Hvorfor hvorfor!

Puha, synes det er lidt hårdt det hele, synes kun man hører om alle de dårlige sider af turnus mht nummer, flytte, børn osv.
Det er og bliver lidt hårdt at høre alle de ulykkelige historier, når man kun går på 3 sem.
Jeg er ved at blive helt bange for hvordan det kommer til at gå mig…! I må endelig ikke misforstå mig, jeg føler med alle dem som står i den situation, men Fuck lige nu glæder jeg mig ikke til at blive “læge” :cry:

Folk skal bare betragte turnus som en del af uddannelsen. Du har vidst det siden du startede at det var realiteterne.
Så indstil dig på at turnus er en del af din uddannelse, og mest fair for alle på nuværende måde. Lige meget hvilke forslag vil lodtrækning altid være mest fair, men samtidig den man kan ærge sig mest over…
Og du er kun på 3. sem. der burde være andre ting at bekymre dig om…

Det er rigtigt, at man hele tiden har kendt vilkårene, men kan du nævne et eneste andet fag, hvor man bliver tvunget til at flytte 400 km væk uden at få nogen som helst kompensation for det? hvor man bliver tvunget til at arbejde 60 timer om ugen? hvor der er gummiparagrafer, der sætter enhver arbejdsmiljøregel ud af kraft?

Nej vel…

  • Mikkel

Lav noget andet eller hold op med at tude…
60 timer om ugen er vel kun fair når vi har en over 6 års uddannelse, som koster over en million.
Mange folk bliver nødt til at flytte rundt i landet for overhovedet at få arbejde, så fordi vi skal flytte i 1 1/2 år, hvilket man har kunnet planlægge i 6, og derefter kan søge hvor man vil, er luksus.
Stop med at tude, accepter forholdene, og planlæg efter det…
Arbejdsmiljø og gummiparagraffer–> se ovenstående svar…

"Stop med at tude, accepter forholdene, og planlæg efter det… "

Jamen det er da en fantastisk holdning. Hvorfor skal læger finde sig i dårligere arbejdsforhold og tvangsdeportering bare fordi vores uddannelse koster mere? Hvorfor må man ikke brokke sig over dårlige vilkår og prøve og ændre dem?

Ad gummiparagraffer:
Det kan I takke jeres fagforening for, de (FAYL) har tilgengæld for dårlig løn fået indflettet nogle mere eller mindre ubrugelige regler om arbejdsmiljø/vagtbelastning mv., som i praksis er umulige at administrere.

Man kan godt komme ud for at arbejde 60 timer/uge, men det er ikke normen alle steder, og i mange tilfælde vil man skulle afspadsere efterfølgende (hvilket er en plage!). Der er masser af andre jobs, hvor man arbejder 50-60 timer ugentligt, men så er løn/goder også derefter.

Min holdning til det her er, at lønnen skal svare til arbejdstiden, og så skal arbejdsgiver nok finde ud af at regulere arbejdsbelastningen, hvis det bliver for dyrt. Det kunne man gøre ved at hæve overtidsbetalingen/vagtbetalingen samt at indskrænke mulighederne for afspadsering.

Til sidst skal det siges, at man faktisk kan tjene ganske godt som yngre læge. I min turnustid tjente jeg ca. 500.000kr/år uden ekstraansættelser og uden at bo på sygehuset.

Og mht. det der med at tude:
Jeg opfatter ikke det her som tuderi, men som en meningsudveksling, og hvis nok læger/kommende læger lærer noget af det her (=synes jeg har nogle rigtig fornuftige holdninger), så sker der vel noget hen ad vejen.

At bede folk om at holde op med at tude er til gengæld ikke særligt konstruktivt eller fremmende for standens arbejdsvilkår.

Nibjo02\n[quote]Lav noget andet eller hold op med at tude…
quote]

he he puha en hård én
Jeg synes bestemt ikke jeg tuder, og føler slet ikke at jeg kan planlægge eller tage højde for hvordan jeg har det mht familie, bosted osv osv OM 5 år… Hallo mand!! det kan man da ikke, man kan tage sig nogle forholds regler, men aldrig og jeg mener aldrig tage højde for at flytte til nordjylland fra KBH med ægtefælle og børn…

Som læge vil man ikke kunne planlægge sit liv i samme grad som så mange andre.
I vagtbelastede stillinger kender man ofte kun sine vagter en måned frem i tiden, og en gang i mellem betyder det, at man ikke kan komme til moster Annas fødselsdag eller hente børnene.

Desuden vil man også efter turnustiden tit være nødt til at flytte efter stillinger/flytte afdelinger i hoveduddannelsesforløb. Derfor kræver det en hvis fleksisbilitet og velvilje fra familie/omgivelser, men det kan altså sagtens lade sig gøre.

That’ll be 2 cents!!

Respekt til folk som virkelig prøver at ændre forholdene hvis de er utilfredse med dem. Ingen respekt til folk som bare brokker sig på et mediciner forum.
Og at jeg opfatter flere af indlæggene i den store turnus debat som tuderi er måske ikke kontruktivt(opfattet af nogen), men min klare holding i forhold til mine ovennævnte argumenter, og flere personers ytringer.
Fedfest, nej nogenting kan man ikke planlægge, men igen: Det er realiteterne, lev med det…

Jeg synes det er fin med en livlig debat, men det er vel ikke nødvendigt at bore så meget i hvilke formuleringer folk benytter.
Tuderi=brok uden konsekvens

Egentlig så burde man vel glæde sig over at vi som medicinere er sikre på job efterfølgende… :slight_smile:
Jeg kender en håndfuld humanister, dvs cand.mag.'er, hvor de fleste går arbejdsløse, en enkelt pendler mellem Kbh og Vejle for at være gymnasielærer(!) og en del har måttet opgive deres primære drøm for at arbejde indenfor industrien i en jobfunktion, der ikke har så meget med deres uddannelse at gøre.
Vores medstuderende fra handelshøjsskolen, økonomi og jura arbejder som regel temmelig hårdt med mange timer om ugen efter endt uddannelse. Ofte har de ikke mulighed for at afspadsere i det private erhvervsliv, og nogle er endda “bare” fast månedslønnede, således at de ikke får udbetalt deres overarbejde! De starter måske på en højere grundløn end os, men deres arbejdsbetingelser er altså hårdere end vores.
Derfor kan jeg egentlig godt se, hvis nogen synes at medicinstuderende opfører sig forkælet, når ovennævnte debat kommer op. Efter min opfattelse har vi det bedre end de fleste på arbejdsmarkedet.

(Og så har jeg ikke engang nævnt lægers forhold i lande uden for Danmarks grænser… Tror ikke vi skal surmule i den kontekst.)

@Nibjo02: studmed.dk har plads til det hele, og hvis fedfest er bekymret for sit fremtidige virke som læge er der grønt lys for at debatere det. Du behøver derfor ikke forholde dig til om tråden er overflødig eller ej, om emnet har været oppe for mange gange tidligere osv. Bare giv dine personlige holdninger / erfaringer til kende (hvad du også gør), så skal vi nok tage os af resten :wink:

Som de siger på udenlandske forums; ‘leave the moding to the mods’

For min skyld ingen alarm… kald det bare tuderi - men jeg forstår stadigvæk ikke, hvorfor vi som læger blot accepterer at forholdene er som de er - og jeg er enig med Martinello i, at vores fagforeninger sutter helt vildt mås! når den tillader de nuværende forhold.

Igen, jeg kunne godt tænke mig, hvis nogle kunne nævne andre faggrupper, der har tilnærmelsesvis forhold som dem vi accepterer? den eneste parallel, jeg kan komme i tanke om, er folk, der arbejder i Forsvaret - de kan blive sendt til Irak eller Afghanistan (eller New York 8) ), men de får til gengæld penge for at være klar til at rykke ud - vi får røv og nøgler…

Så, hvad enten vores uddannelse er dyrere end alle de andres, så er det ikke rimeligt, at vi diskrimineres på denne måde - og det er klart en dårlig fagforening, der ikke har formået at formidle det videre… i praksis er der tale om et stavnsbånd, som man ikke kan slippe ud af (medmindre man har 150.00 kroner) - og stavnsbåndet blev trods alt ophævet for et par hundrede år siden her i Danmark.

Ligemeget hvordan det vendes og drejes kendte forhold eller ej - så er det helt exceptionelt, at man byder folk sådanne forhold, og selvom mange gerne vil have det til at lyde sådan, så er vores job altså ikke andet end et job, og arbejdet bærer ikke lønnen i sig selv (for langt de fleste).

Iøvrigt, så er udtalelser som “tør øjnene” og “tuderi” lidt ærgelige at høre fra en person, som jeg formoder skal være læge - jeg håber ikke nogle af mine nærmeste bliver patienter hos vedkommende. Men det er måske en kommende parakliniker…

  • Mikkel

Okay, jeg vil så give vedkommende fuldstændig ret i, at disse (dine) bombastiske og totalt ensporede ytringer vedrørende de forfærdelige forhold ved arbejdet som kommende læge er fuldstændig skudt ved siden af.

Studiet er hårdt - ingen tvivl om det. Men når det er sagt, så er vi altså noget af det mest forkælede studerende folkefærd i hele DK. Vi har alle muligheder - både under og efter studiet med næsten 100% sikkerhed for både job og karriere.

[quote=“mgybel”:35je82il]
hvor man bliver tvunget til at flytte 400 km væk uden at få nogen som helst kompensation for det? hvor man bliver tvunget til at arbejde 60 timer om ugen? [/quote]

Du får det nærmest til at lyde som om, at der praktiseres hvid slavehandel i Danmark.
Ofte hører man om hard-core humanister, der gerne flytter flere hundrede km bare for at få ½ års vikariat på et gymnasium. De gør det gerne for i det hele taget at få et job. Jeg ville tage det væsentlig mere seriøst, hvis jeg hørte dem skræppe op over deres forhold…

Du kommer vidt omkring i dine betragtninger… Blandt andet sammenligner du turnuslæger med professionelle soldater, der bliver udsendt i krigs-øjemed. Endvidere at vores forhold er i konflikt med ophævelse af stavnsbåndet.
Så store tanker har jeg ikke om mig selv som mediciner, og jeg synes, at dine udtalelser er fuldstændig ude af proportioner. Måske burde du tænke lidt mere over det og sammenligne de medicinstuderendes muligheder kontra de fleste humanistuddannelser. Forhåbentlig indser du så, hvor godt du egentlig har det.

Selvfølgelig er der altid plads til forbedringer, og det ville da være fedt med lempelser på turnusområdet osv. Så derfor burde du bare komme ud af starthullerne og engagere dig for at få ændret på forholdene, hvis alt virkelig er så sort som du giver udtryk for.

Tja, også her er jeg lodret uenig. Jeg synes bestemt vedkommendes indstilling lyder sund og fornuftig. Ikke så meget klynk derfra, og et væsentligt mere realistisk billede af vores situation. Mine nærmeste måtte hellere blive behandlet af vedkommende end af en forkælet mediciner, der bare ikke kan få det godt nok…

Jo stavnsbåndet blev ophævet for et par hundrede år siden i Danmark. Men det er jo realitet at alle ikke kan blive i København, Odense eller Århus under deres turnus eller for den sags skyld resten af deres virke som læge. Så derfor er det jo en nødvendighed at fordele folk, kald det stavnsbinding eller ej, men det er et faktum som man (burde) kender til , når man vælger at læse medicin.
Hvordan denne fordeling skal forgå for at det er mest fair, er et godt spørgsmål :slight_smile:

Er det i orden, at den fordeling foregår med tvang? det er reelt det der er tale om…

… og med fare for at gentage mig selv - ja, vi har det godt! og hvad så? er det stadigvæk rimeligt, at vi bliver tvunget væk? der er også mangel på jurister i vestjylland… og sygeplejersker… og matematiklærere og bygningsarbejdere…

… og hverfor er det rimeligt at sende os afsted uden kompensation? det kunne være, at man kunne få nogle til at tage afsted frivilligt, hvis man var villig til at betale for det, og hvis man havde det som humanisterne åbenbart har det, så kunne man i det mindste selv vælge…

Så bemærk venligst, at jeg ikke har noget imod Jylland eller Nakskov - jeg har noget imod, at man tvinger mig til at tage afsted mod min vilje, når alle andre kan arbejde hvor de vil (hvis de altså er villige til at vente på det…). Det er altså tvangskonceptet - og så vil man sikkert sige: “jamen så kan man jo bare lade være…” Men det er jo ikke noget reelt valg - du må vælge lige hvad du vil, bare du vælger Ringkøbing.

  • Mikkel

Nibjo02

[quote]Mange folk bliver nødt til at flytte rundt i landet for overhovedet at få arbejde, så fordi vi skal flytte i 1 1/2 år, hvilket man har kunnet planlægge i 6, og derefter kan søge hvor man vil, er luksus

Plejer ikke at lade mig provokere af sådanne kommentarer, men denne gang kunne jeg ikke lade være…

Nibjo02, hvordan tror du det her med turnus fordelingen foregår? jeg kan i hvertfald ikke se, hvordan jeg eller nogen af mine kollegaer, har haft mulighed for at i 6 års tid planlægge en evt flyt, da man indtil få måneder før turnus start, ikke har den vildeste mulighed for at vide hvor man ender hen?? Du har ingen som helst mulighed for at arrangere flyt, nyt job til evt kæreste eller nogen som helst praktiske ting, på grund af at du kan risikere at være uheldig og ende i enhver by indenfor landets grænser?
Jeg har ikke den gyldne løsning på hvordan turnus fordelingen skal foregå for at være retfærdig, men at bare afvise folk, der er frustreret over sin situation og systemet, med et “lav noget andet, eller hold op med at tude”- er simpelthen for barnligt!

Har bare lidt svært ved at se et alternativ…
Hvis man på 12/13 semester selv skulle søge sine turnus pladser, hvor mange mon der så ville søge væk fra de 3 studie byer??
Og så kunne dem der blev til overs, få beskeden det desvære ærgeligt, pågrund af for mange ansøgere kan du først starte din turnus om 2-3 år…
Og hvor mange tror du så der ville vælge at tage til Nakskov eller hvad ved jeg??
En form for kompensation kunne løse noget af problemet, men hvad hvis der stadig ikke er nogen/nok der vælger Nakskov??

Hvis man kunne lave et lidt mere smidigt fordelings system, som til i højere grad til gode ser folk ønsker, så ville det være super. Men som sagt, så har jeg svært ved at se alternativet til at man (tvangs) fordeler turnus pladserne.

[quote=“kobborg”:bz7tt2hi]Har bare lidt svært ved at se et alternativ…
Hvis man på 12/13 semester selv skulle søge sine turnus pladser, hvor mange mon der så ville søge væk fra de 3 studie byer??
Og så kunne dem der blev til overs, få beskeden det desvære ærgeligt, pågrund af for mange ansøgere kan du først starte din turnus om 2-3 år…
Og hvor mange tror du så der ville vælge at tage til Nakskov eller hvad ved jeg??
En form for kompensation kunne løse noget af problemet, men hvad hvis der stadig ikke er nogen/nok der vælger Nakskov??

Hvis man kunne lave et lidt mere smidigt fordelings system, som til i højere grad til gode ser folk ønsker, så ville det være super. Men som sagt, så har jeg svært ved at se alternativet til at man (tvangs) fordeler turnus pladserne.[/quote]
Er det eneste alternativ ikke at man er bundet til at have sin turnus i det område hvor man også har haft klinik - man er jo stadig under uddannelse - og dét kun i 12 eller 18 mdr mere?

Det er vel ikke helt imod din vilje, idet jeg går ud fra at du gerne vil gennemføre turnus og tage en lægelig videreuddannelse…
Hvis du absolut ikke vil tage din turnus, der hvor du får tilbuddet, kan du jo vælge at droppe lægekarrieren og gå ind i medicinalindustrien. Det kaldes det frie valg!

Der er ingen der tvinger dig til at tage turnus imod din vilje.

Det var måske en mulighed, men derfor skal man jo stadig have sendt nogen til yder områderne. Men det ville måske blive overskueligt, når man ikke risikere, at skulle i turnus i den anden ende af landet…