Hvordan ruster jeg mig bedst til optagelse gennem kvote 2?

Jeg vil for alt i verden gerne optages på lægevidenskabstudiet på KU til næste sommer, og beder nu dette forums deltagere om hjælp i bestræbelserne for at opnå en succesfuld optagelse!

I år søgte jeg ind via kvote 2, da mit snit fra gymnasiet er 9,1, men kom ind på min andenprioritet, molekylær biomedicin.

Selvom jeg er blevet optaget på molekylær biomedicin, så brænder jeg stadig for at blive optaget på lægevidenskab til næste sommer, og i dén forbindelse søger jeg inspiration til studierelevante aktiviteter, som kan gøre mig bedre rustet til optagelse gennem kvote 2. Jeg har ikke taget nogen eksaminer i molekylær biomedicin, da jeg har valgt at stoppe op et øjeblik og gøre status … og har nået til den erkendelse, at jeg vil sætte alt ind for at blive optaget på lægevidenskab til september 2005.

Min baggrund ser ud som følger:

Efter gymnasiet tossede jeg rundt nogle år og arbejdede som alt mulig forskelligt - postbud, assistent i min forældres rengøringsfirma, pædagogmedhjælper, kontrollør i Zoologisk Have - men ikke noget direkte relevant i forhold til medicinstudiet.
Efterfølgende startede jeg på mediegrafiker-uddannelsen, som med forberedende kurser har taget 5 år. Jeg blev færdig sommeren 2003 med håndtryk og medalje hos Dronningen. Men jeg havde lyst til noget mere uddannelse og har i mange år gået og drømt om lægevidenskab.
Da jeg manglede de sidste eksaminer fra gymnasiet i 3. g, brugte jeg 2003-2004 på at færdiggøre mit eksamensbevis på Studenterkursus, og endte som sagt ud med et snit på 9,1. Jeg har også brugt 2004 på træning og optagelsesprøver i Frømandskorpset, hvor jeg gik rent igennem de første prøver, men selv valgte at sige fra til den sidste, da jeg overhovedet ikke følte mig nok trænet i, og under, vandet.

Derudover har jeg i flere år trænet og frivilligt (ubetalt) undervist i karate, bl.a. børn og juniorer, og jeg har ligeledes siddet i bestyrelsen i karateklubben. Desuden er jeg uddannet holdfitnessinstruktør, har undervist medstuderende i USG og underviser i et par af Københavns fitnessstudier.

Jeg elsker alt der har med personlig udvikling og velvære at gøre, og har bl.a. et website, http://www.powermand.dk , i støbeskeen.

Ellers bor jeg sammen med min kæreste, løber maraton og svømmer lidt.

Okay, ovenstående er så hvad jeg har at byde på i forbindelse med optagelse gennem kvote 2, og jeg vil nu gerne høre fra Jer, hvad I synes mangler eller som ville ruste mig bedre!
Desuden kunne det være fedt at høre en vurdering af, hvilke dele af ovenstående, som I synes kunne være interessant at fokusere på i forbindelse med levnedsbeskrivelsen.

Hold dig ikke tilbage - fyr løs! :wink:

Du har satme haft travlt :smiley:
Jeg synes alt i alt det ser godt ud - især på frivilligt- og organisatoriskarbejde siden.
Umiddelbart synes jeg du ser ud til, at mangle noget erfaring fra f.eks. et plejehjem/center eller noget andet, som har med “syge” mennesker at gøre. I det hele taget noget fra sygehus/plejesektoren.
Jeg arbejdede selv på en institution for unge, fysisk handicappede i 13 mdr. Derefter fik jeg arbejde som serviceassistent på OUH.
Ellers kan jeg snart ikke forestille mig hvad de ellers vil have af dig.

Jeg tror det er vigtigt, at understrege at du for alt i verden vil ind på medicin - og hvorfor - i din levnedsbeskrivelse. Mht studieegnethed har du jo bevist det gennem din mediegrafiker-uddannelse. Men få så vidt muligt alle dine erfaringer med. Og prøv, at dreje dem så de får en “lægevidenskabelig indgangsvinkel”. F.eks. hvor fascineret du er af kroppen som helhed og dens funktioner - og den fascination har du selvfølgelig fået gennem dit studie af Karate og undervisning i Fittness :smiley:
Bare kør lidt i den dur!

Der ligger nogle levnedsbeskrivelser her på siden, som du måske kan få udbytte af at læse.

Held og lykke med det.

Hej. Jeg er ligeledes meget interesseret i at komme ind på medicinsyudiet (SDU). Jeg er en 19-årig ung HF-studerende, som søger gennem kvote til marts. Da jeg bliver færdig til sommer kan jeg jo ikke hvad snit jeg ender ud med, hvorfor søger via kvote 2.
Jeg har sideløbende med HF lavet en række aktiviteter, som jeg håber på kan bringe mig ind på studiet:
Jeg har i over fire år arbejdet på en café, arbejdet i lidt over et år på en servicestation, i sommerperioden i år var jeg ansat som livredder i et frluftsbad, jeg arbejder som frivillig på en natvarmestue (her arbejder jeg med prostituerede, alkoholikere, stofmisbrugere etc.), jeg er ved at uddanne mig til team-samaritter ved Dank Røde Kors (også frivilligt), jeg har lige fået arbejde i hjemmeplejen, jeg er aktivt medlem af foreningen Karambenor (hjælp til selvhjælp), som er en ikke-statsstøttet forening, hvor vi bl.a. er i gang med at etablere en skole i Sénégal i Vestafrika, endvidere har jeg været med to overlæger på arbejde, hhv. på ortopædkirurgisk afd. og torax intensiv afd. Det har især givet mig en god mulighed for at “snuse” til faget i praksis, udover det jeg har kunnet læst frem til og de info-arangagementer jeg har deltaget i.
Jeg håber, at der er nogen som vil være behjælpelige med at vurdere mine muligheder, for at komme i betragning i kvote 2.
Mange hilsner L. Moth :nurse:

…og forresten. Vil det være et “handicap” at jeg “kun” er 19 år når jeg søger via kvote 2???

det lyder jo godt alt sammen - jeg tror personligt at de to vigtigste elementer i en kvote 2 ansøgning er hvilke studie-relavante aktiviteter man har deltaget i, og hvordan man i sin levnedsbeskrivelse fremstiller sig selv - derfor er mit råd (ud over at deltage i de studierelavante aktiviteter) at sætte en rigtig god portion tid af til at lave ansøgning +CV, og eventuelt få en masse andre til at læse den og komme med kritik - hvis man kan vise at man har truffet nogle store valg for at komme ind på studiet, og man samtidig præsenterer sig selv som en moden og afklaret person tror jeg på at man har en god chance for at komme ind

post scriptum: jeg går skam også ind for god rigsdansk men skal vi ikke lige slappe lidt af med stavekontrollen her på sitet sålænge folk stadig forstår kontekst - vil hellere bruge tid på at skrive indlæg med god handling end god stavemetode

Synes da egentlig det er relevant nok at forebygge at folk bruger ordet “Levnedsmiddelsbeskrivelse” som overskrift på deres levnedsbeskrivelse. Har set ordet brugt herinde af to forskellige og jeg synes faktisk det er et grelt eksempel på dårligt dansk. Men ok, vi har alle forskellige grænser for irritation over sproglige fejl.

Og nej, vi skal ikke være dansklærere, men medicin er en universitetsuddannelse og synes da det er ok at forvente et vist sprogligt niveau.

Hejsa allesammen :lol:

Jeg er en 19 årig pige, der altid har ønsket at læse medicin. Jeg er virkelig interesseret i menneskets krop og håber virkelig på at blive optaget via kvote 2 i 2005. Mit gennemsnit blev desværre kun på 9,1, så jeg kan godt glemme alt om at søge ind på kvote 1.
Men jeg har lavet lidt af hvert og vil gerne vide om det er noget jeg kan bruge. Da jeg gik på gymnasiet underviste jeg frivilligt i arabisk (kommer selv fra Libanon) i to år. Dette arbejde var for den arabisk/danske venskabsforening i Holstebro. Det var for det meste børn mellem 5 og 14 år, jeg underviste. Deruover har jeg været livredder i en svømmehal i et år - også frivilligt, og har også arbejdet lidt som spejderleder for nogle minier. Dette år bruger jeg på at læse Kemi c og b niveau og fysik (sproglig student), mens jeg arbejder på et plejehjem i gennemsnitlig 20 timer om ugen. Jeg skal også snart til at følge en overlæge på arbejdet i et par måneder, men jeg ved simpelthen ikke om dette er nok til at blive optaget. I tilfælde af at dette ikke er tilstrækkeligt, hvad kan jeg så gøre yderligere for at kvalificerer mig mere til studiet. Jeg skal bare ind i år for ellers ved jeg sgu ikke hvad jeg skal give mig til… :frowning:

stud.med.: Ja, hvis jeg skulle vurdere dig, ville jeg umiddelbart have den holdning, at din alder, 19 år, er en ulempe på kvote-2. Alene pga. din alder vil du nok blive placeret i bunken “de måske egnede” indtil det modsatte er bevist. Sådan - det er min holdning. Det skulle være mærkeligt om der ikke er en bedømmer eller to, der har samme holdning, men nok også det modsatte. Men ved SDU kommer du trods alt til en personlig samtale, hvor du har en mulighed for at overbevise “mig” om at komme i bunken “de egnede”. Men du har jo trods alt deltaget i en del forskellige aktiviteter, selvom jeg har svært ved at se den røde tråd. Enten har du haft uhygeligt travlt eller også har du kun haft overfladisk engagement i en del af dem…, hvilket jeg vil tillade mig at kalde kvote-2-shopping i stedet for fordybelse. Så du skal i hvertfald være klar til at forsvare dit engagement ved en samtale.
Jeg ville gå i dybden med dine ansættelser. Hvis du har mange, korterevarende ansættelser vil jeg være bekymret for, om du er klar til at engagere dig 100% i én ting. Som det fremgår af Kirsten Kyviks indlæg, der findes andetsteds her på siden, er en af alarmklokkerne, ansøgere, der søger spænding og stor variation. Spænding og stor variation er nok de dårligste ord til at beskrive anatomi med.

Stud.Med: Desuden mener jeg ikke at man kan optjene point til kvote 2, mens man går på gym/HF. Sådan var det ihvertfald på KU da jeg undersøgte mulighedderne.

Ja altså så er der jo også muligheden for at søge på andre universiteter end KU, hvor kvoten immervæk er den højeste. Ved godt det ikke er fedt at skulle flytte til Odense hvis man er Københavner, men tænk på hvor mange jyder der frivilligt tager til Kbh, hvis det er dér deres drømmeuddannelse ligger. Så tænk over muligheden for at flytte - hvis du mener medicin er den uddannelse du vil tage!
mvh

[quote=“Sobriquet”:1abq7b8p]stud.med.: Ja, hvis jeg skulle vurdere dig, ville jeg umiddelbart have den holdning, at din alder, 19 år, er en ulempe på kvote-2. Alene pga. din alder vil du nok blive placeret i bunken “de måske egnede” indtil det modsatte er bevist. Sådan - det er min holdning. Det skulle være mærkeligt om der ikke er en bedømmer eller to, der har samme holdning, men nok også det modsatte. Men ved SDU kommer du trods alt til en personlig samtale, hvor du har en mulighed for at overbevise “mig” om at komme i bunken “de egnede”. Men du har jo trods alt deltaget i en del forskellige aktiviteter, selvom jeg har svært ved at se den røde tråd. Enten har du haft uhygeligt travlt eller også har du kun haft overfladisk engagement i en del af dem…, hvilket jeg vil tillade mig at kalde kvote-2-shopping i stedet for fordybelse. Så du skal i hvertfald være klar til at forsvare dit engagement ved en samtale.
Jeg ville gå i dybden med dine ansættelser. Hvis du har mange, korterevarende ansættelser vil jeg være bekymret for, om du er klar til at engagere dig 100% i én ting. Som det fremgår af Kirsten Kyviks indlæg, der findes andetsteds her på siden, er en af alarmklokkerne, ansøgere, der søger spænding og stor variation. Spænding og stor variation er nok de dårligste ord til at beskrive anatomi med.[/quote]

Enig. Jeg tror, at man skal passe rigtigt meget på med skrive alt for meget om bademesterjobs, miniput-karate, varmestuer og selvudvikling. (Specielt sidstnævnte - jeg tænder helt af på det ord… :evil: )
Som førnævnt er det vigtigste, at man har lavet er relevant og målrettet. Selvom det helt sikkert er interessant at være mediegrafiker, må jeg indrømme, at jeg har svært ved at se relevansen for medicin - og det meste SU er givetvis brugt, hvilket betyder, at man må tage en masse erhvervsarbejde og derfor (alt andet lige) har en ringere sandsynlighed for at gennemføre studiet. (Ved godt, at der er supermænd og -kvinder, der kan klare begge dele…)

Man skal ikke glemme, at medicinstudiet er en teoretisk uddannelse, hvor ens succes afhænger af ens evne til at tilegne sig et stort stof på kort tid. Bevares, det er da ikke nogen ulempe at kunne finde ud af at omgåes andre mennesker, men det langt vigtigste er for mig at se en stor lægevidenskabelig interesse.

Jeg er lidt bange for, at mange “ud-at-redde-verden-typer” får sig lidt af et chok når de endelig kommer ind efter mange års kvote-2-forberedelser og finder ud af, at medicinstudiet består af læsning, læsning, læsning … og en lille smule druk, ballade og topløshed i Studrenterklubben.

Hvis det ikke var fordi jeg følte at jeg havde overskud til ovennævne aktiviteter, så havde jeg nok valgt udelukkende at ligge min energi HF.
Da jeg gerne vil ind på studiet til fabruar 2006, kan jeg ikke se noget galt i at jeg “samler” point sideløbende med HF, fremfor at bruge et-to år på det efterfølgende, nu da jeg har overskuddet til det (og gerne vil benytte mig af kvote 2 inden det omstruktureres i 2007).
Hvis det var mig ville jeg nok også studse lidt over en kvote 2 ansøgers unge, men såfrem vedkommende viser tilstrækkelig modenhed og engagement i de studierelevante erhverrvserfaringer, ville jeg ikke se det som et problem at vurdere ham/hende egnet til at blive betragtet i kvote 2 - på lige fod med alle andre.
L. Moth.

stud.med.>> Var det ikke en idé at satse på din HF-uddannelse og et adgangsgivende gennemsnit i stedet for?

Hey Stud.med.
jeg er altså ikke sikker på at du kan samle point sideløbende med HF!!! Det kan man ihvertfald ikke på KU… Desuden kræves det, at det er minimim 10 timer pr. uge osv osv! Der er flere point kategorier, så selvom du har lavet en masse, giver de ikke alle point, hvis de falder inden for den samme kategori… Desuden indføres der pr 2005 en tidsbegrænsning på “point-jagten”! Gør dig selv en tjeneste og check reglerne (de nyeste!) før du spilder en masse tid og energi… Desuden har de andre en pointe med målrettede og seriøse ektiviteter fremfor en masse masse forskellige - vis i stedet at du kan holde fokus og holde ved og fordybe dig! (jeg er selv lige kommet ind på kvote 2 og har studeret reglerne en del…)
Men held og lykke med det :0)

Hvis du nu bare gør dit bedste til HF-eksamen kunne det jo være at du kunne få et højt nok snit til at blive optaget gennem kvote 1. Alle ansøgere med dansk adgangsgivende eksamen bliver jo prøvet i kvote 1 før de bedømmes i kvote 2.

Mit råd: tag dig sammen og få gode karakterer til HF-eksamen.

Vil det så sige, at GSK-fag vil tælle op i en kvote to ansøgning? :roll:

Vil det så sige, at GSK-fag vil tælle op i en kvote to ansøgning? :roll: [/quote]

Det tror jeg bestemt ikke, men check det selv for en sikkerheds skyld.

Vil det så sige, at GSK-fag vil tælle op i en kvote to ansøgning? :roll: [/quote]

Det tror jeg bestemt ikke, men check det selv for en sikkerheds skyld.[/quote]GSK fag tæller hvis det er supplerende relevant uddannelse så vidt jeg ved. Jeg fik point for at have taget GSK kemi A niveau, mens jeg ikke fik noget for fysik B og kemi B (C), der jo er adgangsgivende. Så det mener jeg det gør. Tror jeg fik 15 point eller deromkring for 3½ måneds GSK. lette point. Desuden er A-niveau jo en helt god idé at have til 1 semesters kemien…

Okay mange tak…

Hvordan kan det være at man ikke får point for kemi på b-niveau, jeg har nemlig tænkt mig at tage det til foråret. Jeg mener det er jo tid man bruger på at kvalificere sig.

Er der desuden nogle der har hørt om prognoserne for næste års optagelse? Jeg har hørt fra nogle at det krævede gennemsnit skulle stige igen…
Jeg lurer blot på om jeg skal søge gennem kvote et eller to.

Fordi kemi på B-niveau er et adgangskrav - man får ikke point for at opfylde kravene.

[quote=“Mullow”:1jaar5n0] Er der desuden nogle der har hørt om prognoserne for næste års optagelse? Jeg har hørt fra nogle at det krævede gennemsnit skulle stige igen…
Jeg lurer blot på om jeg skal søge gennem kvote et eller to.[/quote]

Tror ikke der er nogen der ved noget om næste års kvotienter - heller ikke Jakob Lange for den sags skyld. Hvorom alting er kan du jo bare søge optagelse gennem kvote 2 fordi alle ansøgere med dansk adgangsgivende eksamen - uanset om de har søgt gennem kvote 1 eller kvote 2 - får deres snit prøvet i kvote 1.