Hvordan ruster jeg mig bedst til optagelse gennem kvote 2?

Fordi kemi på B-niveau er et adgangskrav - man får ikke point for at opfylde kravene.

[quote=“Mullow”:gr61o6h7] Er der desuden nogle der har hørt om prognoserne for næste års optagelse? Jeg har hørt fra nogle at det krævede gennemsnit skulle stige igen…
Jeg lurer blot på om jeg skal søge gennem kvote et eller to.[/quote]

Tror ikke der er nogen der ved noget om næste års kvotienter - heller ikke Jakob Lange for den sags skyld. Hvorom alting er kan du jo bare søge optagelse gennem kvote 2 fordi alle ansøgere med dansk adgangsgivende eksamen - uanset om de har søgt gennem kvote 1 eller kvote 2 - får deres snit prøvet i kvote 1.[/quote][quote]Fordi kemi på B-niveau er et adgangskrav - man får ikke point for at opfylde kravene. [/quote]

Så vidt jeg ved er adgangskravene følgende: Matematik B, Fysik B og Kemi C - ikke B-niveau! Hvis der så er tale om kvote 2, bliver man også bedømt i dansk og engelsk.

Kan faktisk got være at jeg husker forkert. Sikkert rigtigt at det er C-niveau der er adgangskrav.

Men jeg er i hvert fald sikker på at danske adgangsgivende eksaminer altid prøves i kvote 1.

der kræves kun kem C for at komme ind

Hej!
Der er mange, der har været pædagogmedhjælper i deres sabatår, men er der nogen der ved, hvor relevant det er i forhold til medicinstudiet? Det giver point på KU og tæller som relevant erhverserfaring på alle 3 universiteter, men vil det stå godt på en levnedsbeskrivelse?

Min vurdering er det ikke tæller noget som helst i din motivations ansøgning! Jeg kan ikke se sammenhængen mellem medicinstudiet og en pædagogmedhjælper?

“Jamen, jeg har fået så meget ud af at have med andre mennesker at gøre!!”

Ja, men det får du også som flaskedreng i netto…

Det kan godt være det tæller som relevant erhvervserfaring, men det ligner ikke en målrettet indsat. Og alle kvote 2 ansøgere har vel relevant erhvervserfaring, så hvorfor skulle de vælge dig frem for en anden? - Det er sådan du skal tænke.

Vær målrettet, gør dig interessant, skil dig ud.

Alle unge der fjumre rundt er jo enten postbud eller pædagogmedhjælper. Mit råd vær kreativ og lav først og fremmest noget studierelevant. Spec. hvis du har en snit der ikke er godt, så skal varen jo virkelig sælges.

Først og fremmest vil jeg råde alle de, som planlægger at søge ind gennem kvote 2, at chekke den bog I får udleveret af jeres studievejleder i løbet af 3.g! Den forklarer alle regler mm til div. videregåedne uddannelser. Reglerne bliver jo ændret fra 2005!!!

Men - indtil i år var reglerne som følgende ved medicin på KU:

  • mat b, fysik b, kemi c

  • gennemsnittet i fagene engelsk, dansk, matematik, fysik og kemi skal være over 8
    -alle bliver først og fremmest afprøvet i kvote 1! (så søg endelig gennem kvote 2 hvis du har point!)

  • kvote 2 pointsystemet står forklaret i bogen, du får udleveret af studievejlederen (hedder vist nok “uddannelser 2005”…en stor A4 i sæsonnens farve…) Som der er nu, skal man op på ca. 60 point, før de overhovedet gider at kigge på ens motiverede ansøgning! (et gsk-fag som er ud over din studentereksamen giver 6 point! dvs at hvis du har c niveau kemi, men tager et kursus EFTER studentereksamen på b niveau får du point! karakteren i dette ekstra fag kan ikke påvirke dit gennemsnit men kun tælle point!)

  • mht erhvervserfaring giver “almindeligt” arbejde 1 point pr. mdr mens studierelevant giver 2 pr mdr (dog maks 20). For at gælde som studierelevant skal det være inden for social- og sundhedssektoren! Pædagogmedhjælper skulle vist nok give 2 - men er ikke så imponerende i levnedsbeskrivelsen…

mht hvad snittet bliver til næste år, er der ingen der overhovedet kan spå om! De ca 510 ansøgere, som har de højeste snit, bliver optaget!! simpelt! Og det nyttet ikke at begynde at spekulere i små kontra store årgange!

Men CHECK DE NYE REGLER!!!