Hvordan forbedere jeg mine muligheder? (kvote 2)

Jeg har ramt lidt en mur og har brug for lidt råd.

Jeg har arbejdet i sundhedsvæsenet de sidste 5 år på en akutmodtagelse og vil nu tage springet mod at blive læge. Min største problematik er jeg mangler Matematik A og har problemer med at få alting til at gå op i en højere enhed pga. skæve arbejdstider og et højt arbejdspres pga. mangel på personale, samt så var Matematik aldrig mit favoritfag. Jeg forsøgte at læse Matematik A op selv, men måtte opgive da jeg havde to mdr mindre (da jeg tilmeldte mig sent) samt en masse nattevagter som forvandlede mig til en omvandrende zombie.

Jeg har haft kontakt til samtidige studievejledere (KU, AU, AAU og SDU) og de siger at man ikke kommer ind uden Matematik A. Punktum. En IKV kan i visse tilfælde give adgang men som udgangspunkt: ingen matematik A, intet Medicin studie. Jeg anvender lidt Matematik i mit arbejde, men som udgangspunkt tænker jeg ikke det kan opveje pensummet for matematik A.

Min plan er jeg læser Matematik B op igennem enkelfag (det er 11 år siden jeg gik ud af HTX) og så samtidigt Kemi B (da jeg dumpede til den mundtlige prøve, men fik 10 i skriftlig) for at blot at få en lidt højere karakter. Derefter forsøger jeg at tage Matematik A som GS kursus.

Mit spørgsmål går nok på: Hvad er aktiviteter som kunne indgå i en IKV for at opveje Matematik A eller hvad kan man selv gøre for en IKV ser godt ud? IKV er sådan lidt min redningsbåd i tilfælde af Plan A og B går i vasken.

Kære Nick0x

Hvor er det dejligt at du vil forfølge din drøm læse medicin.

Jeg tror den bedste mulighed for dig vil være at tage et fuldtids gymnasielt supplering med Mat A så du kvalificerer til SU og måske ikke behøver arbejde(så meget) men kan fokusere på at lære pensum og bestå kurset.

Jeg forstår det kunne være rart at blive kompetencevurderet som havende MatA på anden vis, men jeg kan ikke se hvordan differentialligninger integraler og beviser skulle komme ind i en almindelig hverdag.

Jeg ønsker dig alt det bedste.
Vh
C

Min historie ligner din - jeg har selv været i sundhedssektoren med anden sundhedsfaglig uddannelse - og jeg læste også både mat B-A og kemi 0-B op (for at komme ind på medicin), og jeg kunne absolut intet kemi eller matematik, da jeg startede - og især matematik var russisk for mig til en start.
Mit råd er; skær markant ned på dit nuværende arbejde - vær egoistisk og tænk ikke på at de er underbemandede.
Der er ingen grund til først at tage matematik B - man kan sagtens bestå matematik A selvom man starter fra scratch - det kræver dog en flittig indsats og der kommer du rigtig langt med Jim McLeans youtubevideoer - personligt fattede jeg intet af matematikundervisningen på GSK - men jeg bestod udelukkede matematik A ved at se Jim McLean - (og kemi ved at se videoerne fra gymnasiekemi, også på YouTube) - og fik 12 i begge ene og alene takket være YouTube.
Jeg tog det hele over foråret og arbejdet fra 8-21 timer/uge ved siden af.
Drop at få IKV - det kan du ikke få ved at du bare har anvendt matematik på arbejdet, for det kræver at du fx kan integrerer, løse differentialligninger, regne med vektorer mv., og det tænker jeg næppe du bruger i din dagligdag :upside_down_face:

1 Synes om