Hvad afgør hvilket KBU-nr. nan trækker?

Undskyld på forhånd hvis mit spørgsmål virker dumt… men jeg er lidt i tvivl om hvad der afgør hvilket KBU-nr. man får. Er det ens karaktergennemsnit på kandidaten, eller?

Jeg tror det er slumpen der afgør hvilket KBU-nr man får.

1 Like

Ikke alle ved at slumpen betyder tilfældigheder

2 Likes

Hvad mener du med slumpen? Undskyld, men jeg forstår ikke helt hvad du mener, kan du forklare mig det? På forhånd tak :slight_smile:

Undskyld men slumpen er på svensk og det betyder tilfældig.
Så det er helt tilfældigt hvilket KBU-nr. man får.

Uden der skal gå sproghjørnet i det - og folk der kender min danske retstavning ved jeg er den sidste der skal gøre mig sprog-klog.

Men det er dog også en dansk vending: på slump på slump — Den Danske Ordbog

2 Likes

KBU-nummer er ren og skær lodtrækning… du kan ikke have nogen indflydelse… ved mindre du er i Region-Sjælland sporet…

Det er jeg selv og har derfor fået lov til selv at vælge KBU-hospital i Region Sjælland… Har valgt Køge/Roskilde og bliver læge til November :slight_smile:

1 Like

2 Likes

Det er helt okay :slight_smile: Tak fordi du forklarede mig det :slight_smile:

Tak for svar :slight_smile: Overvejer også Region Sjælland Sporet når jeg når til kandidaten, da jeg har hørt at man derved dels kan få KBU på Sjælland og dels har større chance for at komme ind på ens drømmespeciale. Mit drømmespeciale er p.t. neurologi (og har været det længe), men jeg synes også at onkologi, psykiatri, cardiologi, retsmedicin og gastroentrologi er spændende :slight_smile:

Så vidt jeg ved er der intet. Ej hellere hvis man har børn. Så må man nøjes med at se sine børn 1 gang om ugen i et år. Fedt system.

Der var faktisk en tid hvor man tilgodeså folk med børn. Men det blev ændret da “alt for mange” fik børn på studiet. Det kunne simpelthen ikke hænge sammen.

Personligt kan jeg faktisk ikke se hvorfor folk uden børn “skal straffes” for ikke at have fået børn på studiet. Jeg selv har fået barn her på sidste semester hvorfor KBU selvfølgelig har været en bekymring. Men det vidste jeg jo da jeg valgte studiet og derudover valgte at blive mor på studiet. Jeg har heldigvis fået Køge akut medicin, og kan derved sagtens få hverdagen til at fungere.

Min læsemakker har ikke børn, men har en kæreste hun bor med og har gjort længe. Han ville ikke have mulighed for bare at rive teltpælene op og flytte med hende til Jylland. De vil gerne have børn snart, men det ville da også være ærgerligt hvis han skulle misse hendes graviditet det år hun er i Jylland. Hun har heldigvis også fået Køge akut.

Jeg synes det er et super interessant diskussionsemne og der er jo 1000 peronlige holdninger og meninger. Jeg synes bare det er fair at alle har de samme præmisser lige meget hvad deres personlige forhold er.

Når det så er sagt synes jeg det er helt til grin at dem der har en specifik PhD aftale på KU får lov til at udgå fra normal lodtrækning og vælge først.

Samtidig kan man diskutere om det er fair at det nye Region Sjælland også får lov til at udgå fra normal lodtrækning. Men samtidig må man jo lave nogle tiltag for at gøre steder med lægemangel mere attraktive.

1 Like