Hoveduddannelse i Norge

Jeg overvejer at tage min hoveduddannelse i Norge i Almen Medicin. Er der nogen der har erfaringer med dette, eller kender nogen? Tænker at tage KBU + Intro her i DK, efterfulgt af HU i Norge.

Jeg ved ikke, hvad du ønsker at opnå ved det?

Jeg ved dog at flere i Norge sender lange øjne efter den danske uddannelse i almen medicin, som, da jeg sidst undersøgte det, er væsentlig bredere. Hele hospitalsdelen, mener jeg ikke de har i Norge. Sidst jeg kiggede på det var det 4 år i almen praksis og 6mdr på sygehus eller noget i den stil. I min kliniske hverdag er jeg da glad for min brede erfaring. Det kan da godt være det var lort i periode at være rundt på alle de afdelinger, men de fylder da ens faglige rygsæk op.

1 Synes om

Der er et økonomisk incitament. Jeg ved at lønnen er væsentlig højere i Norge, og der er mulighed for at være selvstændig og tage mange vagter allerede fra starten. Som jeg kan se det er HU-stillingen i Danmark meget bygget op omkring 08-15 i praksis bortset fra den del af fase 1 hvor du skal være på forskellige hospitalsafdelinger som forvagt/mellemvagt. Dvs. jeg vil gerne arbejde flere timer om ugen, og tjene mere.

En HU i RegionH er nærmest umulig uden 2-3 forskellige intro-stillinger, og så er der kun Region Sjælland tilbage. Det er den anden årsag.

Jeg ved ikke om økonomien er så god når nu den norsk krone er faldet 25% fra da den var bedst. 1mio norske er jo kun ca 780.000kr i dagens kurs. Dertil kommer at leveomkostninger er højere i norge. Der er jo også mulighed for bijobberi i danmark, hvis det er det man ønsker.

Og nej en HU i almen medicin er ikke så svær som du der italesætter. Men det er klart det afhænger af ansøgerfeltet.

780.000 er da ganske udmærket, taget i betragtning af at du er reservelæge til omkring 35.000 - 40.000 om måneden i din HU i Danmark. Du bliver først 1. reservelæge 3 år inde i din HU-stilling.

Ift. bijob - hvad kunne det så være? Lægevagt skal man være næsten speciallæge i almen medicin, og medical advisor kræver PhD. Hvad med 1813/telefon?

Med 40.000 pr mnd er det 480.000 om året. Så er spørgsmålet om man synes at differencen på 300.000 er arbejdet i norge værd. Herunder de nok øgede leveomkostninger mod nord. Den difference kan du i hvert fald minimere med bijobberi.

Bijob kan jo være mange ting: ekstern vagttager på medicinsk afdeling eller psykiatrien. Underviser på fysioterapi-skolen eller sygeplejeskolen, etc