Hvorfor Århus?

Jeg er ved at finde ud af min prioriteringsrækkefølge, og har brug for noget hjælp.

Hvorfor skal jeg vælge AU som 1. prioritet fremfor København el. Odense?

Det nemme svar er, at jeg skal se på tilhørsforhold mv., men adskiller AU sig på nogle punkter? Sagt med andre ord: Er der noget “unikt” ved AU’s medicinske uddannelse, som de er specielt gode til i Århus?

Som et eksempel kan jeg nævne SDU, som jo bruger nogle kræfter på kommunikationsdelen…

Mvh. Søren

Du kan få muligheden for noget lignende præturnus, hvor du bliver tvangsflyttet til Aalborg i 2,5 år. Derudover kan du få muligheden at opleve studielederen på medcin, Bjarne Møller Madsen, fortælle dig og 1000 andre studerende at I er patetiske og har valgt det forkerte studie. Dét kan du vel ikke opleve i SDU, vel?

Hej Søren,

Man kan også vende det om og argumentere for, hvorfor du IKKE skal vælge AU:

Helt aktuelt er de studerende på det vi gamle kalder 1. del i en gevaldigT usikker situation i og med, at de risikerer på 2. del at blive (undskyld udtrykket) deporteret til Aalborg for op til en fjerdedels vedkommende. I første omgang drejer det sig (måske) om et halvt år ad gangen, men når det eventuelt skulle blive aktuelt for dig, vil der ganske givet være tale om hele 2. del dvs. 2½ år og altså næsten halvdelen af studiet.

Studielederen Bjarne Møller-Madsen, som er faderen til forslaget, har i den forbindelse udtalt, at hvis der er nogle, der i den forbindelse søger om overflyttelse til netop Odense el. København, ja så bifalder han det. På den samme måde må han formodes at have det med nye ansøgere i Århus, så søg du hellere KU el. SDU med mindre du har stærk tilknytning til Aalborg og lyst til et amputeret medicinstudie.

Endelig er der masser af andre gode grunde til ikke at søge AU: Århus har det suverænt største (læs: værste og mest meningsløse) anatomi-pensum, studieordningen er ikke ændret væsentligt siden engang midt i det forrige århundrede, hvor studieordningerne på både KU og SDU er langt længere fremme i (træ)skoene, osv osv

Det er dit valg, men lyt til et gammelt røvhul på 12. semester: “Det må simpelthen kunne gøres bedre end i Århus!”

Tak for jeres interessante svar. Jeg søger Århus som 3. prioritet, eftersom jeg bor i København. Jeg “fiskede” sådan set bare efter nogle argumenter, som kunne tale for, at jeg gerne vil læse i Århus efter de famøse forslag fra diverse studievejledere om, at man gerne må begrunde sit valg af uddannelsessted.

Det lyder som om, jeg skal grave dybt i den opfindsomme skuffe for at finde noget positivt om Århus… Omvendt er mine teoretiske chancer mindsket med ca. 33% (usikkerhed ang. kvote 2-pladser de forskellige steder), hvis jeg ikke søger i Århus.

Mvh. Søren

nb. Jeg er oprindeligt fra Aalborg, og har fortsat en del venner dér, så det ville ikke være jordens undergang at blive “deporteret”.

Så kan du jo passende bruge det og sige at du hellere end gerne vil være en af de studerende der kommer til Aalborg, sådan som du forstår den seneste medieomtale… du kan i hvert fald flette det ind :wink:

Kommer du ikke ind de andre steder kan det da være AU/AAU bider på…

Nu har du sikkert allerede sendt din ansøgning afsted, så mit svar kommer nok lidt sent. Men til andre der skulle kigge lidt i denne tråd, vil jeg gerne give Århus lidt reklame.

Jeg er rigtig glad for at læse medicin i Århus. Byen er en fantastisk studieby. Universitetet (der i øvrigt er med i vores kære kulturkanon) er samlet omkring en dejlig park med sø i midten. Det ligger ikke langt fra centrum. Lejligheder er billigere end i Kbh. Lækkert caféliv og andre tilbud til blomsten af DK’s ungdom.

Eftersom jeg ikke har læst i andre byer, skal jeg ikke udtale mig om fordele og ulember ved studieordningen. Men man kan da lige nævne at vi ligger foran både Panum og SDU på top-100 over lægevidenskabelige uddannelsessteder :wink: (SDU er ikke med på listen). Det kan man læse om i en anden tråd.

Jeg er i løbet af kort tid blevet rigtig århusianer og kan kun tale varmt for Smilets By :slight_smile: