Hovedstilling og intro-forløb til almen medicin, erfaringer?

Hej

Nogen der har erfaring med hvad der vægtes til hovedstilling og introduktions forløbene indenfor almen medicin?

Som medicin-studerende forsøgte jeg at holde mine muligheder brede ved at fokusere på forskning, men her på det sidste er jeg blevet pænt interesseret i almen medicin. Er det forholdsvis lige til at få HU stilling i almen? Og hvad med intro? Er der nogle forventninger om at jeg prøver lidt forskelligt af, før man søger HU i almen?

Det kommer nok an på hvor du søger…

Det kommer nok an på hvor du søger…

Har du set:

https://studmed.dk/eksempel-paa-ansoegning-til-hoveduddannelse-i-almen-medicin/

https://studmed.dk/eksempel-paa-cv-og-de-7-laegeroller/

Mange tak for linksene Frold.

Jeg kan se at du havde 4 års erfaring før du fik HU-stilling, hold da op, jeg synes virkelig de var længe om at give dig HU. Hvordan er din oplevelse af det? Du fik bare at vide at du skulle have mere klinisk erfaring, virker lidt som en cop-out, alle læger kan drage nytte af mere klinisk erfaring.

Virker lidt som om de vil have man at man kæmper unødvendigt, man burde reelt kunne få stillingen efter intro, selvom man er rimelig grøn.

Du svarer ikke på det, der bliver spurgt om, nemlig hvor søger du henne?

Hej

Jeg har sådan ikke fast besluttet mig hvor jeg vil søge, men det bliver nok mest sandsynligt her på Sjælland.

Hvis du stadig er studerende, så bliv medlem af SAMS, og deltag aktivt. Hvis du er færdiguddannet, meld dig ind i FYAM, deltag aktivt, tag relevante kurser mens du er under uddanelse (IRF kurser er gratis 1/år så længe man er i en uddannelsesstilling i almen medicin, eksempelvis KBU og intro), frivilligt arbejde, supervisionsgruppe, deltag i lægedage, årsmøde.

RegionH kan vælge og vrage, mens region Sjælland har svært ved at få besat specielt de mest sydlige HU stillinger. Forvent ikke at komme til samtale om intro stilling i almen uden allerede gennemført intro i et andet speciale i RegionH.

Tusind tak for rådene, det er da guld værd.

“Forvent ikke at komme til samtale om intro stilling i almen uden allerede gennemført intro i et andet speciale i RegionH”

Det undrer mig desværre ikke. Men jeg troede at det var regionerne som slog intro-stillinger op, og ikke “lokale afdelinger”. Tænkte dette satte kravet lidt ned, men de har vel så mange at vælge imellem at standarden er presset ret højt op?

Anyways, tusind tak igen.

Det er regionen der slår op, med det resultat at der er 70 mennesker der søger, 50 der kommer til samtale til 30 stillinger.

Hvis du søger på Sjælland, er der stor forskel på Region Sjælland og Region Hovedstaden, som dog begge slår HU-stillinger/intro-stillinger op to gange om året. Førstnævnte har oftest manglende ansøgere til uddannelsesstillinger, mens sidstnævnte har hvad der svarer til ca. 2 ansøgere pr. uddannelsesstilling. Region Sjælland forløbene, er i mine øjne ikke særligt optimale. Man bliver sendt 8 måneder til Nykøbing Falster, 6 mdr. til Køge f.eks., hvor forløbene i Hovedstaden er noget mere ensrettet. Har du mod på Region Hovedstaden vil min anbefaling være følgende:

  1. Vær aktiv i SAMS/FYAM/DSAM.
  2. Søg så bredt som muligt, når du søger HU i Region H.
  3. Vælg en intro i intern medicin efter din KBU(gerne bredt intern medicin).
  4. Bliv TR/UKYL(organisatorisk arbejde).
  5. Deltag i bestyrelsesarbejde, f.eks. i din boligforening.
  6. Vær med i frivilligt arbejde, f.eks. Livslinjen.
  7. Følg med i hvad, der sker i det “politiske miljø” omkring primær sektoren - der kommer helt sikkert et spørgsmål om dette til samtalen.
  8. Skriv en ansøgning, hvor du fortæller om DIG SELV, og ikke om hvad du tænker, de mon kigger efter. At være praktiserende læge, kan defineres på mange forskellige måder.

Punkt 1,4, 5 og 6 skal gerne være, oprigtigt - dvs. ikke noget, man er med i fire uger før ansøgningsfristen til HU.

2 Synes om

Det kan godt svinge, jeg blev tilbudt H-stilling i region H udelukkende med intro i almen medicin.