Hyperhidrosis og medicinstudiet

Jeg lider af hyperhidrosis på hænder og fødder, vil det være muligt at gennemføre studiet?

Hvorfor har du en forventning om det skulle begrænse dine evner for at gennemføre studiet?

Jeg ser det mest som en udfordring, når jeg skal være i klinik i forhold til operationer, hvor jeg kan have meget svært ved at få handsker på, grundet fugtige hænder, hvilket nok bliver en udfordring i forhold til at være fuldstændig steril.
Jeg ser det som sådan ikke som en udfordring, når jeg er færdiguddannet, da jeg forestiller mig et speciale inden for almen medicin eller psykiatrien, men mere vejen derhen :slight_smile:

Du er næppe den første. Hvilken løsninger der er ved jeg ikke.

Men sådan et par dobbelt handsker - det giver hos alle en mindre pool af vand - der kan løbe ned af armen inden under overtrækskittel. Heldigvis kan du nemt skifte tøj…

Jeg ville ikke være bekymret - det er generelt en stor grad af fleksibilitet bare man spiller med åbne kort, så der er stor forståelse. Måske der også er nogle kreative løsninger der ude.

Der er folk med “større” udfordringer der fint har klaret sig gennem studie.

Så lad dig ikke begrænse…

1 Synes om

Jeg lider selv af hyperhidrosis på hænder og fødder og kan bestemt godt forstå dine bekymringer. Specielt på medicinstudiet, hvor du kommer til at bruge dine hænder rigtigt meget, kan konstant klamme, fugtige og iskolde hænder være invaliderende.

Som Frold også nævnte så er det vigtigste nok at du er åben omkring det, samt at du forstår og affinder dig med din sygdom. Nu ved jeg ikke hvor slemt det er for dig, men der er nok nogle ting der kommer til at være en smule anderledes. Studiet kræver ikke kun at man skal have handsker på, men også at man skal rører ved patienter når man hilser og undersøger dem, rører ved glatte fantomdukker samt konstant afspritte ens hænder 100x dagligt ude i klinikken (sprit + sved = klistrende hænder der aldrig tørrer ud). Og selvom vi befinder os i den digitale verden skal vi stadigvæk nogle gange udfylde papir (også nogle gange til eksamen), og der er ikke noget bedre end at aflevere vådt eller evt. krøllet papir grundet sved. Derudover vil du måske også finde det svært at bruge enkelte instrumenter fordi dine hænder er meget glatte, samt syntes det er pinligt at efterlade ens fingeraftryk på instrumenter osv. som andre skal bruge.

Jeg klarede mig dog gennem medicinstudiet. Jeg skulle bruge ekstra tid på at tage handsker på til operationer, og skulle gøre det på en lidt anderledes måde. Sørgede også for at gå til operationer om morgenen da jeg underligt nogle havde mindre sved på det tidspunkt. Når jeg hilste og undersøgte patienterne forklarede jeg dem altid at jeg havde meget kolde og fugtige hænder, har endnu ikke mødt nogle som ikke ville jeg undersøgte dem af den grund. Kan også være en fordel at undersøge patienter med handsker på, da man vil have mere selvtillid til at bruge tid på at trykke på abdomen eller finde lymfeknuder på halsen når man ved at patienten ikke vil kontakt med ens svedige hænder. At man skal afspritte ens hænder kan man nok ikke slippe udenom, men der er håndvaske overalt på hospitalerne man kan bruge imellem patienterne. Lægerne og sygeplejerskerne plejer at kunne forstå ens situation.

Ellers må man bare krydse fingre for at der en dag dukker en behandling op som kan fikse ens problem (der virker til at komme noget nyt hvert år). Du skal ikke være bekymret for at klare dig igennem medicinstudiet, du kommer nok til at få nogle udfordringer, men det er sagtens noget man kan komme igennem.

4 Synes om