Hvor meget skal man ca. af med pr semester?

Hej studmed.

Hvor meget skal man ca. regne med at betale for bøger og andet på medicinstudiet, pr semester?

Vi fik at vide at gennemsnittet cirka er 2500 pr senestes (AU). Kan gå op og ned. Første semester koster alle bøger på pensumlisten, fra ny, 3100.

Som så meget her i livet, bestemmer man selv.

Min hustru kom gennem bacheloren uden at købe en eneste studiebog - hun lånte dem på biblioteket. Det kræver du er på forkant. Sætter dig ind i hvilke bøger du skal bruge og får dem bestilt/reserveret før dine studiekammerater. Det var endnu svære for 15 år siden :slight_smile:

Så man kan jo prøve at sætte det som mission at man ikke vil købe en eneste… Man kan også gå all in og som en anden lemming købe de samme som alle de andre…

Så svaret er 0-40.000kr for et helt studieliv (hvad bøger angår)

Det er upassende i klinik hver gang at spørge en anden om man må låne vedkommendes stetoskop… :smiley:

2 Synes om

Det styrer du selv. Du kan gøre det for tæt på 0 kr.

Jeg købte alle bøger det første år. Herefter købte jeg på de restenrende 5 år 0 bøger fraset Medicinsk Kompendium (opslagsværk til alle sygdomme) på kandidaten. Man kan klare sig med fine resultater med powerpointshows, gamle eksamenssæt og notesamlinger fra tidligere studerende.

1 Synes om

Wow, vidste ikke man selv skulle skaffe stetoskop…

Hvad skal man ellers selv skaffe, som ikke bøger er?

Det er jo først når du skal i klinik:
pencilllygte, reflekshammer, stetoskop.

Skal man gå grej amok kan man jo altid købe et helt skelet :smiley:

1 Synes om

Hahaha! Den ryger så meget på ønskelisten til min fødselsdag, det er helt sikkert :joy:

Man skal ikke være for fin til at købe brugte bøger (og sælge dem igen). De fejler ingenting. Jeg har mange gange købt brugte bøger der fremstod som nye til under halv pris. Ellers er der også fint med enkelte noter og fif skrevet af de forrige ejere :wink:

3 Synes om

Er der meget stor forskel på udgaverne? Feks histologi kompendium udgave 1 ift. 2?