Hvad lavede I inden medicinstudiet?

Pointjagten var fra juli 04 – juli 06.

  1. 1 år som lærervikar på skole for børn med adfærdsrelaterede diagnoser.
  2. 18 mdr som tolk i somalisk/dansk (primært i sundhedsvæsenet)
  3. 18 mdr aktivitet i selvstiftet forening
  4. 4 mdr udlandsophold (London)
  5. Selvstudium anatomi og fysiologi (via udlandsopholdet)
  6. 6 mdr på OUH som serviceassistent

Håber det giver nogle ideer til hvad der kan bruges som erfaringer til kvote 2…

Mvh Abdi

Efter HHX var jeg et år som piccoline i en ingeniørvirksomhed. Derefter læste jeg HA int. med fransk på Handelshøjskolen (er bachelor). Droppede så handleren og supplerede med kemi og fysik - nu læser jeg så medicin og er super glad for det. Lidt af et karriereskift, men jeg er så glad for, at jeg fattede at ændre studie, mens jeg stadig havde lidt SU tilbage i posen (ku’ dog godt bruge noget mere…).

Det er noget af en blandet skare, der har skrevet deres tid før studiet på denne tråd. Det er utroligt at så mange veje, der kan føre til det samme studie, og det er sikkert til både patientens og lægens gavn, at denne gerning kan rumme så forskellige historier. Alsidighed er godt, og om man vil skrabe penge, point eller oplevelser sammen inden studiet, kan være vigtigt for ens valg - men det er lige så vigtigt, at man laver noget, så man kan komme til at følse sig klar til at starte. Personligt skulle jeg havde afprøvet nogle andre erhvervsretninger som handel, jura og psykologi af inden jeg endte med medicinstudiet.

Den hurtigste måde at gøre dette på, var at tage den 1-årrige HH efter endt HTX-eksamen. Sideløbende med gymnasiet blev der kørt med post for Post Danmark, og jeg må give Oschjerning ret i: ”Det giver lidt ekstra respekt for de mennesker, der har disse jobs hele livet igennem.” Man skal sku bare have respekt for mennesker i alle erhverv, og især i de jobs, som man selv synes er mindre interessante. Man kan derved prise sig lykkelig over at, der er nogle andre, der gerne vil udføre netop dette job – nu hvor man helst selv gerne vil lave noget andet. Det skal jo laves af nogen!

Efter gymnasiet stod den på hovedsageligt plejehjemsarbejde og sideløbende lærervikariat i en folkeskole. Der var her det blev klart for mig, at jeg skulle have noget med mennesker at gøre.

Den store rejse nåede jeg ikke her, men jeg blev klogere på mig selv om lidt klogere på mine medmennesker. :blink2:

  • Rasmus
    :smiley: Smil - det smitter! :smiley:

Og jeg var på neurokir. RH :bash: Det var SUPER, selvom noget af arbejdet var lidt slaveagtigt… Ved en helvedes masse om hvordan det fungerer derude nu, og havde (sparsom) patientkontakt. Derudover var jeg nede og se 3-4 operationer - fascinerende - og sneg mig også med til 10. og 12. sem. undervisning i neurologi og neurokirurgi da prof. Gjerris og co. var MEGA søde til at sørge for den slags!!! JAAAAA!!! (Hvis man ellers knoklede for belønningen!)

Ellers har jeg ikke lavet andet end at glæde mig - og spare op til studiet :up:

Hehe… Forresten er der en overlæge på neurokir., der startede som militærnægter på selv samme afdeling! Måske jeg ender sådan engang :roll:

Folk har rigtignok mange forskellige baggrunde.

Min egen er også lidt usædvanlig: Jeg har læst religionsvidenskab, sanskrit og en masse andre gamle, døde sprog i Århus i en fem-seks år. Derefter brugte jeg et år på at supplere min gamle sproglige studentereksamen med MAT, FYS og KEM og startede så på Panum her for et par uger siden.

Er kommet på “oldekolleholdet” 101 - vi spænder over folk i alderen ca. 25-36, og der er folk med mange forskellige baggrunde: én har været befalingsmand i hæren, en anden maskinmester i et lille årti, en tredje snedker osv. Det er noget af en blanding :wink:

/Rasmus