Hvornår er man for ung til kvote 2?

Hej alle jer herinde!
Jeg har et brændende ønske om at komme ind på medicinstudiet i år! MEN jeg er “kun” 18, og jeg fylder 19 til april. Jeg mener dog ikke selv at min alder er en begrænsning, men nærmer en fordel! Hvor meget betyder alderen egentlig nu hvor jeg søger ind til sommer? vil jeg være for ung, og blive valgt fra?
Af erfaring kan jeg komme op med;
arbejdet frivillig 2 år i en fritidsklub inden gymnasiet start, arbejdet i mine ferier som klinikass. hos en tandlæge i alt ca. 280 timer, arbejder frivilligt på et aktivitetscenter på et plejehjem 2 gange ugentligt, og starter i næste uge 35 timer ugentligt på et andet plejehjem, derudover har jeg gået på en idrætshøjskole. På det mere “personlige” stadie har jeg været med til at pleje min dødende morfar i 8 mdr, han døde hjemme hos os, og jeg var med til at følge hans sygdom fra start, gennem alle terapierne, til sidste åndedræt (dette lå oven i min læseferie og studentertid).
udover mit arbejde på plejehjemmet læser jeg kemi på b(det ved jeg godt at de ikke vægter så højt, ihvertfald på SDU, men jeg gør det også for min egen skyld).
Ydermere jeg arbejder jeg engang immelem som barnepige, og skal til at starte noget dans i en aftenklubsordning på den fritidsklub jeg arbejdede frivilligt.

I gymnasiet gik jeg på en forsøgsklasse, dvs. jeg hade matematik og biologi på højniveau i alle 3 år. Ydermere havde vi meget projektorienteret og tværfagligt arbejde. vi havde et sammenarbejde med DMU. Dette er en af de grunde til jeg søger ind på SDU på 1. priotet. Men er dette vigtigt for ansøgningen?

Jeg håber i kan give mig en nogenlunde vurdering af mine chancer! jeg er i fuldgang med at færdiggøre min motiveret ansøgning, som jeg også har tænkt mig at lægge op her på siden(hvilken har hjulpet mig SÅ meget)!

På forhånd mange tak
Aki :slight_smile:

ps. ydermere kan jeg tilføje at jeg er tosproglig. Hvilket har gjort at jeg er vokset op med 2 kulture, som jeg mener vil gavne mig som færdiguddannet læge. Jeg er vant til at omgås mennesker fra forskellige religioner og kulture, er dette nødvendigt at tilføje i min ansøgning?

Hvad blev dit gennemsnit?? og har du prøvet at søge kvote 1??

Jeg skal ikke gøre mig klog på dette, da kvote 2 ikke er det, jeg er mest inde i. Men jeg tror da alder spiller en vigtig rolle. Uden at vide det, tror jeg måske det kan blive svært, men der er jo ikke andet en at prøve… Det skader jo i hvert fald ikke… Så held og lykke…

Mit snit blev 8.8, men det spiller forhåbentlig ikke nogen rolle? især ikke hos SDU?!
Men jeg prøver at søge ind på kvote 2, og krydser mine finger, så godt som jeg nu kan.

Er der ikke noget med at nogle aktiviteter udført før 18 år ikke tæller? Eller måske ikke sådan på SDU… Det er i hvert fald lige værd at undersøge!

Jeg tror ikke at din alder ligefrem er en fordel. Jeg er 21, og jeg er vist i den unge ende af ansøgerfeltet. Men go for it! Det gør jeg :smiley:

Jo, jeg har prøvet at undersøge det med alderen, på SDU står der ikke noget om aktiviteter udført under 18, jeg har ihvertfald ikke fundet noget.
Jeg er bare blevet mere og mere usikker på det med alderen, det er jo trods alt kun et tal!
Det er da også lidt mærkeligt hvis man vil have studerende ind på uddannelserne så hurtigt som muligt, og så alligevel vælger de yngre fra!

Er det ikke politikerne som vil have folk hurtigt igennem og ud på arbejdsmarkedet? Universiteterne er vel mere interesserede i at folk gennemfører. De kører jo på taxameterordning :slight_smile:
Og der er vel, uden at have nogen statistik at have det i, flere der gennemfører desto ældre de er. Mere modne, mindre villige til at spilde deres tid osv… Vil jeg tro.

Jo det er rigtig at det er politikerne, men den gør indstillingen ikke mindre vigtig.
Statistisk set kan det vel tænkes at jo ældre jo sørre procentdel der gennemføre, men jeg vil påstå at en 19årig og 21 årig kan være lige modne, det er vel ens erfaringer derafgører hvor modnet man bliver? ikke nødvendigvis om man har lavet det samme arbejde over en længere perisonde. Det gør vel en bare mere rutineret.
jeg håber bare at de ikke vægter min alder så højt.

Der er vist noget med at over 9 i gennemsnit, tæller et hvis antal point, og et gennemsnit under 9 tæller et hvis antal piont… Men dette gælder jo vist kun det antal piont, der skal til, at man kan komme i betragtning til kvote 2. Dette kan man selvfølgeligt kompentsere for, ved at lave andre “ting” der giver point…

Men det kan du vist læse mere om her, selvom du nok allerede har gjort det… http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=2169

Det med gennemsnittet, var nu også bare for at høre om du havde en chance ved kvote 1…

Jeg tror ikke at der er noget som tæller noget som helst antal point på SDU?

Jeg håber godt nok ikke at alder er en af de vægtigste ting. Det tror jeg heller ikke det er, men jeg ser det bestemt ikke som nogen fordel. Men måske jeg tager fejl- det er bare mit indtryk.

Der er jo stor individuel forskel på alder og modenhed, så vi må jo bare satse på at blive indbudt til samtale så vi får chancen for at give et godt indtryk. Man må vel bare udtrykke sin modenhed i sin MOT.

Men jeg må da sige at jeg er blevet væsentligt modnet siden jeg var 19.

http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=2169

Hvad der IKKE har betydning for vurderingen i kvote 2

“Syddansk Universitet foretager vurderingen i kvote 2 ud fra de ovennævnte kriterier, og ikke andet. Der bliver altså ikke skelet til faktorer som ansøgerens prioriteringsrækkefølge, eller hvilken slags adgangsgivende eksamen ansøgeren besidder, når ansøgerne vurderes. Når det er konstateret, at ansøgerens eksamen lever op til adgangskrav og minimumsbetingelser, kigges der ikke på eksamensgennemsnit eller karakterer i enkelte fag, i kvote-2 vurderingen.”

Med andre ord: Så længe du har over 8,0 er du kvalificeret til at blive vurderet. Så er det bare din MOT og dine erhvervede kvalifikationer som tæller i helhedsvurderingen.

Ja jeg har prøvet kigge på den side, og der står netop ikke noget om alder, hilket hat forundret mig.
Jeg mener heller ikke at der er poientsystem på SDU, det fik jeg ihvertfald afvide på åbenthus.

Det er der heller ikke. Udelukkende en helhedsvurdering. Spørgsmålet er så hvor stor en del af helheden ansøgers alder er :slight_smile:

ja det er netop det :slight_smile:

Der bliver ikke kigget på alderen i kvote 1, idet denne udelukkende baseres på karakteren.

Men det vil nok være dumt at satse alt på at komme igennem kvote 2 i så ung en alder.
En ting er “selve den unge alder”, men det der er vigtigere er jo den erfaring du kan tilegne dig… Du skal jo regne med at der er en masse andre - og ældre - end dig der søger… der så har de flere års erfaring at trække på og dermed har mere at fortælle om. Desuden er der jo en forskel på aktiviteter før sit 18. år og efter… mht. ansvar osv. Så det tror jeg også kunne have noget at sige…
Du har nået en masse allerede… men du skal regne med at de fleste af de andre der søger, er lige så motiverede som dig… og at de så har alderen som et plus… ikke pga. selve alderen… men fordi de har flere års erfaringer at trække på end dig…

Ikke desto mindre er det da en ærlig sag at prøve… hvem ved… måske er DU den heldige i denne omgang… Hvis man brænder for at komme ind, skal man bare give det et forsøg…

Mit forslag er at du ringer og taler med studievejledningen på sdu og forklarer dem din sag og taler lidt med dem om generelt forventninger til kvorte 2 ansøgere mv. De kan ofte fortælle dig en lille smule mere end det der er tilgængeligt på nettet…

Held og lykke…

PS. Så vidt jeg ved, er der ikke et pointsystem på SDU… den personlige samtale + test er jo nærmest et substitut for point-systemet.

Hej med dig!

Jeg vil bare sige GO FOR IT!
Lad være med at bekymre dig for meget om din alder…
Det handler hovedsagligt om de erfaringer du har gjort dig og din motivation/begrundelse for hvordan de kan gøre dig godt ved medicin-studiet og i arbejdet som læge. Du skal kunne forklare hvordan du kan bruge dine erfaringer og hvorfor du har valgt de ting som du har…

Jeg var selv 19 da jeg søgte kvote 2 sidste år, 1 år efter jeg blev student… Jeg var ligesom dig utrolig nervøs både hvad angår min alder og i forhold til alle de andre ansøgere som havde lavet meget mere end jeg!
Men jeg blev indkaldt til samtale + test og kunne knap en måned efter, få den glædelige nyhed om jeg var blevet optaget på SDU som også var min 1.prioritet!

Så vil bare sige go for it… Du kan altid prøve igen! Hvis nu du ik blir optaget kan du altid høre dem om hvad du kan gøre for at øge dine chancer… “Hvad der var galt” Og derefter gå målrettet efter disse ting og bruge tiden optimalt og nå alle de “pointkriterier” du kan…

Men prøv at søg i år, det skader jo ikke!
Måske er du én af de heldige :smiley:

Så kom I gang med at få skrevet din motiverede ansøgning, få andre til at læse/rette den igennem… læs på hjemmesiden for UNI’erne hvad de ønsker beskrevet og gør dit bedste for at opfylde deres krav!

Held & lykke!! :smiley:

/Lilje

Oh det var dejligt at høre at det kan lade sig gøre, tak for det Lilje. Jeg prøver jo lige meget hvad!
hvad havde du lavet inden du søgte ind?

“Mit snit blev 8.8, men det spiller forhåbentlig ikke nogen rolle? især ikke hos SDU?!”

Det kræver nu 9,8 i eksamenssnit jf. optagelse gennem kvote 1 på SDU.

Taler du derimod om kvote 2 - da er svaret nej.

Alderen kan være en forhindring set udfra perspektivet, at andre måske har haft en længere tid til at tilegne sig “erfaringer”, som giver bedømmelsen af ansøgningen positiv karakter. Om end - hvis jeg var dig - ville søge i år - som næste år.

Held og lykke.

1 Synes om

Hej Akikam

Jeg havde samme bekymring da jeg søgte ind på kvote 2 da jeg også kun var 19 år, men det hindrede mig i hvert fald ikke i at blive optaget, for det blev jeg på SDU.

Det lyder til at du har lavet mange spændende og relevante ting som kunne hjælpe dig meget. Men ellers så bare prøv lykken…det kan i hvert fald ikke skade, og ellers kan du jo bare søge næste år, men der skal gøres opmærksom på at kvote 2 bliver reduceret til 10% fremfor 50% nu.

Hvis du ellers har brug for hjælp så bare skriv til mig på min private mail [email protected]

Zeddy (Zeinab)

Sidste år læste jeg kvote 2 ansøgninger igennem på SDU og gav dem point ud fra forskellige kriterier. Der blev ikke skelet til alder eller karakterer på det niveau. Jeg vil umiddelbart tro, at man sagtens kan komme til samtale uanset alder, så længe ansøgningen og de pointgivende aktiviteter er til det. Ved selve samtalen er det mit indtryk, at alle bliver “nulstillet” således forstået, at man derfra udelukkende vurderes på selve samtalen, og der kan jeg forestille mig at modenhed bliver vægtet, hvorfor alderen som sådan egentlig bliver ligegyldig. Men det er vel klart for de fleste, at en 25 årig alt andet lige, vil fremstå mere moden end en 19 årig, så hvis de to klarer sig lige godt på alle områder fraset dette under samtalen, vil de jo nok vælge den mere modne.

Hvorom alting er: Søg dog ind istedet for alt det der ævl. De, der søger, har chancen for at blive optaget.