Hvad forventes der af en KBU læge?

Hej :slight_smile: Jeg forventes færdig med lægeuddannelsen om få måneder. Jeg er i tvivl om hvad der forventes af en KBU-læge. Hvad kan jeg regne med at skal ud i?
Jeg har glemt ufatteligt meget og det gør mig nervøs. Er det normalt at man gør det? Hvordan var jeres første tid/dage som KBU-læger? Er der noget jeg kan gøre nu, der kan gør mig mere sikker som KBU-læge?
Mange tak for hjælpen :wave:

3 Synes om

Hej Christina21

Du kan glæde dig! Tillykke at det er lige om lidt.

Det er nok ret forskelligt hvad man forventer af en KBU læge afhængigt af hvilke forløb man får.
Grundlæggende er det vigtigt at kunne være i stand til at optage relevant anamnese og foretage objektiv undersøgelse og forfatte en god journal. Igen, alt afhængigt af det speciale man skal ud i, er der noget der er relevant og andet er ikke. Dermed ikke sagt at man ikke skal have øje for bredden, da du nok bliver en af de første læger der ser patienten og skal være åben for at patienten fejler alt muligt andet end det der er specialespecifikt. Så hold øjnene åbne og stol ikke på hvad du får af beskeder når patienten meldes. Patientens egen historie afviger ikke så sjældent.

For at ‘forberede’ dig til det speciale du skal ud i, vil jeg råde dig til at finde det pågældendes speciales selskabs hjemmeside og læser de guidelines og vejledninger der findes der. Så er du i hvert fald godt rustet til at tune dig ind på det specialespecifikke, men uden at du skal kunne det udenad. Det kan du altid bare slå op.

Og ellers må du spørge til når du kommer på afdelingen. Nogle afdelinger sender noget forberedelsesmateriale, andre ikke. Du kan også altid prøve at kontakte den uddannelseskoordinerende yngre læge (UKYL) eller uddannelsesansvarlige overlæge (UAO) og spørge hvad de forventer af dig inden du starter.

Nyd de sidste studiedage, alle fantastiske fester og velkommen i kitlen <3

kh
Mignon

4 Synes om