Hvordan med Kemien?

Hej allesammen.

Jeg er desværre ret frustreret over kemien på 1. semester. Jeg havde som udgangspunkt kemi på B-niveau og startede på studiet med en masse gå-på-mod. Desværre daler entusiasmen for hver uge der går, hvilket udelukkende skyldes kemien. (Humanbiologien mv. er virkelig spændende og kan sagtens sidde i adskillelige timer og ‘hygge’ mig med denne læsning). Samtidig nærmer tentamen sig også med hastige skridt i den anden ende.

Hvordan kan man bedst muligt gribe dette fag an? Hvordan bør man læse? Findes der nogen former for kompendier eller andre (end de angivne) undervisningsmaterialer, som man kan anskaffe sig? Hjemmesider som kan hjælpe en lidt på vej med opgaveregningen?

Jeg ved godt, at det er et fag som kræver, at man lægger mange timer i det at læse og regne, men er pt. ved at gå lidt død i det, og kunne godt bruge et par fif til hvordan man kan gøre det mest overskueligt og struktureret. (Måske skulle man starte med at finde en anden og bedre underviser?)

På forhånd mange tak.

MiNi

læser selv på 1.sem på sdu. min indgang til faget, har selv kemi på c, er at få så meget ud af eksaminatorietimerne som muligt, og bruge min læsemakker mest muligt. Men der er faktisk kun en vej frem og det er at læse på de tidspunkter hvor man er mest oplagt, det er kedeligt og det kan der ikke laves om på :slight_smile: Hvis det går helt galt er der sikkert en masse studerende ved kemisk institut der vil hjælpe for en mindre sum lol

Da jeg havde kemi på første semester var der sådan nogle opgaveregnings timer, hvor man kunne få hjælp til opgaver. Det fik jeg meget ud af at komme til.

Ellers er mit råd. Regn en frygtelig masse opgaver. Man kan "næsten " ikke regne for mange. Det er det, som de er interesseret i til eksamen.

Sæt sig godt ind i rapporterne, som man skriver i forbindelse med øvelserne, det elsker de at spørge om til eksamen.

Hold ud- Det bliver snart mere spændende :smiley:

Det finnes noen kemioppgaver her som jeg selv kikket på når jeg læste kemi.

Dette er eksamensoppgaver og testspørsmål fra norsk gymnas
her og her.

Ellers vil jeg bare anbefale å løse alle oppgaver, tidligere eksamenssett så mange ganger at du forstår hver eneste oppgave :slight_smile:

Noen av holdunderviserne har også privattimer for en billig penge som kan være nyttig hvis du har svært for kemi eller at panikken tar overhånd.

Jeg vil anbefale dig at læse i en af de engelske bøger. De kan godt se lidt tunge ud, men lad dig ikke narre af størrelsen for de er virkelige pædagogiske og til at have med at gøre ( i modsætning til Jørgen Christoffersens noter som ikke fylder ret meget, men til gengæld er svært fordøjelige!). Personligt læste jeg om termodynamikken, næsten enhver 1.semesters største mareridt, i en bog som hedder “General Chemistry” af P. Atkins, og det var virkelig en af de største aha-oplevelse jeg nogensinde har fået. Ellers hjælper en masse opg.regning også en hel del, men størst udbytte får man nok ud af at gøre noget ud af rapporterne til øvelserne. Især øvelsen om enzymkinetik.
Held og lykke!!!

Hejsa!
Lad dig endelig ikke skræmme af at du ikke har det store overblik endnu!!! De dejlige aha-oplevelser begynder at komme med kortere og kortere intervaller og de fleste brikker falder først sådan rigtigt på plads lige før eksamenen!!! (jeg er selv på 2.sem på KU)
Man skal lige vende sig til at det hele ikke er lige så tilgængeligt som i gymnasiet - men man skal bare hænge i!!
Jeg vil ikke anbefale dig at gå i gang med flere og større kompendier - det kan gå hen og forvirre dig mere! Mygind + Holum er pensumdækkende + mere!!! Og Jørgen Christoffersens er et godt stk over - du ska jo bare kunne bruge formlerne og ikke gøre rede for dem som han gør! Jeg læste een gang (satte mig nu godt ind i det org. for der kommer altid en del spg) og så regnede jeg opgaver!! (jeg lavede alle gml eksamenssæt i løbrt af 2-3 dage lige før eksamenen)
Mht undervisning (du sku vel ik ha Jacob…??? temli dårlig og spild af tid…) så kan du altid tage timerne med et af de andre hold med en bedre underviser! Der er ret stor forskel i kvaliteten!!!
Og jo forresten - vend dig til at lave opgaver kun med hjælp fra databogen - den er din eneste ven til eksamenen og der står temli mange gode ting i den!!! Faktisk alt hvad du ska bruge til kemi!!! Så LÆS den også og bladre alle siderne i gennem!
Held og lykke med det hele!!! Det er ik så slemt og snart overstået!! :0)

Jeg kan kun anbefale at komme til alle timerne (vi havde en gammel nisse, som skrev på tavlen så kridtstøvet stod om ørerne på ham - han var rigtig god, især til sidst, hvor han lavede opgaveregningstimer. Jeg kan desværre ikke huske, hvad han hed, men det er også 3½ år siden) og så regne opgaver. Alle opgaver fra gammel studieordning ligger på nettet, og de er vejen frem. Når du har lavet de første 200 ser du, at de altid spørger om det samme (hydroxyapatit er en sikker vinder…) og at det er samme type.

Jeg er ikke selv den store kemientutiast, og nåede derfor kun hurtigt igennem Holum éen gang, men lærte det vha opgaverne, som jo er det, du skal stå til regnskab for til eksamen. Jeg siger ikke, det er den bedst måde rent indlæringsmæssigt, men man kan altså sagtens bestå eksamen på det og jeg har indtil videre ikke savnet det (efter 6. semester + et års forskning)…

Klem på, det hele bliver mere spændende jo længere du kommer frem på studiet og glæd dig over humanbiologi - det er en super god indtroduktion til de kommende to års organkurser.

Mvh Astrid

Hej.

Lige hurtigt

Læs mcmurry istedet for Holum - den er mere præcis og så er figurerne bedre. Jan har udført en læseplan til Mc.M. du kan hente her:

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1 … ng+mcmurry

Der er en rød tråd gennem de sidste 3 tentamenssæt, mht. hvilke opgaver den nye kursusleder finder væsentlige… Jeg mener, at det især drejer sig om: enzymkinetik, ligevægtslov, store kulstofmolekyler etc…
Under eksamenslæsningen skal du bruge mest tid på opgaverne fra 2000-ordningen - de er mest relevante.

Tag til Jans Rep.forelæsning der ligger en uges tid inden eksamen… Jan giver også privatundervisning - hvilket er populært…

Der er efter min mening kun en vej frem og det er opgaver, opgaver og så lidt flere opgaver. Print alle tentamenssættene ud, klips dem sammen, og start fra en ende af. Og som en før mig så rigtigt siger, så kommer der heldigvis et tidspunkt, hvor man begynder at forstå. :wink:

Hej

Jeg gjorde sådan her i sin tid.
Forsøg at regn de anførte opgaver før hver undervisningstime, så fatter man lidt mere.
Vid at Kemiske Data er din ven i nøden, den kan altid give svar. Mange eksamensspørgsmål står direkte til aflæsning i den, man skal bare lure hvor.
Drop at læse mygind det forvirrer bare.
Organisk kemi læses også bedst i databogen, synes jeg, ellers prøv mcmurry.
Jan er en skidego underviser prøv hans timer og hans repetetionstime, som andre også har skrevet.
Også ta den med ro, det går sku nok.

held og lykke
nikolaj

Ad forberedelse til medicinsk kemi på 1. semester (KU): hvilke emner - udover C-niveau-emnerne - synes fordelagtige at have præsent?

Relevante dele af:

Kemiske reaktioners hastigheder,
Kemisk ligevægt,
Syre-basereaktioner,
Heterogene ligevægte,
Energi og kemiske reaktioner,
Struktur og egenskaber,
Organisk kemi (!),
Isomeri,
Opløsninger,
Elektrokemi,
Kemisk termodynamik,
og Reaktionskinetik?

(Baseret på Mygind, H.: Kemi 2000 A-niveau 1/2.)

Andet?

Hejsa! Alt info omkring kemi-kurset ligger på http://www.imbg.ku.dk. Der kan du finde studiemål, læseplan mm
En stor del af kurset handler om organisk kemi samt syre/base halløj!
Go’ fornøjelse! :0)

Tak. Men er det helt (!) sufficient kun at have kemi C-niveau præsent ved studiestart?

Jeg vil mene, at det er helt sufficient kun at have kemi C-niveau. Men som du selv skriver skal det selvfølgelig være præsent!