Hvordan bliver man kirurg?

Hej allesammen,
Som i kan se er mit spørgsmål hvordan man bliver kirurg efter de 6 år på medicinstudiet?

Hvad er forløbet efter de 6 år?

Håber på svar, mange tak :slight_smile:

Efter at man er blevet cand.med. skal man 1 år i Klinisk Basisuddannelse (KBU).
Derefter skal man have en 1-årig introduktionsstilling i det kirurgiske speciale man gerne vil have.
Herefter søger man en Hoveduddannelsesstilling (HU).
Det tager typisk 4 år,hvorefter man (hvis ellers alting bliver godkendt) bliver Speciallæge og klar til at søge stilling som Afdelingslæge, Overlæge og/eller evt åbne egen praksis.

Hej Jan,
Men er det ikke noget med at få at blive kirurg skal man udgive artikler , forske osv ? Og i såfald , hvornår skal man gøre det? Og har karakter på studiet noget at gøre med om man får en stilling?

Hej Sarah.
Det vil være nemmere for mig at svare, hvis jeg lige ved lidt om hvor meget du selv ved om studiet.
Er du stud.med.? Og i givet fald, for langt på studiet er du?

Jeg går kun på 4. Sem bachelor på medicinstudiet. Vil bare gerne vide hvad der skal til? Er det fx en dårlig ide ikke at tage FADL for er det noget der kommer til at tælle på ens CV? Skal man tage et års orlov for at forske? Kræver det en PhD? Skal jeg have undervist?

Det er jo et af livets store spørgsmål (hvis man er stud.med.):
Hvordan får man en Hoveduddannelsesstilling?
Mange har en mening om det, ingen ved det med sikkerhed.

Det afhænger dels af nogle ydre faktorer:
Hvilken slags Læge (her kirurg) vil du være?
Der er en verden til forskel på at ville være eks. neurokirurg og urolog nu vi taler kirurgi.
Det samme kan siges om eks anæstesi og psykiatri.

Hvor langt er du parat til at flytte hvis jobbet byder sig?
Det er nemmere at få en HU-stilling i Nordjylland end det er i København. Er du villig til at rejse til Norge eller Sverige?

Så er der de personlige kvalifikationer:
Hvad skal der til for at ansættelsesudvalget vælger lige netop dig og ikke een af de andre?
Formelt set skal ansættelsesudvalgene bedømme dig efter hvor godt de synes du står mht. de 7 lægeroller. På de faglige selskabers hjemmesider kan du læse om hvilke af de 7 roller der vægtes særligt inden for de enkelte specialer.

Mit eget gæt på hvordan ansættelses-beslutningen foregår er nogenlunde sådan her:
Når der skal udvælges kandidater der skal indbydes til samtale, kigges der på hvor meget forskning man har lavet (artikler, phD - jo mere jo bedre) da det reelt er det eneste der adskiller os fra hinanden rent akademisk.
Karakterer fra studiet er der vist ingen (i DK) der interesserer sig for.
Jo færre HU-stillinger der er i forhold til antallet af ansøgere,des mere kræsne kan de være (fuldstændigt lige som uni efter gymnasiet :slight_smile: ).

I de mere efterspurgte kirurgiske specialer vil de også kigge på, hvor mange operationer man allerede har “logget”, dvs været med/assisteret til.
Derudover har man jo på dette tidspunkt allerede været 1 år i intro-stilling, hvor man bl.a. bliver skriftligt evalueret.
Dertil kommer at Danmark er et lille land hvor (især i de mindre specialer) alle kender alle.
Så der er en god chance for at ansættelsesudvalget har en rimelig klar fornemmelse for, hvor meget flair man har for specialet og hvordan man er at arbejde sammen med.

Derudover skal man tænke på at det er en arbejdsplads og at dem der ansætter selv skal være kolleger med een de næste mange år.
Så meget vil nok også afhænge af hvilket indtryk man gør til ansættelses-samtalen:
Tror de på at man bliver dygtig (mindre dygtige læger skaber problemer for resten af afdelingen), tror de på at man er stabil og flittig (hvis en læge er langsom/doven eller syg hele tiden, så er der nogen andre der skal løbe hurtigere/længere for at nå det hele), virker det som om man er godt selskab (de skal drikke deres morgenkaffe og spise deres frokost sammen med een de næste 4 år) og alle mulige andre ting de bliver nødt til at fornemme/gætte sig til som har betydning for deres egen hverdag og afdelingens trivsel.

Hvis du ved præcis hvilken slags læge/kirurg du vil være kan du melde dig ind i Basis-grupperne (ihvertfald på KU) og høre hvad rygterne siger der om hvad der skal til.
Derudover er det nok en god ide at kigge lidt på de omtalte “7 Lægeroller”.

Men som sagt er der ikke (mig bekendt) nogen der kender den sikre opskrift på succes.

1 Synes om