde er i Ghana lige nu - i praktik formidlet af PIT. Tre andre studiekammarater skal til Zimbabwe til maj - et praktikophold de selv har arrangeret.

Jeg er selv med i IMCC’s Masanga gruppe i Århus. Jeg skal til Masanga i Sierra Leone til maj og 4 måneder frem. Jeg skal arbejde på en fejl- og underernæringsklinik primært, og på hospitalets øvrige afdelinger. Og jeg glæder mig… Jeg tror nu ikke jeg skal være “katastrofe”-læge i fremtiden, og har heller ikke nogen forventning til at kunne redde afrika. Tager afsted for at få en oplevelse for livet og for at forbedre mine kliniske evner.

Hvis du vil afsted og lave frivillig humanitært arbejde før studietiden så kan du tage afsted med eks. mellemfolkeligt samvirke eller andre organisationer. Har ikke selv prøvet det, men hørt fra nogle der har haft en positiv oplevelse med det.

Du er velkommen til at skrive til mig hvis du vil vide mere…
/Birgitte

Hvis du skal udsendes med IMCC (som naturligvis er i alle 3 med-byer) kan du opnå fordel ved at have arbejdet for dem 1 år inden udsendelse… Det giver dig fortrinsret til de steder du søger, frem for folk der ikke er medlem af IMCC.

De fleste ting kræver at man har bestået 8. semester, hvilket er vigtigt lige at have for øje :slight_smile:

Mange tak for de gode svar… :smiley:

Ved I hvad det frivillige arbejde i IMCC går ud på?

Jeg vil gerne udsendes med det her program:
http://imcculand.dk/bliv-udsendt

Hvilke ting kan man gøre for at opkvalificere sig?

Det frivillige går mest ud på at holde foredrag, og lokke andre til at være medlem af imcc… Det kan dog også være at give seksualundervisning eller førstehjælp til folkeskoler, bamsehospitalet og andre ting - kunne forestille mig, men er ikke sikker, at man skal være studerende i en sundhedsvidenskabelig retning…

Du må nok skrive direkte til IMCC og spørge dem ad :slight_smile:

Hej igen…
Jeg går ud fra at du går i gymnasiet nu? Så er der ret lang tid til du kan komme ud med IMCC Uland da der kræves at man har gennemgået sin første kliniske del - i århus skal man altså være færdig med 8 semsester (altså først 4 år efter at er startet på medicinstudiet).
Lige nu: sørg for at få tilpas gode karakterer så du kan komme ind på studiet uden at kæmpe med kvote 2. Lav noget frivilligt arbejde allerede nu - eks. dansk røde kors, spejder, i din fodboldklub, lektiehjælp - det kan være så meget - og viser at du er interesseret i at lave frivlligt arbejde. Tag ud og rejs - tag på en længere tur efter gymnasiet - så kan du også finde ud af om du overhovedet kan lide at være væk hjemmefra i lang tid og leve under andre himmelstrøg.

Frivilligt arbejde i IMCC er mange ting og afhængigt af hvilke grupper man evt er i, men eks: fundraising, arrangerer kurser for øvrige studerende, skabe det netværk der gør at andre kan blive sendt ud (og en selv på et tidspunkt), møder (masser af dem :slight_smile: ), og meget andet…

/Birgitte