Höja sin kvotient

Hej allesammans!

Jag har hört att man kan få sin kvotient förhöjt om man har läst vissa specifika kurser på gymnasiet. Den nya kvoten blir då “betyget” * 1,03. Vilka är de här specifika kurserna. Jag gick natur.vet.prog och har läst fysik b och kemi b i Sverige. Kan de höja min kvotient? är det sant att de har ändrat sättet att räkna ut svenska snitt till danska. Om man nu har mvg i två 100poängskurser och vg i en 50 poängskurs. I sverige räknar vi snittet såhär: (20100+20100+15*50)/(100+100+50). Är det sant att man i Danmark räknar på detta vis?: (20+20+15)/3. Sedan när man får det nya svenska snittet så tittar man i tabell och på så vis får reda på den nya danska kvotient. Jag har arbetat som personlig assistent i två år och varit ordförande för en förening i ett år. Jag har 9,3 i kvotient. Jag har sökt till Århus via kvot 2 och på deras hemsida står det att man kan få 6 point om man har arbetat i minst 6 månader. Betyder det att jag kan få 24 poäng på Erhvervsarbejde ? Hoppas ni förstod mig…tack

Du får ikke 24 point for 2 års erhvervsarbejde…du får 6 point og ikke mere selvom du arbejder flere år.

Hej Vivien -

Det er rigtig at man kan få “forhøjet” sit snit - det gælder hvis du har 3 højniveau fag (A-niveau fag). Der er nogle sær-regler på området som du kan læse om på: https://www.optagelse.dk/a268/_pdf/kot/vejl-bonusa.pdf og https://www.optagelse.dk/a268/KotVejledning.doc (side 8 mener jeg).

Mht. dit eksamens-snit, så tror jeg det er dit svenske snit der gælder, men det bør du undersøge med nogle af vejlederne. Jeg mindes at have hørt at man i Norge og Sverige kan tage sine eksamner om og på den måde forbedre sit snit - der skal du være opmærksom på at de ihvertfald på SDU kun kigger på dit oprindelige snit.

KU har desuden en vejledning til Svenskere på http://studier.ku.dk/optagelse/Nordisk/ … svenskere/

[quote=“Vivien Thomas”:2senjstg]Hej allesammans!

Jag har hört att man kan få sin kvotient förhöjt om man har läst vissa specifika kurser på gymnasiet. Den nya kvoten blir då “betyget” * 1,03. Vilka är de här specifika kurserna. Jag gick natur.vet.prog och har läst fysik b och kemi b i Sverige. Kan de höja min kvotient? är det sant att de har ändrat sättet att räkna ut svenska snitt till danska. Om man nu har mvg i två 100poängskurser och vg i en 50 poängskurs. I sverige räknar vi snittet såhär: (20100+20100+15*50)/(100+100+50). Är det sant att man i Danmark räknar på detta vis?: (20+20+15)/3. Sedan när man får det nya svenska snittet så tittar man i tabell och på så vis får reda på den nya danska kvotient. Jag har arbetat som personlig assistent i två år och varit ordförande för en förening i ett år. Jag har 9,3 i kvotient. Jag har sökt till Århus via kvot 2 och på deras hemsida står det att man kan få 6 point om man har arbetat i minst 6 månader. Betyder det att jag kan få 24 poäng på Erhvervsarbejde ? Hoppas ni förstod mig…tack[/quote]

Jeg vil anbefale at du kontakter en studievejl. enten i Sverige eller DK - der kan du få de præcises oplysninger. Evt. kontakt det givne studiested hvor du søger ind.