Hvad skal jeg læse for at få et indblik i medicinstudiet

Hej allesammen :slight_smile:

Lige pt læser jeg bachelor i matematik og har fundet ud af at det måske ikke er noget for mig, hvorfor jeg er begyndt at søge andre veje. Jeg vil gerne arbejde med noget mere praktisk i fremtiden og der ser jeg lægejobbet som et godt eksempel på dette. Dog ved jeg ikke så meget om studiet, derfor vil jeg spørge jer stud.med’er om I kan give mig noget litteratur som kan give et godt indblik i medicinstudiet, men som samtidigt er på det introducerende niveau. F.eks. hvis der var nogen der kom hen til mig og spurgte giv mig “biblen” indenfor matematikverdenen så vil jeg sige til vedkommende at de skal læse noget calculus (et meget vigtigt fag som man vender tilbage til gang på gang, men også er introduktion til matematik på uni-niveau).

Så giv mig “biblen” indenfor medicinverdenen!!!

Bacheloren og kandidaten er to ret forskellige ting. Lægelivet er en tredje.
Er du sikker på at det er studiet og ikke lægelivet du ønsker indblik i? Det er trods alt der (lægelivet) at man har flest år.

Til studiet:
Bachelor: Fysiologibog fx Boron and Boulpeap.
Kandidat: Medicisk Kompendium. Ikke ligefrem en begynderbog, men i den står store dele af pensum til kandidaten.
Lægelivet: Erfaringer fra læger fx herinde.

Held og lykke med det. Studievalg er en svær ting og valget er vigtigt så tag dig endelig den tid du skal bruge til at overveje det grundigt.

Dbh.
KmK

1 Synes om

Tak for svar :slight_smile:
Hvordan er de forskellige? på matematik er det nogenlunde det samme men kandidaten er på et højere nivaeu - kan du uddybe hvad du mener med at bacheloren og kandidaten er forskellig?

Bacheloren er til en vis grad meget teoretisk. Kandidaten er mere klinisk orienteret.

1 Synes om

Bachelor: den raske krop. Naturvidenskabelige fag som anatomi, fysiologi og histologi. Ligger meget fjernt fra lægelivet.

Kandidat: den syge krop. De enkelte specialer/organsystemer gennemgås. Her lærer man at blive læge.

Det er som 2 forskellige uddannelser.

Tag ud og se nogle forelæsninger på bachelor og kandidat, hvis muligt så se om du kan få lov at snuse til en læges arbejde på et hospital. Ved ikke om det er muligt, når du ikke er medicinstuderende.

Medicin er et helt andet studie end matematik. Vi uddanner os jo til en profession - at blive læge. Der er ikke en teoretisk bibel som kan gøre dig klog på det. Du skal ud og se hvad en læge faktisk laver. Det er ikke så romantisk som på film :wink:

2 Synes om

Tusind tak for de gode svar
Det lyder som om i har godt styr på uddannelsen, hvor har i selv læst medicin? Hvad har i hørt om andre universiteter?

Jeg er på SDU.

De fire universiteter har opbygget uddannelsen ret forskelligt så hvis du er i den gunstige situation at du kan vælge frit (høje karakterer) så giver det god mening at sætte sig ind i forskellighederne og tilhørende fordele og ulemper.

Dbh.
KmK

2 Synes om

Jeg er læge nu og fra SDU.

Igen vil jeg opfordre til at du har lidt mere fokus på det at være læge end kun uddannelsen.

2 Synes om

Jeg læste også matematik før jeg læste medicin, som jeg afslutter om et år ca.

At læse matematik og medicin er to vidt forskellige ting. Jeg følte at det var meget nemmere at læse medicin da man bare skal tage sine bøger med i et varmt bad og slappe af og lade informationen flyde helt naturligt, imens på matematik var min hjerne på højtryk hele tiden og jeg blev mentalt træt af at sidde på læsesalen. Det føler jeg ikke jeg bliver når jeg læser medicin da det som sådan ikke er indviklede ting man skal lære, det er bare mange ting at huske.

2 Synes om

Enig matematik og medicin kan ikke sammenlignes.

Matematik er hard core scient uddannelse.

Medicin er naturvidenskab men også humaniora i hvert fald på kandidatdelen. Jeg slæbte mig gennem min bachelor - som var alt for meget scient til min smag. Blomstrede selv op da vi kom til kandidatdelen, der var så meget mere mig.

Men er du scient menneske - så er der også muligheder i medicinen. Forskning - f.eks. grundforskning.

Jeg er dog mere til “de bløde værdier”. Det enkelte menneske og dets narrativ. Det er det der giver mig noget som læge, det er når jeg “mærker” patienten og denne åbner op - også om det svære. Ja, i psykiatrien kunne jeg også være endt. :slight_smile:

Men lægevidenskab - tror jeg åbner flere døre og muligheder end matematik. Uden jeg ved meget om det felt.

1 Synes om

Paze, hvor langt inde i matematik-studiet var du da du valgte at skifte?
Ja, jeg er fuldstændig enig med dig i at på matematik skal man dykke meget dybt - nu har du jo oplevet begge verdener på egen hånd, hvilke andre ting synes du der er markant anderledes på medicinstudiet end på matematik-studiet?

Jeg læste også herinde at SDU er den mest teoretiske både på bachelor, men også på kandidaten. Er det noget du kan genkende?

Ca. et år på bacheloren nåede jeg at læse.

Der er nok mange ting men de ting jeg bemærker er at der er mange, mange flere på medicinstudiet. Man drukner komplet i mængden, i hvert fald i starten.

Medicin er meget mere “hands-on”. Man lærer ting som man så direkte kan overføre til sit arbejde, matematik vil altid forblive meget teoretisk, næsten lige meget hvilket job man lander. Medicin er også en blanding af kontorjob og håndværker, man er foran en computer meget af tiden men man er også rundt og lave alt muligt, især hvis man vælger et kirurgisk speciale.

Jeg savner da også ting ved matematikken. Jeg var helt vild med matematik (og er stadigvæk) men det har jeg brugt som en styrke i min medicinske karriere da jeg har forsket rigtig meget samt taget et decideret forskningsår.

Det er svært at sige da jeg jo ikke har prøvet de andre tre medicinstudier i Danmark, men jeg kender mange der har læst i Aarhus og enkelte der har læst i København.
Min opfattelse er at der er tendens til at eksaminerne på SDU er lidt mere detaljeorienterede samt at der er en stor grad af (ligegyldig) udenadslære. Udenadslæren kommer man ikke udenom på medicinstudiet, men det virker til at de andre universiteter trods alt giver de studerende lidt større mulighed for brug af hjælpemidler. På SDU er nærmest alle eksaminer uden nogen form for hjælpemidler. Måske er det fordi man på SDU har eksamen hver 2. måned (modsat hvert semester på de andre universiteter) og derved på papiret har et mindre pensum og så mener de at de kan eksaminere mere detaljeret i det pensum.
På kandidaten er SDU jo det universitet med absolut mindst klinik og i al den tid de andre bruger på klinik bruger vi jo på bøger og forelæsninger. Ikke just noget jeg er super begejstret for da jeg gerne vil ud og få indblik i den rigtige lægeverden. Omvendt lærer vi nok andre vigtige ting som vi bliver glade for senere.

Så ja, jeg tror faktisk ikke at det er helt forkert at SDUs medicinstudie hører til i den mere teoretiske ende blandt de fire danske medicinstudier. Men i bundt og grund tror jeg at hvert af de fire studier har både fordele og ulemper, og det er nok meget individuelt hvad man helst vil.

Dbh.
KmK

Hvis du kender nogen som læser medicin, så hægt dig på dem til en forelæsning eller en holdundervisning og sug til dig.

Vi har indimellem en håbefuld kommende stud.med med til vores timer, hvor de blot sidder og lytter og snuser lidt til det

Jeg blev selv overrasket da jeg startede, over hvad det egentlig er man skal kunne (meget af det virker totalt overflødigt synes jeg) men det er ikke noget der ville have afholdt mig fra at søge ind!

Medicin er et fedt studie, men det er læsetungt og det er helt absurd hvad man skal kunne lære og huske udenad. Men jeg har hørt at det er noget man vænner sig til :sweat_smile: Det glæder jeg mig til sker for mig